• Anonym (Frustrerad)

    Vilka glasögon sitter fast som dom ska?

    Nästan alla glasögon som jag har haft glider ner på näsan och sitter inte fast liksom. Jag får alltid hjälp av optikern, ofta två stycken samtidigt som jobbar tillsammans, för att se att bågen sitter rätt men ändå glider dom alltid ner. Och då får dom bändas sjuttielva gånger och börjar skava bakom öronen istället.

    Den enda gången jag har haft bågar som knappt rörde sig var när jag hade ganska tjocka plastbågar, tjockt runt glaset menar jag, och armarna var också tjocka. Dom satt som smäck. Men såna glasögon är ju väldigt iögonfallande (haha) och jag vill ha något mindre synligt.

    Vad väljer ni för sorts bågar som sitter kvar och inte behöver knuffas upp ständigt?

  • Svar på tråden Vilka glasögon sitter fast som dom ska?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Med vanliga bågar är det nog bra om man lär sig att själv böja skalmar lite för att försöka få det bättre. Hos optikerna är man för kort tid för att man ska veta om det blivit bra eller inte. Tvätta delen som ligger mot näsan (och näsan) med tvål ganska ofta, för när den är fet så glider bågarna ner lättare.

    Det allra bästa är nog bågar som har böjda "fjädrar" bakom öronen. Jag fick sådana när jag gjorde lumpen, De är fula men satt fantastiskt bra. Jag tycker att det borde finnas fina bågar där delen bakom öronen är en sådan fjäder.

  • Anonym (-oo-)

    Jag böjer till mina själv (mjukar upp dem i varmt vatten). Det var över tjugo år sedan jag sist träffade ett proffs som hade koll på hur man gör. 

    Om du har kvar de gamla som satt bra så jämför och försök att böja likadant. För mig funkar det bäst om jag böjer ner dem ordentligt bakom örat så att de liksom krokar tag, men det kan nog vara lite olika vad som funkar, beroende på hur man är skapt. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Frustrerad)

    Obi, jag har aldrig vågat böja själv men jag kanske skulle testa på några gamla bågar för som du sa så är man ju så kort tid hos optikern och sen får man gå tillbaka så många gånger ibland innan det blir bra.

    Är det någon som vet var och hur man böjer om glasögonen sitter lite snett över ögonbrynen? Dvs en sida är högre än den andra.

    Fjädrar har jag aldrig nånsin sett men det låter onekligen som en bra grej. Jag brukar torka både glasögonen och näsan några gånger per dag för att få bort det där fettet som får glasögonen att glida ner. På oss tjejer så är det ofta ansiktskrämen som gör det har jag märkt.

    Anonym -oo- Är det plastbågar du böjer själv? Vet du hur man böjer när problemet är att glasögonen sitter snett över ögonbrynen?

    Hur långt ner bakom öronen går dina "krokar"? Jag har haft så några gånger men får oftast skavsår och ständig irritation för att jag känner skalmarna hela tiden. Kanske för att dom gånger det har behövts så har skalmarna varit för långa och går långt ner bakom örat. Irriterande och fult! Jag tror jag ska försöka mig på att böja gamla bågar för att se hur det går till. Den enda gång bågarna sitter bra och inte skaver är när dom har varit tjocka och gått rakt bakåt och inte böjts bakom öronen.

    Generellt, sitter plast eller metallbågar bättre? Näskuddar på metallbågar glider kanske inte ner lika lätt om man har silikonkuddar? Sitter skalmarna bättre på metallbågar? Tycker någon annan än jag att plastbågar gör att man ser yngre ut jämfört med metallbågar?

    Det här med storlek över näsan förresten; hur vet man vilken storlek man ska ha? Hur långt ska glasögonen kunna glida ner innan dom är för stora?

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Jag hittade en bild på glasögon av samma typ som jag fick när jag gjorde lumpen. Delen bakom öronen är fjädrande, så glasögonen trycks bakåt, och glider aldrig ner. Mina var gröna och fula, men jag använde dem flera år, tills jag behövde ny styrka på glasen.


  • Anonym (-oo-)

    Att prova på gamla bågar först låter smart! Så långt tänkte inte jag när jag gjorde det första gången. Som tur var gick det bra ändå. :)

    På både plastbågar och metallbågar brukar den delen som sitter runt örat bestå av metall med plast utanpå, så det är ingen skillnad på hur man böjer till dem. Jag föredrar metallbågar med näskuddar för att det blir mindre svettigt vid näsroten när inte glasögonen ligger emot så mycket.

    För att få dem att sitta rakt, fastän öronen är på lite olika höjd, brukar jag böja den långa raka delen av skalmarna lite lite så att den ena öronkroken sitter en aning högre än den andra. Jag brukar lyckas böja så lite att man inte ser det, men sist misslyckades jag så det blev en tydlig böj mitt på skalmen - tack och lov på ett par läsglasögon som jag mest använder hemma!

    Bakom örat böjer jag så att skalmen ligger så tätt intill örat att den inte kan glida framåt utan att örat tar emot. Och den biten som sticker ner justerar jag tills den är formad så att den inte klämmer eller skaver någonstans.

    Men det är ju förstås lite olika hur man ser ut. Jag kan inte lova att du lyckas få till det. Om skalmarna är alldeles för långa kanske bågar för barn kan passa bättre (eller bågar för kvinnor om du är man)? Jag känner en vuxen kvinna som brukar välja bågar från barnavdelningen, dock mest för att hennes huvud är smalt.

  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-07-29 02:39:44 följande:

    Jag hittade en bild på glasögon av samma typ som jag fick när jag gjorde lumpen. Delen bakom öronen är fjädrande, så glasögonen trycks bakåt, och glider aldrig ner. Mina var gröna och fula, men jag använde dem flera år, tills jag behövde ny styrka på glasen.


    Detta kallas för ridskalmar och går att sätta på tunnare metallskalmar.
    Generellt sett glider en lättare bågar med nässadlar (plupparna på näsan) mindre för den kan man justera på ett annat sätt. En plastbåge som sitter bra på näsan är annars något av det mest bekväma man kan ha. En plastbåge ska ligger emot med så mycket som möjligt av plasten och följa näsan.

    Tyvärr är det fler och fler säljare som inte jobbar så länge att de lär sig vikten av att bågen sitter bra. Mina säljare hatar när jag kollar på bågarna de valt ut för jag brukar påpeka att de inte sitter optimalt och kommer glida ner på näsan. Likaväl är inte kedjorna intresserade av att ha säljare som lägger tid på justering utan allt ska gå så snabbt som möjligt. Mitt tips är att hitta någon som jobbat i 20-30 är för de brukar vara jäkligt noggranna (de har den där yrkesstoltheten som många saknar)
  • Anonym (-oo-)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-07-29 02:39:44 följande:

    Jag hittade en bild på glasögon av samma typ som jag fick när jag gjorde lumpen. Delen bakom öronen är fjädrande, så glasögonen trycks bakåt, och glider aldrig ner. Mina var gröna och fula, men jag använde dem flera år, tills jag behövde ny styrka på glasen.


    Intressant konstruktion! Sitter fjädringen inuti plastdelen av skalmarna?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (-oo-) skrev 2024-07-29 08:16:34 följande:
    Intressant konstruktion! Sitter fjädringen inuti plastdelen av skalmarna?
    Det finns i princip inga bågar som kommer med ridskalm utan det får sättas på efteråt, kravet är en metallskalm, inte för bred. Rent teoretiskt går det att sätta även på en plastskalm men det finns det nog ingen som gör för det blir inte vackert och plasten kommer krypa från skalmtoppen med tiden
Svar på tråden Vilka glasögon sitter fast som dom ska?