• EJT

BIM Augusti 2024

Annpor, fy så hemskt. Beklagar sorgen 🧡 Vilken oerhörd förlust! 

• EJT

Vi fortsätter försöka med barn nr 2, har försökt i snart 1,5 år. Två missfall tidigare i år. Tar progresterontillskott nu efter ÄL. 

Jag brukar ha sen ägglossning (runt dag 22-27) men nu har jag fått fertilt sekret och har låg samt mjuk livmodertapp redan på dag 11. Så  kanske är ÄL på gång snart? Men sambon ska iväg och resa mellan cykeldag 15-20 så tyvärr kanske ägglossningen tajmar värdelöst, så vi får se vad som händer... 

• EJT

Maximalt dålig tajming. Positivt ägglossningstest idag, min man är bortrest till imorgon natt 😑 

Vi hade ju sex innan han åkte, men det kommer ha varit 4 dagar innan ägglossningen så sannolikheten för att det skulle ta sig är ju minimal.
    Värdelöst att missa en ägglossning när de kommer så sällan 😑
  • EJT

I natt kom min partner hem och vi hade såklart sex direkt 😆 Tempen hade faktiskt inte höjts imorse så jag har visst hopp kvar om att ägglossningen kanske inte hunnit ske innan sexet! Däremot har vi ju inte kunnst fylla på och sexa alla dagar innan ägglossningen, som vi brukar göra och är det som funkat bäst vid våra tidigare graviditeter. Det är ju också olika när i relation till temperatursskiftet som ägglossningen sker, kanske har jag ägglossning två dagar innan tempskiftet och i så fall var det för sent. Jag hade enorma ägglossningssmärtor hela dagen igår (och lite i förrigpr) så jag misstänker egentligen att ägglossningen skedde under dagen igår, men man kan alltid hoppas att den inte kommer förrän idag ☺️

• EJT
    Nanathalie skrev 2024-08-03 17:22:38 följande:

Jag har som sagt aldrig testat positivt med ältest och såhär ser det ut i augusti, det var blankt från början. Ser ni någon stegring? Mitt digitala visar bara rund ring hittills.

Lättare att se om du lägger dem i rad så man kan följa strecken direkt bredvid varandra tycker jag. Jag tar ofta på fm-kiss och em-kiss, så två gånger per dag när det närmar sig ägglossning. Viktigt att det är minst 3 timmars-kiss för min del. 

Jag har tagit ägglossningstest i en evighet (eftersom vi försökt så länge, och tog även när vi blev gravida led vårt förra barn) och det intressanta är att jag inte alltid får en stegring. Ungefär varannan cykel kan ägglossningstesten se ut precis som dina, lika svaga varje dag, tills det plötsligt från ingenstans dyker upp ett superpositivt test. Andra cykler är det mer tydlig stegring. 

Jag har lärt mig att jag med stickor också brukar få så gott som positiva test, men de är inte helt positiva (när jag dubbelkollat med digitala tester) utan jag behöver vänta en dag till så blir det ännu mer lite positiva. Som nedan

Hur är det du håller koll på ägglossningen? Sekret, temp, ÄL-tester? Jag har ganska mycket senare ägglossning än standard så mina Äl-tester ger ju inte utslag förrän sent i cykeln...
  • EJT
    Nanathalie skrev 2024-08-04 11:52:36 följande:
    Tack för alla bra tips!

Jag går på sekret och ägglossningstest (1 test om dagen) men har märkt att det inte ens ger utslag på förmiddagen, eller kvällen. Jag får i regel utslag från 12-16 bara annars knappt någonting.

Funderar på att börja tempa men jobbar skift så är orolig att det kommer förstöra tempningen för visst ska man tempa samma tid varje dag utan att stiga upp ur sängen innan? Jag är också uppe och kissar, släpper ut hunden och servar kids nattetid ibland så känns hopplöst i sådana fall.

Jag tycker det är jättesvårt att se på testerna när de torkat men kan försöka. Funderar på att byta märke, har testlagrets nu för de är billiga men undrar om jag inte ska ta ett annat märke. Cb har ju som sagt visat felmeddelande de 2 senaste gångerna dessutom så det suger ju eftersom man bara får med 10 tester per paket och det är svindyrt i jämförelse med testlagrets.

Ursäkta långt svar men tack snälla för att du tog dig tid att förklara för mig.
    Jag fattar, så klurigt och vad frustrerande när man inte ens kan hitta om man har ägglossning. Att ha sex varannan, var tredje dag och skita i att tracka ägglossningen är ju annars en bra lösning! Kanske för din partner också ☺️

Tempen är ju det absolut bästa sättet att.få koll på cykeln tycler jag. Mina ÄL-tester blir ibland inte helt dunderstarka, utan lite svagare än kontrollstrecket, men med tempen lyckas jag alltid se om jag haft ägglossning eller inte ändå. Också lärt mig ungefär när i cykeln den kommer.  Jag sover dåligt och är vaken nätter osv men tycker tempen funkar bra överlag. Tempar inte de dagar jag har sovit typ 2-3 timmar men tempar några ggr i veckan ungefär vid samma tid så man får koll. Kan det funka för dig att tempa ibland?

Hur sent i cykeln har du testat med ÄL-stickor? Och vilken dag får du mens? Jag menar, jag har ÄL runt dag 24-27 vanligtvis så om man bara testar dag 12-17 så kanske man är långt ifrån sin ägglossning... 
  • EJT

Som du ser på min bild så använder jag testlagrets stickor, jag upplever att de fungerar bra ändå. Vet inte om märket spelar så stor roll? Värdesätter ekonomi eftersom det går åt så många...

• EJT
    Nanathalie skrev 2024-08-04 18:07:57 följande:
    Äsch jag testar med ett nytt märke i ren stress egentligen. Vill verkligen veta om jag har äl eller ej. Hatar besvikelsen oavsett men vill inte gå och tro att jag har äl och vänta på bim helt i onödan om du förstår. Nästa steg är att tempa istället.
    Verkar ju som att de också ska vara bättre enl den som testat i tråden. Håller tummarna! Fattar verkligen frustrationen att inte ens spotta ÄL...
  • EJT
    Nanathalie skrev 2024-08-05 14:37:51 följande:

Förlåt för spam men behöver bars ventilera lite..

Fortfarande inget positivt ältest. Testar med testlagret och cb rosa digital men ingen glad gubbe. När jag har tagit ur stickan ur själva "avläsaren" har jag ju sett två streck, som på vanliga ältest. Det ena har alltid varit starkt (kontrollstrecket) men det andra har blivit starkare och starkare de senaste 3 dagarna. Borde väl ändå innebära att äl är på g eller?

Hat hört att man inte ska kolla på strecken på cb rosa för att utläsa ägglossning, utan vänta på den glada gubben, men strecken borde väl vara en bra fingervisning för att LH ökar eller?

När jag testar med digitalt så har jag sett att de båda strecken är lika starka när det är positivt (glad gubbe), men inte när jag testar negativt. 

Jag vet inte exakt hur testet fungerar, men spontant låter det ju som att en stegring på sträcken kan innebära samma som en stegring på ej digitala test. 

Men, med det sagt kan mina nivåer i alla fall gå upp och ner hela tiden i menscykeln - ibland blir testen starkare några dagar, sen blir de helt blanka igen osv. Men håller tummarna för dig att det är en "riktig" stegring på gång!
  • EJT
    Snorkfrökenhär skrev 2024-08-05 23:20:54 följande:

Jag har nog halvt missat ÄL denna gång. Tror att min ÄL redan varit, typ igår.Trodde det var några dagar bort men ÄL flytningarna är borta och nu under kvällen har jag känt av ömma bröstvårtor och värk nere i magen som jag alltid får efter ÄL. Har bara haft sex en enda gång i förrgår (dagen innan förmodad ÄL) för jag trodde ju att vi skulle hinna få till det nån fler gång nu under veckan men jaaa, nu verkar det ju redan vara över för den här gången 😆 Inga höga förhoppningar med andra ord.

Åh nej, hoppas inte 😑 Har du några fler tecken du kan gå på för att veta säkert?

Vi missade ju också ÄL denna gång pga min partner var ute och reste EXAKT de dagarna som var innan ägglossningen. Sämsta tajmingen! Jag blir så uppgiven av att missa ÄL, framförallt då jag har långa cykler så det dröjer tills nästa....
Svar på tråden BIM Augusti 2024