• Jemp

    Arbete och rast

    Nej. Man behöver inte vara social på kafferaster. På många jobb har man inte ens rast samtidigt som andra. större arbetsplatser är också skyldiga att ha ett vilorum för att kunna gå undan till (men det kanske främst är för obetalda längre raster, dvs lunch). 

  • Jemp

    Vad tjänar ni på att vara så nedlåtande mot ts, som vill börja jobba?

    Att många (fullt välfungerande) är introverta och behöver återhämtning är något jag upplevs att det pratas allt mer om, och som vanligen respekteras. Konferenser med mycket teambuildning är ansträngande för många av oss och de flesta ger dels möjlighet till pauser från det sociala, och dels kommer man hem trött. 


    Det finns såklart fördelar med sociala aktiviteter på jobbet, men att påstå att det ska hindra en från att jobba är bara dumt.

  • Jemp
    Anonym (Jobba) skrev 2024-07-25 17:15:28 följande:
    Ja, återhämtning är viktigt. Men det är nog väldigt få arbetsplatser som erbjuder återhämtning under arbetstid. Det funkar liksom inte så i vanliga arbetslivet.
    Jo? Forskning visar på betydelsen av små pauser under arbetsdagen, och vettigt arbetsmiljöarbete likaså. 
  • Jemp
    Anonym (Jobba) skrev 2024-07-25 17:34:15 följande:
    Har jag skrivit att forskning visar något annat? Jag skriver om hur det ser ut på arbetsplatser.
    Då får jag beklaga om du bara har erfarenhet av arbetsplatser som inte ger möjlighet till pauser. Min upplevelse är att det är långt ifrån standard. 
    Tråden handlar ju inte heller om de finns, utan hur de bör spenderas. 
Svar på tråden Arbete och rast