• EJT

BIM Augusti 2024

Anonym (lantisen) skrev 2024-08-05 23:54:40 följande:

Hej på er!
    Hoppar gärna in här också! Har inte vart inne här på säkert 12 år nu. Men här är en till som hoppas på plus. Jag har tre barn sen innan (8, 10 & 14) och har ny sambo sen några år tillbaka. Han har fyra barn (8, 11, 14 & 16). 
    Vi hade aldrig i vår vildaste fantasi tänkt oss ett gemensamt barn. Har nog med pusslande ändå. Men. 

Förra sommaren blev jag oplanerat gravid trots skydd. Vi bestämde oss snabbt för en abort. När vi väl va där visade det sig att jag va mycket längre gången än vi trodde. Vi gjorde ändå denna aborten i vecka 14. 

Vi har väl aldrig ångrat något så mycket i hela vårt liv.. Det kändes som det rätta då. Men jag kan inte tänka på annat. 

Så efter många diskussioner har vi kommit fram till att vi ändå vill ha ett gemensamt barn. Vi är nu inne på månad tre. Jag är 36 och han är 41. 

Kan tänka mig att många funderar över hur vi kunde göra som vi gjorde och nu ändå vilja ha ett barn. Det är okej att ha åsikter om det, det har jag själv också. 
    Hoppas ändå kunna följas åt här inne. 

Så kämpigt för er med all ånger! Jag hoppas ni snabbt kan få ett nytt litet liv i magen. Jag tycker inte alls det låter konstigt att i chocken och stressen över en oplanerad graviditet, inte kunna ta in alla parametrar objektivt. Känna vad man verkligen vill. Just där och då har man ju bara panik och är i chock! Fullt rinlig reaktion att bara agera fort då. Kanske var det också den graviditeten, aborten och sen känslorna efteråt som öppnade dörren till alla dessa tankar och känslor om en ny bebis... Håller tummarna!
  • EJT
    Anonym (A.O) skrev 2024-08-05 12:35:49 följande:

Hoppar in här :)

BIM 10/8 (BIM-6 idag) 
    ÄL + 6 idag, fick positivt på ÄL via testlagret, clearblue och ökad temp förra veckan så hoppas verkligen på att det blir en liten bebis nu.

Testnarkomanen i mig tog ett test imorse, negativt såklart.

Molvärk sen igår, håller tummarna.

Hur tidigt efter ÄL har ni som har barn sen tidigare plussat eller hur tidigt innan BIM?

Med första barnet testade jag svagt, svagt positivt på ÄL+11 efter att jag haft en nidblödning Äl+10. Minns inte om jag hade tidigt graviditetstest då eller inte. 
  • EJT

Jag känner mig både så ledsen och bitter! Att vara lite äldre, ha oregelbundna cyklar och svag ägglossning (behöver ta extra hormoner). Och så blir just denna  ägglossning har till synes perfekt! Tidigt i cykeln, skarp temphöjning direkt efteråt osv. Känns så subd, inbillar mig att ägget är av riktigt bra kvalitet för första gången på 1,5 år och så var min man bortrest över ÄL 😭 

Får så många "Tänk om"-tankar. En aprilbebis! Tänk så perfekt tid! Åh, suck...

Jaja, man får vara bitter ett tag och sen ta nya tag. Nästa steg för oss är dock att ta kontakt med Ivf-klinik då vi gärna vill ha ett andra barn och tiden tickar. 

• EJT
    Annpor skrev 2024-08-06 13:03:58 följande:

Har någon av er svar på detta? Jag har en cykel som är regelbunden 32-34 dagars cykel, alltid ägglossning kring dag 22-25, dvs sen ägglossning och en kortare luteal fas. Alltid 10 dagar. Är någon här kunnig på om det kan påverka mina chanser till befruktning? Fick mens idag så hoppet är kört även denna månad?Vi som verkligen skulle behöva få plussa med en regnbåge efter all sorg, den nästan äter upp oss inifrån.

Bekräftar ägglossning med Lh-stickor samt temp och fertilt sekret. Hoppas någon har svar 😊. 

Den låter väldigt lik min, men jag kan ha så sen ägglossning som dag 27-28 ibland och lutealfasen har varit mellan 9-10 dagar. 

Jag tog progresterontest dag 7 efter ägglossning, som visade låga nivåer (18-19), så pass låga att det indikerade att jag knappt haft ägglossning - men det hade jag haft (konstaterad). Gynekolog skrev ut ut vaginala progresterontillskott som jag kan understödja lutealfasen med. Tror forskningen kring det varken säger bu eller bä, men sen jag började med dem har jag varit gravid två ggr av tre cykler (tyvärr missfall båda gångerna, ev ena pga jag slutade för tidigt med progresteronet då jag inte fattade att jag var gravid). Innan dess hade vi försökt bli gravida i ett år utan ett enda plus. 

Så för mig känns det som att den korta lutealfasen (pga för lågt progresteron, som väl i sin tur hänger ihop med ngt annat) har ställt till det. 

Jag hade längre lutealfas och tidigare ägglossning när jag blev gravid med mitt första barn. När man googlar tycker jag dock folk verkar ha kunnat bli gravida även mer kort lutealfas, så jag vet eg inte hur mkt det spelar in. Med min första fick jag dock nidblödning (när ägget fäster) 10 dagar efter ägglossningen, och om det varit nu hade ju redan min mens börjat så jag undrar isf hur ett ägg skulle hunnit fästa... 
  • EJT
    EJT skrev 2024-08-06 20:30:13 följande:
    Den låter väldigt lik min, men jag kan ha så sen ägglossning som dag 27-28 ibland och lutealfasen har varit mellan 9-10 dagar. 

Jag tog progresterontest dag 7 efter ägglossning, som visade låga nivåer (18-19), så pass låga att det indikerade att jag knappt haft ägglossning - men det hade jag haft (konstaterad). Gynekolog skrev ut ut vaginala progresterontillskott som jag kan understödja lutealfasen med. Tror forskningen kring det varken säger bu eller bä, men sen jag började med dem har jag varit gravid två ggr av tre cykler (tyvärr missfall båda gångerna, ev ena pga jag slutade för tidigt med progresteronet då jag inte fattade att jag var gravid). Innan dess hade vi försökt bli gravida i ett år utan ett enda plus. 

Så för mig känns det som att den korta lutealfasen (pga för lågt progresteron, som väl i sin tur hänger ihop med ngt annat) har ställt till det. 

Jag hade längre lutealfas och tidigare ägglossning när jag blev gravid med mitt första barn. När man googlar tycker jag dock folk verkar ha kunnat bli gravida även mer kort lutealfas, så jag vet eg inte hur mkt det spelar in. Med min första fick jag dock nidblödning (när ägget fäster) 10 dagar efter ägglossningen, och om det varit nu hade ju redan min mens börjat så jag undrar isf hur ett ägg skulle hunnit fästa... 
    Kan också tillägga att progresterontillskottet bidragit till att jag sedan får tidigarelägga ägglossning cykeln därpå. Som att hormonerna stabiliseras och påverkar varandra. Nu har jag ÄL runt dag 17-18, som när jag blev gravid med vårt förra barn. 
  • EJT

Hittar förresten ingen lista tråden. Är ett trevligt sätt att hålla lite koll på er, er resa osv.

Startar en lista nedan! 

15/7 EJT, 35 år gammal, 1 barn född 2020. Är nu på 10:onde försöket efter två missfall tidigare i år. 

• EJT
    Anonym (A.O) skrev 2024-08-07 00:00:25 följande:

Spännande! hade du symptom då?

Jag hade väldigt ömma och fylliga bröst (mer än vanligt) och samma dag som ägget fäste började jag få ordentligt med molvärk/mensvärk i magen, ffa nattetid. Jag hade då aldrig mensvärk förrän samma dag som mensen kom (nu för tiden har jag dock det). Jag hade så ont i flera veckor att jag trodde det var missfall varje gång, men nu i efterhand var det ju bara livmodern som växte. 
  • EJT
    Anonym (A.O) skrev 2024-08-07 10:30:45 följande:

köpte ett test. kunde inte hålla mig!!!!

Stort grattis!!!
  • EJT
    Nanathalie skrev 2024-08-07 14:32:24 följande:

Såhär ser mina förbannade jävla ältester ut. Ursäkta språket. Kommer fortsätta testa tills jag får mens för fattar inte varför jag inte får stegring. Byter märke nu dock på ältest men känns ju rätt kört med negativt på både cb och gravidkollen. Kan nog inte skylla på testen.

Förra månaden hade jag 40 dagars cykel och mens exakt 12 dagar efter vad jag trodde var äl (symtom endast). Jag vet inte varför jag drömmer om att den ska vara normal på 28-30 dagar denna månad vilket skulle innebära att äl var typ i måndags.

Usch blir besviken på kroppen. 

Fy fan, fattar frustrationen! Att ha problem med ägglossningen är ännu jobbigare än att bara få negativt på gravtest. När ägglossningen inte kommer har man ju inte ens chans att försöka! Vilken cykeldag är du på nu? 

Tänkte också att 40 dagar lång cykel är ganska lång, har läst att vid så långa cykler är det inte alltid så att ägglossningen fungerar som den ska (jag har dock runt 34-37 dagar lång cykel och jag brukar oftast ha ägglossning).  Men visst hade du slutat med ppiller ganska nyligen? Hur gammal är du? 
  • EJT
    Bez skrev 2024-08-07 08:14:34 följande:

hej hoppar in i tråden! 

har ett barn fött 22 och nu kört oskyddat i ca 1 år 

är på BIM idag och tog test igår där jag såg en skugga men skulle kunna va spök, i morse tog jag de här? måste va pluss va??? kan väll inte vara spök på de oxå isåfall? 
    Har dock jorden mensvärk och mens svettningar så känns som de ska braka loss när som helst så vågar inte riktigt tro på testet 

Har ni koll på hur tidigt man kan ta digitalt annars?

Ser ju dunderpositivt ut! Grattis 🤩
Svar på tråden BIM Augusti 2024