INGEN FÖLJER JU HERREN LÄNGRE!!
Inte så lätt att tro på någon som man inte upplever sig få ett svar från.
Finns det en gud så får han gärna kontakta mig. Först då är jag villig att komma till kyrkan och tillbe honom.
Inte så lätt att tro på någon som man inte upplever sig få ett svar från.
Finns det en gud så får han gärna kontakta mig. Först då är jag villig att komma till kyrkan och tillbe honom.
Allt är en tolkningsfråga. Man kan övertolka det mesta till extremiteter, men väljer man att inte läsa det som är dömande så kan man se det som är av betydelse.
Själv är försiktig med att gå med i församlingar, jag hade velat men vet av erfarenhet att det finns sekt tendenser.
Jag kan förstå varför du väljer att avstå bibelgrupp.
Jag lyssnar på VOIS-podden. Tycker att den podden har ett sunt förhållande till dagens samhälle. Den är inte föråldrad.
Jag vill inte att min tro ska baseras av rädsla, jag försöker finna den i min takt. Min gud vill inte att jag ska vara rädd för honnom, kan tänka mig att Gud blir ledsen när han presenteras på fel sätt.
Du ska självklart avvakta. Ingen ska tvinga på dig detta. Det är en personlig relation som växer med tiden.
Hur TS väljer att framföra budskapet är något jag tar avstånd ifrån. Du ska alltid vara försiktig med vilken församling du väljer, det finns många församlingar som har fel avsikter.
Jag tycker att du gör helt rätt!
Bibeln är luddig, kryptisk och otydlig =)
Det är ytterst sällan som bibeln får en modern översättning som ligger i tiden. Och när den ändå får sig en uppdatering så är bibeln fortfarande luddig och kryptisk, men denna gång är bibeln inte skriven på gammelsvenska, inte blir jag klokare för det=)
Nu förstår du säkert varför jag tar det i min egen takt. Jag vill inte påverkas av andras uppfattningar eller upplevelser.
Jag har ingen aning om jag gör rätt, den känns rätt för mig. Det är sällan jag läser bibeln och jag bryr mig inte vad kristna tycker om det. Jag mår bra av det jag gör. j
Det är människor som har bestämt att svenska kyrkan är en helig platts. Många kyrkor har tidigare varit katolska. Vet inte om jag håller med om att kyrkor är en helig plats, det har skett många hemskheter i kyrkorna genom tiderna. Vad som känns heligt blir heligt för en själv. För mig är inte församlingar eller kyrkor heliga.
Tron är flummig, men jag har inget att förlora på om jag försöker=)
Jag kan respektera att kyrkan är helig för andra, jag skrev lite förhastat. Vist är det så, du har rätt!
En samlingsplats måste inte vara negativ men jag har samma känsla som dig när jag har befunnit mig i bibelgrupper eller dylikt så känns gemenskapen mer som att det handlar om uppfostran och uppläxning. Detta var när jag var yngre och jag kände skuld och skam över att min tro inte var lika stark som andras.
Den känslan har jag inte idag.
När ens tro baseras på rädsla och skam är det lätt att ens känslor missbrukas av någon som är en stark ledare. Oavsett religon så är all form av sekt fel.
Jag kan heller inte säga att det jag tror på är rätt. Hur ska jag veta det? Det finns tusentals religoner till som jag inte har utforskat. Nu föddes jag på en plats där varken buddismen eller katolicismen överrepresenterar Sverige. Hade jag fötts i Thailand så hade min tro förmodligen varit någonting annat.
Nu råkade födas i Sverige och växte upp med kristna vänner och är medveten om att det har påverkat mitt val idag. Jag är alltså inte säker, min tro är flummig.
I slutändan kanske vi alla ber till en och samma Gud men att vi alla gör olika tolkningar. Bibeln är inte en ny bok och det är många människor som har varit delaktiga och tolkat bibeln på sitt sätt. Jag kan inte få någon garant på att någon har lagt till eller tagit bort stycken efter eget tycke.
Oftast mår jag bra i min tro, men många gånger vacklar jag. Hitils har det gått bra och jag har inte märkt av något straff ;)
Det är ingen som tycks veta. Ibland gör vi människor tron mer komplicerad än vad den är. Men för mig känns tron behaglig ha.
Varför har du kaos i din hjärna? du ska absolut inte försöka dig på någon religon om du inte mår stadigt, det kan blir fel.
Vi båda två verkar vara nattugglor=)
jJag har vänt på dygnet.