• Python

    Ni som äger/ägt en Kungspyton SE HIT

    Hej

    Jag är väldigt sugen på en KP. Jag har aldrig ägt en reptil av något slag och har lite frågor. 

    1. Då den äter gnagare, är det inte risk att den får parasiter som katterna i form av mask i magen?

    2. Hur går katter och KP ihop?

    3. Vad kostar dess terrarium med alla tillbehör? Vad är ett realistiskt pris?

    4. Ska man skaffa unge eller vuxen? För och nackdelar med det?

    5. Vart får man egentligen tag på mat till den? Måste den äta hela pälsdjur eller kan man ge den rå kyckling, ägg, fläskfile? 

  • Svar på tråden Ni som äger/ägt en Kungspyton SE HIT
  • Anonym (Nja)

    Dessa frågor har inte med arten att göra. Jag kan iaf besvara en del.

    1) Nej. Det ormen får att äta är uppfödda möss som aldrig varit ute och dragit med sig sjukdomar.

    2) Inte alls. Man ska aldrig blanda ormar och katter.

    3) Googla. Kan inte vara svårt att ta reda på vad det kostar generellt.

    4) Unge. En vuxen kan ha med sig fasoner man inte räknat med, beteendeproblematik kort sagt. Med en unge lär man känna den på ett helt annat sätt och kan bygga en tryggare koppling.

    5) Även här, googla. Gnagare duger gott och väl, du kan roa dig med att föda upp egna så har du oändligt med mat. De kan iaf äta lite allt möjligt.

  • Anonym (Nja)

    Förtydligar punkt nr 2. Du kan absolut ha katt och orm samtidigt men de ska inte umgås, för bådas skull.

  • Python
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-24 22:54:32 följande:

    Dessa frågor har inte med arten att göra. Jag kan iaf besvara en del.

    1) Nej. Det ormen får att äta är uppfödda möss som aldrig varit ute och dragit med sig sjukdomar.

    2) Inte alls. Man ska aldrig blanda ormar och katter.

    3) Googla. Kan inte vara svårt att ta reda på vad det kostar generellt.

    4) Unge. En vuxen kan ha med sig fasoner man inte räknat med, beteendeproblematik kort sagt. Med en unge lär man känna den på ett helt annat sätt och kan bygga en tryggare koppling.

    5) Även här, googla. Gnagare duger gott och väl, du kan roa dig med att föda upp egna så har du oändligt med mat. De kan iaf äta lite allt möjligt.


    Tack för svar :) tänkte fråga här för att få lite mer "äkta och direkta" svar från folk som faktiskt har erfarenhet och kunskap. Risk är att man får massa olika svar på Google som är både motsägelsefulla och som kommersiella. 
  • Python

    En följdfråga: ser en vuxen kp en vuxen katt som potentiell föda? Eller luktar katter inte "mat" enligt ormen? Eller hur fungerar symbiosen där?
    Att katten kan döda ormen, eller åtminstone skada den rejält råder ju ingen tvekan om. Men kan ormen skada/döda katten? Hittar inga bra svar på Google där. 

  • EnAnonumius

    Här är ett forum som är ägnar åt terrariedjur.
    Ormar räknas in som terrariedjur..
    Där har du nog lättare att få svar på dina frågor om du går med där.

    https://www.terrariedjur.se/

    En sak som jag vet är att man aldrig skall mata en köttätande reptil (ormar/ödlor/sköldpaddor)  med fläskkött. Nötkött funkar men inte fläskkött.
    Minns tyvärr inte varför...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nja)
    Python skrev 2024-07-24 23:59:37 följande:

    En följdfråga: ser en vuxen kp en vuxen katt som potentiell föda? Eller luktar katter inte "mat" enligt ormen? Eller hur fungerar symbiosen där?
    Att katten kan döda ormen, eller åtminstone skada den rejält råder ju ingen tvekan om. Men kan ormen skada/döda katten? Hittar inga bra svar på Google där. 


    Svar ja. Allt levande som är litet nog är föda i deras ögon. Och en katt skulle också bli stressad av att ha en orm i sin närhet, så de ska hållas isär. Katten kan INTE döda ormen däremot. Däremot kan ormen äta katten så länge storleken är ok.

    Som jämförelse. Lyssnade på ett radioutdrag med en känd svensk man, han hade en boa och den brukade lägga sig och gosa bredvid honom i sängen. Trodde han iaf. I själva verket var det så att ormen mätte upp storleken för att se om han var stor nog att äta mannen än. Så som du förstår går en katt åt väldigt snabbt om det vill sig illa.
  • Python
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-25 09:20:17 följande:
    Svar ja. Allt levande som är litet nog är föda i deras ögon. Och en katt skulle också bli stressad av att ha en orm i sin närhet, så de ska hållas isär. Katten kan INTE döda ormen däremot. Däremot kan ormen äta katten så länge storleken är ok.

    Som jämförelse. Lyssnade på ett radioutdrag med en känd svensk man, han hade en boa och den brukade lägga sig och gosa bredvid honom i sängen. Trodde han iaf. I själva verket var det så att ormen mätte upp storleken för att se om han var stor nog att äta mannen än. Så som du förstår går en katt åt väldigt snabbt om det vill sig illa.
    Är inte lika övertygad om att katten inte kan döda ormen. Ett nackbett och lite ruskande så har ormen inte så mycket att säga till om. Men ja, ser ormen den som potentiell föda ligger den risigt till.. bäst att hålla dom isär som sagt. Även om jag tror att den största risken är att katten skulle tycka att det vore roligt att mobba ormen till förbannelse 😅
  • Anonym (Nja)
    Python skrev 2024-07-25 16:00:01 följande:
    Är inte lika övertygad om att katten inte kan döda ormen. Ett nackbett och lite ruskande så har ormen inte så mycket att säga till om. Men ja, ser ormen den som potentiell föda ligger den risigt till.. bäst att hålla dom isär som sagt. Även om jag tror att den största risken är att katten skulle tycka att det vore roligt att mobba ormen till förbannelse 😅
    Det beror helt på ormens storlek, men katter brukar inte attackera ormar med avsikt att döda hur som helst utan att triggas, och det gör inte en boa så jag tror fortfarande den risken är väldigt liten. Större risk som sagt att katten blir ormföda :s
  • Jemp

    Jag skulle också rekommendera ett rent reptilforum snarare än familjeliv. 
    Att hålla katt och orm åtskilda är ju delvis en säkerhetsfråga, men ormen behöver ju också bo i ett terrarium för att få rätt klimat, värme osv.
    Gällande storlek på terrarium har man dels djurskyddsföreskrifterna att förhålla sig till (finns på jordbruksverkets hemsida) men oftast finns det rekommendationer som är betydligt större än så. Precis vad som gäller för ormar i olika storlekar har jag inte koll på. Där hittar du också rekommendationer om teknik, substrat osv. Det finns mycket i terrarieväg att hitta begagnat. 
    Mat/gnagare kan du som sagt föda upp själv, alternativt köpa från djuraffären. Man kan köpa frysta, ormar kan vara olika kinkiga. Oavsett ska de vara döda när man fodrar. Att ersätta med muskelkött rakt av är inte lämpligt. 


     

  • Anonym (H)
    Python skrev 2024-07-24 23:59:37 följande:

    En följdfråga: ser en vuxen kp en vuxen katt som potentiell föda? Eller luktar katter inte "mat" enligt ormen? Eller hur fungerar symbiosen där?
    Att katten kan döda ormen, eller åtminstone skada den rejält råder ju ingen tvekan om. Men kan ormen skada/döda katten? Hittar inga bra svar på Google där. 


    Jag läste lite på Reddit och där menade man att katter är för stora för att en kungspyton ska se dem som byten. Möjligen skulle ormen kunna bita katten för att försöka försvara sig.

    Och med tanke på att man kan behöva ta till en del knep bara för att få ormen att gå över från att äta möss till att äta råttor så tror jag inte att den uppfattar det som att katten luktar mat.

    Men hur som helst bör du ju se till att de aldrig kan komma åt varandra.
  • Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    Valackare86 skrev 2024-07-26 13:45:56 följande:

    En Kungskobra vore något , vad tror ni? Är det någon i Sverige som har The King ?


    I majoriteten av kommuner i Sverige så krävs det tillstånd att få lov att ha giftiga reptiler och groddjur...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ex)
    Python skrev 2024-07-24 22:50:01 följande:
    Ni som äger/ägt en Kungspyton SE HIT

    Hej

    Jag är väldigt sugen på en KP. Jag har aldrig ägt en reptil av något slag och har lite frågor. 

    1. Då den äter gnagare, är det inte risk att den får parasiter som katterna i form av mask i magen?

    2. Hur går katter och KP ihop?

    3. Vad kostar dess terrarium med alla tillbehör? Vad är ett realistiskt pris?

    4. Ska man skaffa unge eller vuxen? För och nackdelar med det?

    5. Vart får man egentligen tag på mat till den? Måste den äta hela pälsdjur eller kan man ge den rå kyckling, ägg, fläskfile? 


    1. Nej, köper du döda, frysta gnagare från zoofackhandel får ormen inte i sig något olämpligt. 

    2. Exet hade KP och katter. De fick ju givetvis aldrig "leka fritt" men utöver att de luktade lite på varandra brydde de sig inte det minsta om varandra. Ormen såg inte katterna som mat och katterna mobbade inte ormen. Sen är det ju så klart individuella skillnader. Ormar tycker ju sällan det är roligt att bli tagna ur sitt terrarium så det är ju inte så att katterna och ormen ska få anledning att interagera ändå. Och att de känner doften av varandra genom lufthålen i terrariet är inga problem. 

    3. Hör med någon duktig reptilentusiast. Finns gott om dem på mer inriktade forum för reptiler och terrariedjur, och i många zooaffärer med inriktning på dylika djur. Finns det något tropikarie eller liknande där du bor så kolla gärna där. Kan vara bra att köpa begagnat men tänk på att det måste vara extremt noga desinficerat och helst varit tomt länge! Det finns kvalster och annan skit som gärna flyttar med inredning. 

    4. Unge är ju lättast att vänja vid dina levnadsvanor, men en vuxen kan ju vara en "välgärning" eftersom många tröttnar på sina ormar efter ett tag och försöker dumpa dem ute eller på blocket eller liknande. Risken är ju att man får en ilsken eller sjuk individ dock. 

    5. Du köper frysta foderdjur i zooaffären. Det är många gånger svårt att få dem att äta intakta möss/råttor utan att "leka" lite med maten för dem, alltså att det blir så realistiskt som möjligt med att jaga och äta. Så att de skulle äta annat kött låter extremt osannolikt och förmodligen farligt, då deras matsmältning är anpassad efter hela djur inklusive ben, päls och liknande. De behöver alla bitar för att få i sig den näring de behöver. 

    Sen är min personliga åsikt att man lika väl kan ha en plast-orm i en glasbur. KP är nattaktiva och ligger annars bara och trycker under sina gömställen. Det är dessutom, likt alla reptiler, känsliga djur som behöver bra mat, rätt klimat i terrariet och de vill inte bli pillade på eller gosade med. Roligare i så fall att köpa en liten pigg dagaktiv snok som första orm, i min mening. 
  • Anonym (G)

    Aldrig fattar det med att ha stora ormar som husdjur. Man kan ju ej umgås med dem direkt. De bara används för att titta på, så får de offra sig genom att leva i ett terrarium hela livet. Som en levande inredning. 

Svar på tråden Ni som äger/ägt en Kungspyton SE HIT