Inlägg från: Anonym (cilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (cilla)

Arbete och rast

Att vara social på rasten är inte samma sak som att vara extrovert. 

Hur hade du tänkt göra på rasterna? Vilket slags yrke är det tänkt du ska arbeta inom?

• Anonym (cilla)
    Anonym (H) skrev 2024-07-25 15:05:40 följande:

Är man introvert så laddar man ofta batterierna genom att vara själv. Så jo att vara social på raster är att behöva vara extrovert. 
    Jag skulle kunna sitta med på raster men för mig är det väldigt ansträngande att delta i konversationer. 

Man behöver inte prata, det räcker att man visar att man är intresserad. 

Vilken typ av arbete är det tänkt att du ska utföra?
  • Anonym (cilla)

Nu är det väl Samhall det handlar om, så där är du ju i sällskap med andra som också har svårigheter, så det underlättar. 

• Anonym (cilla)
    Anonym (H) skrev 2024-07-25 15:24:57 följande:

Varför kallar de det för rast då och ej tex mötestid? Uppenbarligen betyder rast just rast och finns till för att man ska orka hela dagen. Försök ej med mig.

Att fungera i arbetsgruppen är en helt annan sak. Jag söker ej jobb där man arbetar i grupp heller då jag ej skulle klara av det. Söker jobb där man arbetar så självständigt som möjligt. Men såklart kan jag samarbeta vid behov. Är ej vad det handlar om. 

Då blir det svårt att hitta något. Din chans att komma in på arbetsmarknaden är nog att ingå i ett större team där ditt arbete inte är beroende av bara dig, utan att där du kan få hjälp och anpassning. 
  • Anonym (cilla)
    Anonym (H) skrev 2024-07-25 15:42:28 följande:

Fast jag är lite av en expert på att sköta mitt på egen hand och ta eget ansvar. Det lär man sig om man förlitat sig mkt på sig själv. Och kommunikation via Mail är möjligt 2024. 

Däremot tycker jag att många därute förlitar sig för mkt på teamet och inte kan ta egna beslut. Har märkt det hos af tex där de bollat runt mig och behöver rådfråga halva kontoret. Så det kan bli problematiskt det med.

Att tro att du ska kunna sköta arbetet självständigt, när du aldrig arbetat tidigare är naivt att tro. Dels så har du ingen erfarenhet, och du har aldrig arbetat praktiskt med det du lärt dig. Och just att du tror det är ju ett hinder för dig. Det visar ju att du inte förstår hur det fungerar, och tror att du vet bättre än andra. Ja, du känner dig själv bäst, men arbetsgivaren vet bäst hur man arbetar på deras arbetsplats och vad som förväntas av en. 

Men visst, är ni öppna mot arbetsgivaren angående dina problem med sociala kontakter så kan det kanske fungerar. Men du kommer nog att få börja med väldigt isolerade arbetsuppgifter.
Svar på tråden Arbete och rast