• Anonym (Tiger)

Hur skriver folk på FL?

Har hängt här något år och förvånas över hur grammatiskt illa folk skriver. Jag menar, hur svårt är det att skilja mellan han och honom? Eller mellan enda och ända? Detta är bara några exempel. Kanske är det här en sajt där det hänger mest lågutbildade eller personer med låg socioekonomisk status? 

Jämför med FB, det är en enormt stor skillnad. Där kan de flesta skriva och det kanske man inte tror med tanke på vilket forum FB är. 

• Svar på tråden Hur skriver folk på FL?
  • Anonym (Ove Sundberg)

Visst kan förmågan att stava och uttrycka sig spela en viss roll i relation till socioekonomisk status. Men jag tror mest att folk slarvar en del, vissa har tendens till dyslexi(typiskt för enda och ända tex) eller skriver på en liten mobil etc.

Det är ju inget CV eller C-uppsats man skriver här.

• Core

Visst håller jag med. Däremot ändras ord och symboler på ett helt vrickat sätt, iallafall från iPhone. Här kommer tre punkter som demonstration ??.

• Core

En till stor orsak är att det inte finns möjlighet att editera när man ser att texten blivit felformulerad

• Anonym (W)

Jag skriver på mobilen, ofta med saker som distraherar runt om, och det blir fel ibland trots att jag brukar läsa igenom det jag skrivit innan jag postar det. Kan läsa ett inlägg 2 gånger innan jag postar det och tycker det ser ok ut. I vissa fall kan det vara så illa att svenska nästan verkar vara mitt andraspråk. Ja vad ska man säga, mobilskrivande+distraherad+skriver/läser snabbt och slarvigt = det blir ofta fel i texten.

• Anonym (Umeå)

Fenomenet är knappast exklusivt för Familjeliv.

Jag jobbar som journalist. En yrkesgrupp man verkligen tror ska kunna sin svenska, eller hur?

Den här sommaren har jag tillbringat en orimligt stor del av mina arbetsdagar med att rätta våra sommarvikariers texter för att de överhuvudtaget ska gå att publicera. Nivån är förbluffande låg.

Det är stavfel, grammatiska fel, syftningsfel och särskrivningar överallt. Även etablerade uttryck som används helt fel (t.ex. skriva "björntjänst" för när någon gjort någon annan en stor tjänst, när ju björntjänst tvärtom betyder en otjänst). Det är den sortens fel man hade kunnat förvänta sig i skrivelser från mellanstadieelever; inte från vuxna människor med svenska som modersmål, och som dessutom valt ett språkrelaterat yrke. Flera av dem har dessutom magisterexamen i media-och kommunikationsämnen. Jag förstår inte hur de ens kunde få godkänt i A-kursen på gymnasiet och få behörighet för högre studier.

Om det är den nivån som de som ska vara "proffs" på svenska befinner sig på, kan man bara tänka sig hur det ser ut bland allmänheten.

• Anonym (Ove Sundberg)
    Anonym (Umeå) skrev 2024-07-26 18:56:14 följande:

Jag jobbar som journalist. En yrkesgrupp man verkligen tror ska kunna sin svenska, eller hur?

Den här sommaren har jag tillbringat en orimligt stor del av mina arbetsdagar med att rätta våra sommarvikariers texter för att de överhuvudtaget ska gå att publicera. Nivån är förbluffande låg.

Det är stavfel, grammatiska fel, syftningsfel och särskrivningar överallt. Även etablerade uttryck som används helt fel (t.ex. skriva "björntjänst" för när någon gjort någon annan en stor tjänst, när ju björntjänst tvärtom betyder en otjänst). Det är den sortens fel man hade kunnat förvänta sig i skrivelser från mellanstadieelever; inte från vuxna människor med svenska som modersmål, och som dessutom valt ett språkrelaterat yrke. Flera av dem har dessutom magisterexamen i media-och kommunikationsämnen. Jag förstår inte hur de ens kunde få godkänt i A-kursen på gymnasiet och få behörighet för högre studier.

Om det är den nivån som de som ska vara "proffs" på svenska befinner sig på, kan man bara tänka sig hur det ser ut bland allmänheten.

Nu låter jag som en riktig gammal räv, men att träna ordkunskap, rättstavning, talesätt etc kräver frekvent träning och disciplin. Idag när det mesta i skolans värld bygger på lust så blir detta bortprioriterat. Likaså skrivstil har fallit bort.
  • Cathariiina

Det beror ju på vilka grupper på FB man jämför med. Jag är med i allt från grupper om vetenskap och teknik där kvaliteten på de flesta inläggen är mycket hög, till grupper där man bara delar roliga skämt och bilder - och där är kvaliteten sämre än på Familjeliv. 

Det mest konstiga är väl människor som hänger på ett forum som bygger på skrift dag ut och dag in, år ut och år in, och ändå inte bryr sig om att rycka upp sitt skrivande.

En annan sak som är irriterande på FL är bristen på information i trådstarterna. Om det handlar om ett relations-/familjeproblem t.ex. borde det nästan finnas ett färdigt formulär som man måste fylla i innan man får skicka iväg trådstarten, i stället för att folk måste fråga och informationen dras ur TS bitvis. T.ex.:

Hur gammal är du?
    Hur gammal är din karl?
    Är ni sambo eller gifta, eller kanske något annat?
    Hur länge har ni varit tillsammans?
    Hur många barn har du och hur gamla är de?
    Hur många barn har han och hur gamla är de?
    Vilket/vilka av dessa barn är gemensamma? 
    Hur ofta är barnen hos er? etc. etc..

• Cathariiina
    Core skrev 2024-07-26 18:35:48 följande:

En till stor orsak är att det inte finns möjlighet att editera när man ser att texten blivit felformulerad

Ja här håller jag med. I alla fall en kvart kunde man väl få på sig att redigera? Eller åtminstone fem minuter?
  • Anonym (Jätte roligt)
    Anonym (Ove Sundberg) skrev 2024-07-26 16:05:47 följande:

Visst kan förmågan att stava och uttrycka sig spela en viss roll i relation till socioekonomisk status. Men jag tror mest att folk slarvar en del, vissa har tendens till dyslexi(typiskt för enda och ända tex) eller skriver på en liten mobil etc.

Det är ju inget CV eller C-uppsats man skriver här.

Ligger något i det. Spelar ju ingen roll hur man uttrycker sig här, men desto viktigare kan det vara i andra sammanhang.
  • Anonym (Smurfen)
    Anonym (Umeå) skrev 2024-07-26 18:56:14 följande:

Det har ju med skolorna och tolkningar att göra. Eller bara väldigt dåliga lärare? Dessutom tror jag att mycket har med uppväxten att göra, alltså hur man pratar med varandra osv.
    Bara en teori ????
  • Goneril
    exandthecity skrev 2024-07-26 16:39:56 följande:

Dem kanske har problem med dem orden.. =)

Du skojar med oss! Naturligtvis behärskar du "de och dem", subjekt och objekt!  
  • Anonym (M fell)

Jag finner det desto mer anmärkningsvärt att vissa inte förstår ironi.

stavfel och grammatiska fel kan man väl ha överseende med. Felstavningar i tidningar stör mig, inte i forum.

• Anonym (Wtf)

Det är närmast WT-varning på att inte kunna svenska språket med dess grammatik. I alla fall om man är född i Sverige.

• Anonym (Mall Grodan)

Jätte konstigt med alla språk poliser som härjar här på en helt vanlig Onsdags kväll. Har dem inget bättre för sig? Vart finns regel boken för hur man får skriva. Ska dem dömma mej för dåligt skrivande i tings rätten LR helt sjukt juh. Dåligaste tråden ever va säjs om å va lite possetiv.

Svar på tråden Hur skriver folk på FL?