• Anonym (Bättre)

Krockade

Hej, igår var jag på väg hem på motorvägen i vänsterfilen. En förare glömde att titta i döda vinkeln, och jag kunde inte bromsa i tid och krockade med honom. Ingen blev skadad, men både min och hans bil blev skadade. Jag har halvförsäkring och han har helförsäkring. Han erkände att det var hans fel, och jag tog en bild på hans körkort och på skadorna. Tyvärr fanns det inga vittnen. Min fråga är hur lång tid det kommer att ta tills hans försäkringsbolag ringer och löser det här? Vi har båda gjort skadeanmälan. Men sen tänkte jag, vad skulle hända om han säger att det inte var hans fel? 😑 På plats sa han att det var hans fel, men om han ändrar sig och säger något annat, kommer jag då att behöva stå för hela reparationen eftersom jag har halvförsäkring?Under reparationstiden kommer jag att behöva hyra en bil, och de är dyra. Kan jag skicka kvittot till hans försäkring, och kommer det att räknas som skadeersättning?

• Svar på tråden Krockade
  • SmulanFnulan

Aj aj. Inga vittnen och polisen kom inte ut heller misstänker jag? Då är det ord mot ord. Dumsnålt att bara ha trafikförsäkring, kanske blir en dyr lärdom för dig.

• Anonym (B)

Prata med ditt försäkringsbolag, ligg på dem! En jag känner krockade ifjol, ärendet är fortfarande inte löst.....

• MagnusA

Om oklarheter uppstår så tar det tid, annars är det en rättfram process för försäkringsbolagen.

Det kommer tyvärr att stå ord mot ord som tidigare skrivits, enda chansen till att hans försäkring ska täcka dina skador är som sagt ifall föraren medger detta.

Om inte, så blir det ett utdraget ärende och risken finns att du själv behöver bekosta skador på din bil, samt självrisken för att ditt försäkringsbolag ska ersätta skadorna på motförarens fordon.

Håller tummarna att han var ärlig av sig i slutändan, och förklarade situationen för bolaget!

Svar på tråden Krockade