• Lior33

BIM Augusti 2024

Hej alla!

Jag är också gärna med er här. Skönt med en grupp som går igenom samma sak!

Första barnet, andra försöket. Bim 25 augusti. 

Var det någon mer som också haft lite svårt att få igång cykeln efter p-piller? Jag har alltid haft regelbunden 27 dagars cykel med tydlig ÄL. Jag testade P-piller för första gången under en period förra året, mest för att jag var nyfiken och ville känna mig lite mer fri. När vi i vintras bestämde att vi någon gång under 2024 skulle börja försöka få barn så slutade jag för att återställa kroppen i tid. Sedan dess har jag haft 22-23 dagars cyklar, vissa helt utan ÄL och andra med ÄL dag 8-9, alltså bara ett par dagar efter mens. Jag har också fått mellanblödningar under den luteala fasen som kan tyda på låga progesteronvärden. Jag kommer göra blodprov denna månaden för att utesluta det. Jag är osäker på om detta har med p-piller att göra eller om det är min kropp som helt enkelt inte är så fertil längre? 

• Lior33
    EJT skrev 2024-08-14 13:33:10 följande:

Känns lite segt här. Är på ÄL+10 idag och brukar vanligtvis ha symtom som ömma bröst, mensvärk mm om jag är gravid - denna gång känner jag väl helt normal men bara lite pms:ig i humöret. Trist! Känns inte ens värt att tesa. Avvaktar BIM på söndag. 

Jag tror det är jättevanligt att symptom varierar från graviditet till graviditet. Jag känner flera som inte kände någonting förrän flera veckor efter de plussat. Att du inte känner något behöver inte betyda att du inte är gravid. Men det är nog bäst att vänta till BIM att testa för att slippa besvikelse  Lycka till!
  • Lior33
    mothertotwo skrev 2024-08-14 15:01:14 följande:

Jag ska testa i morgon bitti. Fick min beställning hem idag. Det är testa tidigt stickor från testlagret. Visar det negativt får jag testa igen nästa vecka om inte mensen dyker upp. Visar det negativt då också, så får jag vänta till mitt gyn besök i mitten på september. Kan ju inte hålla på att testa hela tiden. Tungan ute

Men får inte ihop min senaste mens med menscykeln alls. Kan mycket möjligt ha varit en otroligt sen ägglossning den 5/8 på 30 dagar från senaste mens. Men hur ska man egentligen säga när mensen ska komma då? Ska man räkna högt 30 dagar till? Jag har ingen aning alltså. Eller ska man förhålla sig till allt mellan 11-18 dagar efter (5/8) om det nu var en ägglossning? 

Som jag har förstått det kan längden på hela menstruationscykeln variera mycket från kvinna till kvinna men tiden från ägglossning till mens är nästan alltid runt 14 dagar för de flesta kvinnor. Så räkna 14 dagar från 5/8.
  • Lior33
    EJT skrev 2024-08-14 18:29:35 följande:
    Ja, såklart, det har jag också hört. Är nog bara jag som tänker såhär om mig själv då alla tre ggr jag varit gravid haft exakt samma symtom. Men jag inväntar BIM så får vi se. Jag tempar också så om inte annat brukar jag också se en tempdipp innan mens. 
    Jag tempar för första gången denna månad. Ser du tempdippen dagen innan eller två dagar innan mens? Hur mycket skiljer det sig?
  • Lior33
    EJT skrev 2024-08-17 14:54:48 följande:

Negativt gravtest för mig igen tyvärr. 
    Nya tag nästa månad... Slutar med progresteronet idag. 

Ledsen att höra det, håller tumma för dig nästa månad! 🤞🏼

Får jag lov att fråga hur det kommer sig att du tar progesteron? Jag har trott att jag har legat lågt på det men tester denna månad har konstigt nog visat bra värden, men jag är nyfiken. Får du det utskrivet av gyn? Tog du själv reda på att du behövde tillskott eller kom det fram i samband med ivf utredning?
  • Lior33

Hoppas på nästa månad för er som inte plussat denna 🤞🏼❤️

Hur många är vi som fortfarande inväntar BIM? 

Min är 25/8 (kommer inte testa förrän BIM +1)

• Lior33
    JLFRFRE skrev 2024-08-18 18:38:04 följande:

Jag inväntar BIM fortfarande! Har BIM 27/8! Tänkte nog testa tidigt i veckan 🙈 Men vi får se hur jag gör! 

Ok spännande nästan samma BIM 😊
    Jag är också så sugen på att testa tidigare men blir stressad av tanken att på att försöka läsa av spökstreck så har lovat mig själv att vänta till att jag är förbi BIM.
  • Lior33
    EJT skrev 2024-08-18 19:56:11 följande:
    Jadå, såklart du får fråga. 

Jag märkte att jag nu sedan mitt första barn haft lutelfas på mellan 8-10 dagar, till skillnad från tidigare 13-14 dagar. Jag testade därför i samråd med gynekolog mitt progresteronvärde, 7 dagar efter ÄL. Det var så pass lågt (19), att det indikerade att ägglossning inte ens skett. Men det hade den (bekräftat). Gyn resonerade så att vi provar progresterontillskott för att understödja lutealfasen. Det har hittills gått bra och jag har blivit gravid två ggr (första och andra cykeln - tyvärr missfall) med progresteron, efter att vi innan dess provat i ett år utan framgång. 

Jag sökte gyn privat, inte i samband med IVF.
    Tack för förklaringen. Jag tycker det är så intressant med allt som måste stämma för att barn ska bli till. Ibland undrar jag hur kvinnor ens blir gravida 😅 Hade aldrig tänkt på progesteronets funktion förrän ett par månader sedan, nu har jag läst allt jag hittar. Beklagar missfallen, det positiva är dock att du verkar ha lätt för att bli gravid med progesteron. 
  • Lior33
    211010 skrev 2024-08-18 20:42:27 följande:
    Jag väntar också, har bim 26/8! Har ni känt av något än? Jag har inte ens en magkänsla som säger att det ska ha gått vägen 🙁
    Nej känner ingenting men det är bara andra försöket och har ställt in mig på att det kommer ta ett tag så försöker att inte känna efter så mycket. Förra månaden tyckte jag att jag hade massa symptom men då var det ingenting 🙈
    Jag blev gravid av misstag en gång för flera år sedan och hade inte en tanke på att jag kunde vara gravid. Vi hade vart tillsammans EN gång och vart försiktiga. Jag tog ett test bara för att utesluta det eftersom mensen var en vecka sen. Jag vart helt chockad att det var positivt för jag kände verkligen INGENTIN, inte ens ömma bröst. Jag gjorde en medicinsk abort (jag var inte intresserad av att fortsätta en relation med den killen) och barnmorskan kunde då se på ultraljudet att jag var gravid i vecka 5. Därför tänker jag att jag nog inte kommer ha symptom tidigt nu heller. Men börjar jag känna efter, mår jag inte lite illa? Har jag inte lite pirr i livmodern? etc så kommer jag inbilla mig saker 😅 min strategi är att hålla mig så aktiv som möjligt och tänka på annat!
  • Lior33
    Anonym (Längtar) skrev 2024-08-19 09:17:38 följande:
    Tror det är en bra strategi! Tycker man känner mer ju mer man tänker på det! När hade du BIM? :) 

25/8 😊 men vill helst vänta med att testa till ett par dagar efter det för att testa bara för att slippa få falskt negativt. 

Har tempat och min temperatur sjönk rätt mycket idag.. 0,5 grader. Det gör mig lite fundersam 🧐 Har ju en vecka kvar till BIM. Kanske bara är en avvikelse 

• Lior33

Hej Heybae!

Jag har BIM en dag efter dig. Har du alltid haft en kort luteal fas? Hur länge har du försökt bli gravid? 

• Lior33

Hej!
    Mitt progesteron låg på 60 nmol/L på ÄL+5 (kunde inte testa på ÄL+7 eftersom det var en söndag) testade igen på ÄL+8 alltså i måndags och då låg det på 58 nmol/L, Det betyder att jag inte är gravid eller hur? Det ska alltid gå upp om man är gravid? Någon som har erfarenhet? 

• Lior33
    Anonym (Rutiga) skrev 2024-08-20 06:18:46 följande:
    Jag har BIM 22/8. Men ej förväntad.
    Testat negativ på ägglossningstest så jag har nog inte ägglossningarna nu i månaden men hade sex ändå.
    Fick lite flytningar i helgen. Det är nog vanligt innan mens?! 
    När jag slutade med p-piller hade jag flera månader utan ägglossning men nu verkar det vara igång som vanligt igen . Brukar du ha regelbunden ÄL annars eller hoppas den över ibland?
  • Lior33
    Heybae skrev 2024-08-20 13:52:19 följande:
    Spännande 😍. Jag har allt från 10-14 dagar och har haft sen jag slutade med p piller 2022. 
    Har fyra barn sen tidigare och har alltid haft lätt för att bli gravid. Nu är vi uppe i lite mer än 1 år, haft två tidiga missfall. Ett i september 2023 och ett i februari 2024 😔 

Hur länge har du försökt? 🙂
    Vad fint med 4 barn. Kul att ni tänker skaffa ett 5e 😊 

Vi har tekniskt sett försökt i ett halvår med det är bara andra försöket pga att min man jobbar borta och bara är hemma varannan / var tredje vecka 😅 så det är svårt att tajma in 
  • Lior33
    Anonym (anonym) skrev 2024-08-21 16:54:47 följande:

Till er som oroar er för alkoholen: Jag har försökt få barn ett bra tag nu. Har fått rekommendationen att fortsätta "som vanligt" under de två veckorna man väntar på bim. Mest för att inte göra sig själv galen. Sen om man nu plussar efter festhelgen skulle jag inte vara orolig att barnet påverkats på något sätt. 

Håller helt med dig 👍 Jag har läst väldigt mycket forskning om det här och det är väldigt osannolikt att ni skulle påverka graviditet i detta stadiet och om man försöker länge blir det väldigt mycket press att försöka leva som gravid även om man inte är det. Jag lever helt som vanligt tills att jag får bekräftat att jag är gravid. Vill ni inte dricka så ska ni så klart inte göra det! Det bestämmer ju var och en vad som är bäst för dig själv, men ha inte dåligt samvete om ni dricker på festen!
  • Lior33
    JLFRFRE skrev 2024-08-22 09:21:22 följande:
    Tack! 🥹❤️ BIM-5 (säger man så?), så väldigt tidigt ändå! Det är ÄL+9. 
    Åh grattis!! 😍🥹 Gud vad kul med ett positivt i augusti! Det känns hoppfull!
  • Lior33
    Nanathalie skrev 2024-08-22 11:25:07 följande:
    Nej! Åh. Ledsen för din skull. Nästa månad! En junibebis!
    Jag är också 99% säker att det inte blir nått för mig denna månad men en juli bebis låter fint 😃 Satsar på nästa försöket 🤩
Svar på tråden BIM Augusti 2024