• Anonym (En undran)

Hinna med barn hästar hundar hur gör man

Jag har en stor undran. Har en bekant som är ensamstående mamma på heltid till en snart 7 åring. Hon har varit ensam sedan födseln. Denna mamman har även en hjärnskada på grund av några riktigt allvarliga misshandlar så hon äter rätt starka mediciner varje dag för att slippa värken.. denna tjejen har en liten gård som hon hyr, föder upp hundar och ibland i perioder så är det ju fullt med valpar överallt. Utöver hundar så har hon hästar 2 stycken, den ena är ridbar, denna rider hon minst 6 dagar i veckan och sköter 100% allt själv i både stall hemmet med sitt barn alla hundar och plus andra små djur hon har, stor trädgård som ska skötas utöver detta är människan pedant och ordning och reda i hemmet oavsett när man kommer dit. Jag avundas henne och ser henne som stark. Nu till min fråga, hur tusan hinner man med allt detta? Jag väntar barn, har en häst inackorderad nu men känner ju redan nu att jag aldrig kommer orka hinna, men hur gör alla? Jag fattar inte hur denna fina människan hinner/orkar.. Mhon lägger hela son själ på hästarna hundarna och har även tid att åka i väg med sonen på massa aktiviteter
     Hur gör man allt detta? Ja, hon är hemma på heltid men hon har uppfödning som sitt jobb. 

• Svar på tråden Hinna med barn hästar hundar hur gör man
  • Anonym (Lotta)

Man sover i snitt 8 timmar så hon har 16 timmar per dygn över till barn, hästar och hundar, Skulle tro att hundarna hänger med i stall och trädgård så 2 timmars promenad/aktivering räcker troligen ( om det inte ar en arbetande ras hon har ) och hästarna tar väl ca 2 timmar/dag vilket innebär att det finns 12timmar över till barn, trädgård och hushållssysslor.

• Fjäril kär

Prioritering Och disciplin och schema över dagen. Kanske hon köper vissa tjänster ? Kanske hon har hjälp du inte varken ser eller är medveten om.   Barnen lär dessutom vara en del av ekvationen som får göra sin del av det hela. Långsiktig planering och lämnar inget åt slumpen . 
    Sen rent krasst brukar såna här supermänniskor kompromissa med sin sömn och sin hälsa för att klara av dygnets timmar. Mycket kaffe, lite sömn och mycket tabletter och kass mathållning... 

• Anonym (En undran)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-07-25 07:34:54 följande:

Man sover i snitt 8 timmar så hon har 16 timmar per dygn över till barn, hästar och hundar, Skulle tro att hundarna hänger med i stall och trädgård så 2 timmars promenad/aktivering räcker troligen ( om det inte ar en arbetande ras hon har ) och hästarna tar väl ca 2 timmar/dag vilket innebär att det finns 12timmar över till barn, trädgård och hushållssysslor.

Ja endast ridning/skötsel innan och efter på hästarna tar 2h dag. Sen ska stallet skötas, hon har ju dom hemma så hon sköter ju all fodring in/utsläpp och tider för detta. Dom promeneras också en gång dag i ca 1h. Sen all skötsel av utrustning, foder osv så inga 2h utan mer uppdelat under hela dagen. 2h gång uppdelat på 4-5 tillfällen per dag. Hagar stängsel vatten fodring mm..
  • Anonym (Kennelflickan)

När jag jobbade på en stor hunduppfödning hade vi ca 70 hundar, inklusive valpar. Skötseln var såpass effektiviserad att det räckte med en människa på heltid, det vill säga 8 h/dag. Jag gissar att hon inte har fullt så många hundar, så det borde finnas gott om tid till annat om dagarna. Och häst har ju många, vid sidan om ett heltidsjobb. 

• Fjäril kär

Jag jobbar på ridskola och jag ensam mockar åt ca 10 hästar på 2 timmar (totalt 35 som fördelas på 3 anställda) . 30 min att fodra ett helt stall från en vagn.  

Att släppa ut 60 hästar tar oss ca 1 timma. 

Att laga hagar etc görs inte dagligen, man kastar en blick vid utsläpp och sen planerar man in när saker behöver åtgärdas . 

Dom flesta av hästar och hundar är ändå självgående större delen av dagen så aktiv tid på specifika göromål är ändå rätt låg. 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (En undran) skrev 2024-07-25 07:46:49 följande:
    Ja endast ridning/skötsel innan och efter på hästarna tar 2h dag. Sen ska stallet skötas, hon har ju dom hemma så hon sköter ju all fodring in/utsläpp och tider för detta. Dom promeneras också en gång dag i ca 1h. Sen all skötsel av utrustning, foder osv så inga 2h utan mer uppdelat under hela dagen. 2h gång uppdelat på 4-5 tillfällen per dag. Hagar stängsel vatten fodring mm..
    Jag hoppas jag misstolka dig för du kan väl inte på allvar mena att det ska ta 8-10 timmar/dag och rida en häst och sköta om 2 st?
  • Aliona

Jag har ingen aning hur lång tid det tar att sköta om hästar, men jag tänker att många (de flesta?) föräldrar jobbar heltid och till ringar 9-10 timmar per dag för jobb, lunch och resa till och från arbetsplatsen. Det kan väl knappast ta längre än det? Sen är det inte helt ovanligt att dessa arbetande föräldrar också har hund som de sköter om utanför arbetstiden. 

Har lite svårt att se att hon inte skulle klara det. Att hon är stark som sköter allt själv, visst, men rent tidsmässigt lär det väl inte vara någon större skillnad från de flesta andra? 

• Anonym (M)

Vilken fantastisk människa!! Håller med om att det är schema och disciplin som gäller, men jag gissar att hon verkligen brinner för detta och då blir det inte som ett "jobb" utan mer som ett nöje och då går det så klart ännu lättare :) Då kan det vara sånt som ger energi snarare än att ta, som det vanligtvis är om man jobbar.

• Anonym (En undran)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-07-25 09:16:55 följande:
    Jag hoppas jag misstolka dig för du kan väl inte på allvar mena att det ska ta 8-10 timmar/dag och rida en häst och sköta om 2 st?
    Om man skriver så här då. Ridning 1h dag. Skötsel före och efter ridning ca 1h. Hästen ska stå inne och torka, dvs mockning och skötsel i stallet efter utsläpp, byte av vatten Hagar, mocka Hagar ca 1h. Promenad 1h på kväll. Morgon mocka och göra i ordning foder, Smörja utrustning, ge morgon fodring inne och borsta 1h. Sen tillkommer fodringar dagtid/ 4 gånger dag och då även packa i ordning påsar väga osv tvätta badkaren och göra rent runt hö spill dagligen och små fix överallt i ett stall ca 1h till. Så okej får ihop de till 6h. Men säg allt ifrån 5-7 timmar. Åker hon i väg och tränar i ridhus/tränare så tillkommer det mer tid / körtid. Allt detta är ju utspritt på hela dagen. Sen byts de ju hage en gång per dag och beroende på väder får dom komma in extra. Vindskyddet görs ju rent dagligen på mockning också och även ridbanan harvas/klipps flera gånger i veckan. Bara kul att veta hur andra klarade av det men var mer hets kring vilken tid det tar. Jag har varit med henne mycket och vet hur det läggs upp dagligen efter jag fått hjälpt till när hon inte varit hemma och då kan jag inte ens se att jag har ett barn med mig och plus 10 hundar och andra små djur att ta hand om. 😅
Svar på tråden Hinna med barn hästar hundar hur gör man