Anonym (JJ) skrev 2024-07-29 01:46:18 följande:
Flummig var ordet ja. Något som mestadels orsakar kaos, stress och förlust av kontroll i min hjärna.
Om du väljer att gå på känsla enbart och känner dig trygg i din egen uppfattning om Gud och religiös tro så är det bra för ditt välmående. Hoppas att det skänker dig glädje att så göra.
Kyrkan är väl en helig plats lite för att den är en samlingsplats för många troende som finner gemenskap och en förstärkt gudstro tillsammans kanske.
Sen vet jag inte om Gud själv är närvarande i kyrkan. På något sätt känns det så när man går in där vilket jag gjorde i våras för att be tillsammans med min väninna.
Men han kanske finns överallt, så har jag också fått det beskrivet för mig. Och kyrkan är mer för att knyta vänskapliga band med andra människor.
Jag kan respektera att kyrkan är helig för andra, jag skrev lite förhastat. Vist är det så, du har rätt!
En samlingsplats måste inte vara negativ men jag har samma känsla som dig när jag har befunnit mig i bibelgrupper eller dylikt så känns gemenskapen mer som att det handlar om uppfostran och uppläxning. Detta var när jag var yngre och jag kände skuld och skam över att min tro inte var lika stark som andras.
Den känslan har jag inte idag.
När ens tro baseras på rädsla och skam är det lätt att ens känslor missbrukas av någon som är en stark ledare. Oavsett religon så är all form av sekt fel.
Jag kan heller inte säga att det jag tror på är rätt. Hur ska jag veta det? Det finns tusentals religoner till som jag inte har utforskat. Nu föddes jag på en plats där varken buddismen eller katolicismen överrepresenterar Sverige. Hade jag fötts i Thailand så hade min tro förmodligen varit någonting annat.
Nu råkade födas i Sverige och växte upp med kristna vänner och är medveten om att det har påverkat mitt val idag. Jag är alltså inte säker, min tro är flummig.
I slutändan kanske vi alla ber till en och samma Gud men att vi alla gör olika tolkningar. Bibeln är inte en ny bok och det är många människor som har varit delaktiga och tolkat bibeln på sitt sätt. Jag kan inte få någon garant på att någon har lagt till eller tagit bort stycken efter eget tycke.
Oftast mår jag bra i min tro, men många gånger vacklar jag. Hitils har det gått bra och jag har inte märkt av något straff ;)
Det är ingen som tycks veta. Ibland gör vi människor tron mer komplicerad än vad den är. Men för mig känns tron behaglig ha.
Varför har du kaos i din hjärna? du ska absolut inte försöka dig på någon religon om du inte mår stadigt, det kan blir fel.
Vi båda två verkar vara nattugglor=)
jJag har vänt på dygnet.