Inlägg från: Fundersammen |Visa alla inlägg
  • Fundersammen

BIM Augusti 2024

Först - all styrka till er som kämpar månad för månad, minns när jag följde hårt dessa trådar när jag kämpade sist.

jag har ännu inte sett ett plus - ska ha bim idag men kan ske imorgon? jag är normalt extremt konsekvent kring min menscykel men denna gången helt annorlunda - jag har nu mensvärk men älflytningar och mår illa till och från - inte sådär sura uppstötningar utan ni vet när det spänner i halsen? jag hade lagt barn på hyllan i flera år och detta är första gången jag både haft nidblödning och andra symptom och efter nidblödningen en totalvändning av mina normala symptom är inför mens som varit detsamma sen jag var tonåring?.

ska testa imorgon - men jag börjar bli så fruktansvärt nervös och orolig - speciellt då inga ?tidiga test? har visat något

• Fundersammen

kunde inte redigera - med ?lagt barn på hyllan? så menar jag såklart tron eller kämpet att försöka få barn
    jag har aldrig innan någonsin fått plus och har inga barn i dagsläget

• Fundersammen
    mothertotwo skrev 2024-08-12 13:11:10 följande:
    Jag är på dag 37 i menscykeln nu. Inga plus men helvetes menssmärta som suttit i flera veckor. Tyckte jag såg ett plus men sen som du nämnde försvann det inom avläsningstiden. Ligamentet drar det i, spänner och hugger i nedre delen av magen. Bröstvårtorna ömmar också. Brukar inte kännas så här innan mens. Man kanske bara är låghormonare denna gång om det är början tll en bebis inuti en eller i värsta fall ett spontantmissfall eller vad det kallas. Börjar också misstänka cysta. Men har inte tid till gyn förrän i Sep. 
    Min väninna har på båda sina barn varit låghormonare och 1-2 veckor efter bim testat sig hos gyn istället och fått positivt där trots att alla andra test varit negativa
  • Fundersammen
    Nanathalie skrev 2024-08-12 17:18:46 följande:
    Låter ju ändå lovande! Håller tummarna!
    Negativt idag igen -_- jag förstår inte min kropp alls, varför beter den sig helt helt annorlunda än normalt plus nid om det bara ska visa negativt T_T av alla år jag inbillat mig så har jag riktiga symptom för en gång skull och den envisas med blanka resultat 
  • Fundersammen
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-08-13 07:06:15 följande:
    Vilken dag är du på?
    Jag är på Bim+1 och supernegativt. 
    förstår inte riktigt .. har också symptom!
    Är det ens möjligt att få negativt och fortfarande vara gravid när man passerat Bim? Man blir så frustrerad!
    Bim+1

Eller hur man blir frustrerad och galen
    jag normalt efter äl alltid har hård mage fram till 2-3 dagar innan bim när det släpper och går motsatt och extremt sockersug inkommer - sen från den dagen brukar jag få lotionflytningar 1-2 dagar före bim och mensvärken kommer antingen mensdag 1 eller 2, det har varit 27-28 dagar varje år sen jag var tonåring med samma symptom - det som har varit annorlunda har varit att jag ibland fått känsliga bröstvårtor och spända bröst vilket gjort att jag förr hoppats på graviditet

nu? 6 dagar efter äl fick jag en dags sparsam nidblödning (följer alla beskrivningar som är bruna) till följt av lätt mensvärk ca 3 dagar efter, inte varit hård i magen som normalt, fått mensvärk till och från och sedan typ 6 dagar tillbaka har jag haft genomskinliga flytningar som kvarstår och än idag på bim+1, haft illamående sedan 3 dagar tillbaka och inget sockersug och mer trött än normalt.

så liksom en helvändning?.
  • Fundersammen
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-08-13 11:01:26 följande:

Herregud! Låter typ exakt som för mig! 
    Har så negativa test som det är möjligt tyvärr Haha!
    ja alltså jag trodde att ägglossning var 29/7 så är nog fullkomligt om att inte se på test nu? Antar jag.
    Men är som du, har haft mellan 28-30 dagars cykel sen tonåren. Brukar också få kaos i magen vid mens, men inte haft, men haft molvärk sedan Äl och sen mensvärk utan mens. känns dock som att mensen kommer när som och så har det känts i flera dagar, hur känner du ?

hur ligger din temp? 
    har du testat idag? 

Ja alltså det är så galet tvärtemot, även när jag under ett par år försökte få barn innan och prickade allt punktligt - med ältest-+ temp så ändrades aldrig just detta som ändrat nu

men jag och min kille försöker inte aktivt utan mer: blir det nåt så blir det, så jag kan inte säga nån temp och ältest tog jag inte, men jag hade symptom på äl som jag brukar få vid tiden vi hade sex och det var rätt tid?. så jag är lite i chock att det är negativt, testade imorse negativt senast? men min bästa vän var låghormonare och hon fick aldrig plus på hemmatester och hade liknande symptom som mig nu, illamående tidigt med men fortfarande inget plus och efter ett par veckor efter bim så tog hon test hos gyn som visade positivt
  • Fundersammen
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-08-13 11:01:26 följande:

Herregud! Låter typ exakt som för mig! 
    Har så negativa test som det är möjligt tyvärr Haha!
    ja alltså jag trodde att ägglossning var 29/7 så är nog fullkomligt om att inte se på test nu? Antar jag.
    Men är som du, har haft mellan 28-30 dagars cykel sen tonåren. Brukar också få kaos i magen vid mens, men inte haft, men haft molvärk sedan Äl och sen mensvärk utan mens. känns dock som att mensen kommer när som och så har det känts i flera dagar, hur känner du ?

hur ligger din temp? 
    har du testat idag? 

Glömde skriva: jag har ingen känsla som normalt säger mensen kommer, har haft molvärk och rätt kraftiga flytningar men ingen mens
  • Fundersammen
    mothertotwo skrev 2024-08-13 14:17:40 följande:

Jag vet att dem inte ska avläsas efter en tid och att det sker en avdunstning av urin osv. Men är inte dessa konstiga? Alla tre testen kommer från samma förpackning. Första testet blev inget blått sträck efter avläsningstiden, andra testet blev ett blått sträck efter avläsningstiden och det tredje testet visar en svag blå nyans efter avläsningstiden. (Dock dålig självupplösning) ser det bättre framför mig.
    Borde inte alla test bli detsamma, speciellt om det är ett packet med tre? 😂.  Dessa är ju självklart negativa! Får testa igen på Torsdag om inte mensen kommit. Torsdag är jag på dag 40. Mrn jag förstår inte varför jag testar med clearblue, för dem har inte funkat i mina andra graviditeter fast andra testet fungerat :) 
    Jag kollade 2 test efter avläsningstiden (har aldrig oavsett test sett plus) och ena hade tokstarkt blått streck och den andra ett relativt svagt test så även från samma förpackning även efter tiden så kan det se olika ut - är du 10+ dagar efter bim så skulle jag rekommendera att du ringer gyn och ber dem testa dig, de kan ju både ta urinprov ich blodprov
  • Fundersammen
    mothertotwo skrev 2024-08-13 16:21:40 följande:
    Visade det sig att du var gravid? 
    Jag har pratat med vc som satt upp mig på väntelista, då dem hyr in en gynekolog från Stockholm. Men dem hyr inte in honom förrän det är tillräckligt många som behöver det. Tycker själv att det lät jätte märkligt. Min gynekolog hade tydligen slutat där, annars brukade man snabbt få tid. Men jag har en tid till gynekolog i september pga en annan sak, så tänker att dem får kolla mig då om inte mensen dykt upp. Tyckte bara att dessa testen var jätte märkliga och med en dag skillnad är dem tagna. Jag hade min sista mens den 7 juli, men vet inte när jag har bim pga oregelbunden mens. Men var bara med min sambo vid två tillfällen så sannolikheten att jag skulle vara gravid är väldigt minimal om man säger så, men risken finns. Funderar på att ringa bm och rådfråga dem för att se om dem kanske kan ta ett blodprov på mig. Att vänta en månad till tills man ska till gyn är en evighet haha.
    Jag vet inte, allt verkligen riktar mot att jag är gravid men testerna ekar tomt förutom då efter avläsningstiden.. men ska prova andra test än cb och se om jag kan bli klokare

oj så udda, ni har ingen annan klinik ni kan gå till?

har du oregelbunden mens så är det ju svårare att pricka in tyvärr, men spermierna ska ju leva i 7 dagar.. när jag genomgick ivf så sa dem att det är 9-12% chans att lyckas bli gravida naturligt så man ska ju inte slå så hårt på sig själv egentligen?

med mitt nex fick jag bara höra det var mig det var fel på (av honom) men visade sig att hans simmare var så svaga att de inte orkade upp till äggen
  • Fundersammen
    mothertotwo skrev 2024-08-13 16:54:24 följande:
    Vilket skit hål! Ursäkta uttrycket men vilken tur att du lämnade honom. Vi har stora sjukhus området att gå till akut om det skulle vara något. Men ser inte detta som akut, för då tänker jag på smärta som man inte kan hantera. Vi har gynekologer här men dem tar oftast upp till 2000 kr och då är dem privata. Annars är det vissa vårdcentraler men det är väldigt få gynekologer här. Man har tur om man får tid inom någon vecka. Skulle kolla en knuta i slidan som nu försvunnit och det är i september, men den tiden har jag väntat på i 3 månader. 

Jo det är svårt att pricka in, men med vårt första barn var vi heller inte speciellt aktiva och hade känt varandra knappt i 2 månader innan jag plussade. Sen var det en period vi var ifrån varandra, men efter en månad ihop igen så plussade jag med andra barnet. Vissa månader har jag 31 dagar, sällan att jag har mer än så men det kan hända. En gång 46 och som längst 54 men det har hänt två gånger. Någon månad har jag haft 26 dagar. Så det är riktigt svårt att veta, men vi planerar inte utan det som sker det sker liksom. Så därför tror jag att det finns en minimal chans att jag blivit det ändå, med tanken på att det inte krävts så mycket med dem andra två barnen vi gemensamt har :) 
    Ja jag är lycklig jag idag har min nya man <3 han är en klippa i jämförelse <3

är det bara akuttider så kan det ju vara svårt att bli tagen på allvar, bra ändå du kollar knutan, även om det inte är något farligt så är det ändå bra att få hjälp så ingen onödig infektion sker!

jag har inga barn idag (kanske tur med tanke på rövhålet XD men jag hr alltid velat bli mamma och har en så stark längtan och det är därför det är så frustrerande att kroppen betett sig så annorlunda och man inte får något svar på testerna!!

hoppas verkligen att ni snart får ett tredje hjärta tillsammans <3
  • Fundersammen
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-08-13 17:07:48 följande:

Herregud, är så frustrerande! Bättre att bara få mens. 
    ja man vet inte annat än att bara vänta, men kan kroppen hoppa över mens? Har aldrig varit med om det och har ändå 2 barn sen tidigare. är ju som märkligt detta med illamående etc utan plus.. men verkar ju finnas flera som plussat typ Bim+5-10 men känns ytterst ovanligt?

Jag har två gånger vid enorm stress i livet varit med om att mensen hoppats över - då har alla andra normala symptom under cykeln varit exakt samma som alltid bara att mensen aldrig kom, så 2 veckor efter beräknad mens så kom ny ägglossning och sen kom syndafloden 2 veckor senare med extrem mängd mens
  • Fundersammen
    EJT skrev 2024-08-13 18:30:20 följande:
    Så frustrerande! Men håll i testandet eftersom du inte fått positivt ännu... Kanske är det så tätt inpå avslut av preventivmedel att ÄL inte kommit igång? Eller så är den sen som sagt. 

När du tempar så börjar du vid mensen första dag (du kan såklart börja redan nu, men för att få förståelse över hela cykeln behöver du ju tempa genom hela den). Tempa t.ex.i munnen varje morgon direkt när du vaknar, helst samma tid om möjligt. Ladda ner appen Fertility Friend eller Flo och registrera tempen varje dag där. Efter ägglossning (1-2 dagar efter) höjs tempen med minst ca 0.3-0.5 grader och bibehålls tills dess att mensen kommer (eller fortsätter vara förhöjd om du är gravid). Tempen är det säkraste sättet att veta om ÄL skett, men du måste alltså ha temp-datan över hela cykeln.
    Ja jag ska köpa fler test och se om turen är på vår sida, jag har inte haft preventivmedel sen 2018, men jag vet att då sa de att mina äggstockar behövde tid på sig att återaktivera sig då man stoppar produktionen när man tar p-stav, om mensen kommer så kanske jag ska testa tempa :)
  • Fundersammen
    knyttets skrev 2024-08-14 08:14:25 följande:

Inga framsteg på graviditetstesterna och det borde visa sig vid det här laget. Äl+13 idag och BIM närmsta dagarna. Trött, arg och frustrerad idag då jag haft känningar i en vecka som inte hör till vanligheten.

Kanske testa att fråga om du kan få ta test hos vc? Eller gyn? 
  • Fundersammen
    Maggan777 skrev 2024-08-14 19:43:56 följande:

Hej! Ville bara kika in här igen och hoppas att jag kan sprida lite hopp till någon som tycker att det känns hopplöst. Jag har varit utan p-piller sedan sommaren 2022 och vi har försökt få barn aktivt under mer än ett år. Jag har aldrig sett ett plus på stickan och började tappa hoppet.

Men, idag fick vi vårt efterlängtade plus. Jag kan säga att det gråtits lyckotårar många gånger under dagen. Jag hoppas jag får behålla denna graviditet. Och stort lycka till alla ni som kämpar! 

Ååååh grattis <3 <3
  • Fundersammen
    JLFRFRE skrev 2024-08-19 21:31:53 följande:

Okej så det var precis rosa på pappret efter att jag kissat + en pyttepyyytteliten mensvärk. Känns för tidigt för både nidblödning och mens (min mens kommer dessutom alltid som röd direkt och inte rosa). 

ÄL+6 borde det vara idag, vilket känns alldeles för tidigt för en nidblödning eller hur? Och för mensen också som är ?planerad? om exakt en vecka. Någon som vet vad det kan vara annars? Har tester från CB för att testa tidigt hemma, men vet inte om jag vågar testa riktigt än? Aldrig varit med om detta tidigare, eller försökt skaffa barn heller så känner mig som en vilsen nybörjare 🙃

Jag hade vad som verkar vara en nidblödning på 6 dagar efter äl med - inte testat mig sen i torsdags (negativt) då jag var iväg på resande fot men min mens är 8 dagar sen nu och jag har haft molvärk till och från sen äl och vissa dagar mer än andra samt lite andra symptom som ömma bröst och illamående - ska köpa fler tester idag, om jag inte är gravid så spelar verkligen min kropp mig ett spratt för den är alltid så jäkla konsekvent både i symptom och antalet dagar
  • Fundersammen
    JLFRFRE skrev 2024-08-20 10:37:02 följande:

Håller tummarna för ett positivt test! Ja, 8 dagar är ju ändå ganska mycket också. Så du testade senast på BIM+2? 

Samma här, alltid konsekvent i symptom och dagar. Det var därför jag reagerade igår pga så sjukt avvikande. Ingen mer rosa flytning för mig, det var endast det där lilla igår. Men fortsatt liiite lite molvärk, också avvikande. Ska försöka hålla mig från att testa men kommer troligtvis inte kunna låta bli, har en tendens att bli helt uppslukad när jag ger mig in i något 🙈

Ja exakt, jag försöker inte stressa mig för hårt på negativa test då min väninna fick gå till BM för att få positivt test över 2 veckor efter bim

fick precis ljusljusrosa blod i flytningarna jag haft i en vecka men inget mer sen dess :/ så ännu mer osäker på vad som händer i livmodern XD tog negativt test på lunchen men mest för jag var otålig, borde varit plus men som sagt, känner en som plussade extremt sent och såg en tråd här på familjeliv där en kvinna fick plus vecka 12 hos BM och en annan som testade positivt i vecka 8

så håller tummarna hårt, min magkänsla säger att jag är gravid men man har ju lurat sig själv förr :/
  • Fundersammen
    JLFRFRE skrev 2024-08-20 22:43:15 följande:

Ja det kan ju vara så att du är en ?låghormonare? och att det inte visar. Hoppas din magkänsla stämmer! tänkte du fortsätta testa hemma eller boka in en tid för att testa hos BM? 

Har känt mig svullen idag, stämmer väl in med hur jag brukar känna mig lite mindre än en vecka innan mens. Svullen/låg självkänsla. Känns som inga kläder passar. känner så väl igen det, om än några dagar tidigt denna gång, så får nog bara ställa in mig på att mensen kommer om några dagar 😔

ja jag hoppas hellre på låghormonare då annars min kropp spelar mig ett hemskt spratt

en annan väninna svullnade upp med magen före bim och var gravid så jag håller tummarna för dig ❤️

fick 2 sådana ljusljusrosa flytningar och lite ont i magen när jag kom hem efter jobb, såg min BM mottagning har email så mejlade dem idag och hoppas på respons imorgon! såg jag skrev lite fel :) haft kraftiga flytningar i 2+ veckor, inte 1 vecka
  • Fundersammen

Tänkte jag skulle uppdatera men samtidigt fråga om nån har någon ide XD för jag blir inte klok på min kropp - så min mens var 10 dagar sen efter jag hade skrivit här runt sida 39-isch - men jag fick ingen normal mens vilket förbryllade mig

så jag hade i 2-3 veckors tid efter äl genomskinliga flytningar som vid äl men äl hade redan varit och jag hade fått en nidblödning (tror jag) och dagarna efter den blödningen kom flytningarna som varade upp till när ?mensen? kom, i onsdags(?) hade jag ljusljusrosa blod i flytningarna, kom vid 2 tillfällen, sen hade jag från torsdagen en väldigt sparsam mensblödning fram till söndagen där behoven av att byta binda pga. Mängden var 2-3 gånger och resten bytte jag bara av hygieniska skäl - min mens normalt är extremt riklig och denna gången kom det nästan inget plus jag fortfarande hade flytningarna som jag haft i veckor, det kom som mest på kvällen och morgonen och mitt på dagen sällan något alls förutom när jag torkade mig och jag hade lätt molvärk till och från men inte den fruktansvärda mensvärken jag normalt har (dock ibland så känns den mindre, men de känningar jag är van att känna vid livmodern vid mensen var inte där)

så istället för 15-20 bindbyten på 3-4 dagar så bytte jag totalt 6 bindor på 4 dagar varav ca hälften var för jag ?behövde? byta?. Jag har fortsatt ha flytningar och illamående efter helgen men sist jag testade mig så var det fortfarande negativt - jag har bokat gyn i nästa vecka så jag får prata med någon, men den mensen jag fick var verkligen allt från det normala och som jag nämnt tidigare så är min menscykel alltid densamma med samma rutiner, känningar, normalt sett kraftig mensvärk

men det har verkligen varit en rollercoaster av känslor och jag förstår inte vad som händer riktigt - är det någon som varit låghormonare och haft en sparsam mens?

• Fundersammen
    Anonym (Myggan89) skrev 2024-08-28 09:14:47 följande:

Hej!
    Har inte varit med om liknande själv.. men fint att du bokat tid hos gyn ❤️ alltid skönt att kolla upp om man är fundersam. 

Får jag fråga hur gammal du är?

Jag är 38, jag har googlat om det kan vara klimakteriet men inga av mina symptom stämmer in på det, plus det var extremt plötslig vändning på symptom :/ med min exman försökte jag få barn och vi gick genom ivf - så jag lärde känna min kropp extremt väl
  • Fundersammen
    Mikaaelaa skrev 2024-08-28 11:29:42 följande:

Jag hade förra månaden väldigt sen mens som var mindre än vanligt och endast 2 dagar. Hade till en början bara lite bruna flygningar under flera dagar. Väldigt avvikande för mig. Tog ett testa tidigt som visade svagt + men några dagar senare visade alla tester negativt. Jag hade med största sannolikhet en kemisk graviditet. Dvs att jag var gravid till en början men att graviditeten avslutades tidigt. Därav den konstiga ?mensen?

Oh okej, ja det passar ändå lite in hur jag upplevt det
Svar på tråden BIM Augusti 2024