Python skrev 2024-07-24 22:50:01 följande:
Ni som äger/ägt en Kungspyton SE HIT
Hej
Jag är väldigt sugen på en KP. Jag har aldrig ägt en reptil av något slag och har lite frågor.
1. Då den äter gnagare, är det inte risk att den får parasiter som katterna i form av mask i magen?
2. Hur går katter och KP ihop?
3. Vad kostar dess terrarium med alla tillbehör? Vad är ett realistiskt pris?
4. Ska man skaffa unge eller vuxen? För och nackdelar med det?
5. Vart får man egentligen tag på mat till den? Måste den äta hela pälsdjur eller kan man ge den rå kyckling, ägg, fläskfile?
1. Nej, köper du döda, frysta gnagare från zoofackhandel får ormen inte i sig något olämpligt.
2. Exet hade KP och katter. De fick ju givetvis aldrig "leka fritt" men utöver att de luktade lite på varandra brydde de sig inte det minsta om varandra. Ormen såg inte katterna som mat och katterna mobbade inte ormen. Sen är det ju så klart individuella skillnader. Ormar tycker ju sällan det är roligt att bli tagna ur sitt terrarium så det är ju inte så att katterna och ormen ska få anledning att interagera ändå. Och att de känner doften av varandra genom lufthålen i terrariet är inga problem.
3. Hör med någon duktig reptilentusiast. Finns gott om dem på mer inriktade forum för reptiler och terrariedjur, och i många zooaffärer med inriktning på dylika djur. Finns det något tropikarie eller liknande där du bor så kolla gärna där. Kan vara bra att köpa begagnat men tänk på att det måste vara extremt noga desinficerat och helst varit tomt länge! Det finns kvalster och annan skit som gärna flyttar med inredning.
4. Unge är ju lättast att vänja vid dina levnadsvanor, men en vuxen kan ju vara en "välgärning" eftersom många tröttnar på sina ormar efter ett tag och försöker dumpa dem ute eller på blocket eller liknande. Risken är ju att man får en ilsken eller sjuk individ dock.
5. Du köper frysta foderdjur i zooaffären. Det är många gånger svårt att få dem att äta intakta möss/råttor utan att "leka" lite med maten för dem, alltså att det blir så realistiskt som möjligt med att jaga och äta. Så att de skulle äta annat kött låter extremt osannolikt och förmodligen farligt, då deras matsmältning är anpassad efter hela djur inklusive ben, päls och liknande. De behöver alla bitar för att få i sig den näring de behöver.
Sen är min personliga åsikt att man lika väl kan ha en plast-orm i en glasbur. KP är nattaktiva och ligger annars bara och trycker under sina gömställen. Det är dessutom, likt alla reptiler, känsliga djur som behöver bra mat, rätt klimat i terrariet och de vill inte bli pillade på eller gosade med. Roligare i så fall att köpa en liten pigg dagaktiv snok som första orm, i min mening.