• Anonym (En undran)

Hinna med barn hästar hundar hur gör man

Jag har en stor undran. Har en bekant som är ensamstående mamma på heltid till en snart 7 åring. Hon har varit ensam sedan födseln. Denna mamman har även en hjärnskada på grund av några riktigt allvarliga misshandlar så hon äter rätt starka mediciner varje dag för att slippa värken.. denna tjejen har en liten gård som hon hyr, föder upp hundar och ibland i perioder så är det ju fullt med valpar överallt. Utöver hundar så har hon hästar 2 stycken, den ena är ridbar, denna rider hon minst 6 dagar i veckan och sköter 100% allt själv i både stall hemmet med sitt barn alla hundar och plus andra små djur hon har, stor trädgård som ska skötas utöver detta är människan pedant och ordning och reda i hemmet oavsett när man kommer dit. Jag avundas henne och ser henne som stark. Nu till min fråga, hur tusan hinner man med allt detta? Jag väntar barn, har en häst inackorderad nu men känner ju redan nu att jag aldrig kommer orka hinna, men hur gör alla? Jag fattar inte hur denna fina människan hinner/orkar.. Mhon lägger hela son själ på hästarna hundarna och har även tid att åka i väg med sonen på massa aktiviteter
     Hur gör man allt detta? Ja, hon är hemma på heltid men hon har uppfödning som sitt jobb. 

• Svar på tråden Hinna med barn hästar hundar hur gör man
  • Hjelm

Du skriver ju själv att hon inte arbetar. Där har du svaret...

• Anonym (M)
    Hjelm skrev 2024-07-25 09:42:41 följande:

Vadå inte arbetar, hon har ju hunduppfödning. Att driva kennel eller ha andra egna företag brukar väl ändå anses vara ett jobb. Kanske även andra inkomster som hon arbetar för att få in.
  • Anonym (En undran)
    Hjelm skrev 2024-07-25 09:42:41 följande:

Hon har 10 hundar och en registrerad kennel betalar skatt så detta är hennes jobb. Fast vet att många inte tycker det är ett jobb. Men hon tjänar ju pengar även om det inte är storvinst direkt.. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (En undran) skrev 2024-07-25 09:37:08 följande:
    Om man skriver så här då. Ridning 1h dag. Skötsel före och efter ridning ca 1h. Hästen ska stå inne och torka, dvs mockning och skötsel i stallet efter utsläpp, byte av vatten Hagar, mocka Hagar ca 1h. Promenad 1h på kväll. Morgon mocka och göra i ordning foder, Smörja utrustning, ge morgon fodring inne och borsta 1h. Sen tillkommer fodringar dagtid/ 4 gånger dag och då även packa i ordning påsar väga osv tvätta badkaren och göra rent runt hö spill dagligen och små fix överallt i ett stall ca 1h till. Så okej får ihop de till 6h. Men säg allt ifrån 5-7 timmar. Åker hon i väg och tränar i ridhus/tränare så tillkommer det mer tid / körtid. Allt detta är ju utspritt på hela dagen. Sen byts de ju hage en gång per dag och beroende på väder får dom komma in extra. Vindskyddet görs ju rent dagligen på mockning också och även ridbanan harvas/klipps flera gånger i veckan. Bara kul att veta hur andra klarade av det men var mer hets kring vilken tid det tar. Jag har varit med henne mycket och vet hur det läggs upp dagligen efter jag fått hjälpt till när hon inte varit hemma och då kan jag inte ens se att jag har ett barn med mig och plus 10 hundar och andra små djur att ta hand om. 😅
    Även om det tar 5 timmar/dag vilket verkar helt orimligt enl mig så har hon 9 timmar kvar dvs mer än en hel arbetsdag till barn och hushåll.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-07-25 10:01:03 följande:
    Även om det tar 5 timmar/dag vilket verkar helt orimligt enl mig så har hon 9 timmar kvar dvs mer än en hel arbetsdag till barn och hushåll.
    Enligt dig? Fast ts just räknat upp allt som ska göras? Och jag tror snarare att hen tagit tid i underkant eftersom det är mycket dötid emellan som bara försvinner i tomma intet plus andra småsaker man glömmer att räkna upp. Räkna på 7 timmar snarare bara för hästarna. Sedan glömmer du att hon har hundar, i perioder även valpkullar att ta hand om. Även hundarna ska motioneras och inte säkert man kan kombinera det med ridandet. De ska också sysselsättas under dagen. En arbetsdag med både hästar och hundar kommer lätt att äta upp många timmar! Bra mycket mer tid än man vanligen lägger på ett vanligt jobb, även med restiden inräknad.
  • Anonym (Hästägaren)

Har hon inget vanligt jobb så är det väl inget konstigt. Då ska man ju vara där runt 9h + restiden.

• Hjelm
    Anonym (M) skrev 2024-07-25 09:55:47 följande:
    Vadå inte arbetar, hon har ju hunduppfödning. Att driva kennel eller ha andra egna företag brukar väl ändå anses vara ett jobb. Kanske även andra inkomster som hon arbetar för att få in.
    Okej, det missade jag. Men ett jobb som man sköter helt hemifrån och själv kan styra sin tid i sparar ändå avsevärt med tid jämfört med att vara anställd av någon och ha en arbetsplats att befinna sig på 8-17.
  • Hjelm

Att ha kennel är dock väldigt sällan ett heltidsjobb. Bara i de perioder då man har valpar, vilket väldigt få har ständigt.

• Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-07-25 09:55:47 följande:
    Troligtvis flera olika bidrag.
  • Anonym (ew)

Jag hoppas att detta är väldigt fiktivt. Annars vidrigt att hänga ut någon på detta vis inklusive misshandeln...

• Anonym (En undran)
    Anonym (En undran) skrev 2024-07-25 06:40:49 följande:
    Hinna med barn hästar hundar hur gör man

• Anonym (Koala)
    Anonym (ew) skrev 2024-07-25 15:37:11 följande:

Jag hoppas att detta är väldigt fiktivt. Annars vidrigt att hänga ut någon på detta vis inklusive misshandeln...

Ja man undrar hur TS tänker. 
  • Cathariiina

En del människor har medfött höga energinivåer. De går på hela tiden-hela tiden som Duracell-kaniner. De har inte behovet att sitta ner och vila, försvinna in i internetvärlden i kanske en timme i taget... då blir de otåliga. De måste upp och hoppa och göra saker hela tiden. Där har du svaret!

Jag har även känt människor som är tvärtom: ensamstående människor utan barn eller djur som tycker att det är en hel dags arbete bara att sköta sitt eget hushållsarbete, för de måste hela tiden ta pauser och vila mellan varje moment. En vanlig fras från dem är: "Jag vill ta det lugnt".

• Anonym (Mio)

Folk är olika och har olika behov av vila och aktivitet. Jag tycker att du ska fokusera på hur du vill leva ditt liv och vad som är viktigt för dig. Hur du vill fördela din aktiva tid och vara uppmärksam på hur mycket vila just du behöver. När man är förälder är det också viktigt att kunna anpassa sitt liv efter vad barnen behöver. Barn är också olika och har olika behov. En del är lätta och funkar att ta med över allt, andra är mer känsliga och behöver att man anpassar sig mer efter dem. 

Svar på tråden Hinna med barn hästar hundar hur gör man