Inlägg från: Anonym (Ilia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ilia)

BIM Augusti 2024

Nanathalie skrev 2024-07-31 14:43:45 följande:
    Aldrig testat tempa faktiskt! Jag beställde hem en sån termometer en gång i tiden och har den liggandes i en låda så kanske kan vara en idé 😁 

Jag köpte testa tidigt som ska gå att testa med 6(!!) Dagar innan bim. Jag använde 2 sådana förra månaden men såklart negativt. Tror de heter ablo pharma! Mitt problem är att jag inte vet exakt när bim är. Brukar räkna 12 dagar från äl, men vilken dag är egentligen äl att räkna ifrån? Positivt test eller inom följande 36h pga det är då ägget släpper? Detta är ju en hel jäkla vetenskap. Blir så trött. 

Tänk om man bara kunde ha sex och njuta och överraskas av ett plus. Det vore något 😂 men inget alternativ för en kontrollmänniska som mig..
    Åh har du en termometer är det ju perfekt för att ta reda på just hur långt efter positivt lh test man får ägglossning och hur många dagar man har mellan ägglossning och mens. Man behöver bara tempa några månader för att veta hur lång lutealfas man har, den är ofta väldigt konstant, slår Max på någon dag ☺️ 
  • Anonym (Ilia)
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-07-31 16:02:47 följande:

Försöker få svar igen, kan jag böria tempa nu direkt efter ÄL eller måste jag vänta till nästa mens?

Lika bra att börja, det är lite teknik innan man mäter på samma vis varje dag. Så om du börjar direkt har du kommit in i det ordentligt tills när ägglossning ska ske och det blir lättare att se ett tydligt skifte i temp ☺️ jag tycker fertility friend är bäst att lägga in i ☺️
  • Anonym (Ilia)
    Anonym (Sladdis2024) skrev 2024-07-31 16:27:19 följande:
    Tack snälla för svar!🙂
    tänkte på natural cykles, dåligt?
    den du tipsade om, vilken termometer behöver jag då? Kan inget 🤣
    fertility friend är gratis och går att använda med vilken termomete som helst eller typ Apple Watch. jag har haft nc också men tyckte inte den gav något alls som inte fertil friend har, så köpte aldrig någon ny period på nc. Mycket lättare att följa övriga symtom också i ff, typ för att se vilka symptom man brukar ha innan bim ☺️
  • Anonym (Ilia)
    Nanathalie skrev 2024-08-04 11:52:36 följande:
    Tack för alla bra tips!

Jag går på sekret och ägglossningstest (1 test om dagen) men har märkt att det inte ens ger utslag på förmiddagen, eller kvällen. Jag får i regel utslag från 12-16 bara annars knappt någonting.

Funderar på att börja tempa men jobbar skift så är orolig att det kommer förstöra tempningen för visst ska man tempa samma tid varje dag utan att stiga upp ur sängen innan? Jag är också uppe och kissar, släpper ut hunden och servar kids nattetid ibland så känns hopplöst i sådana fall.

Jag tycker det är jättesvårt att se på testerna när de torkat men kan försöka. Funderar på att byta märke, har testlagrets nu för de är billiga men undrar om jag inte ska ta ett annat märke. Cb har ju som sagt visat felmeddelande de 2 senaste gångerna dessutom så det suger ju eftersom man bara får med 10 tester per paket och det är svindyrt i jämförelse med testlagrets.

Ursäkta långt svar men tack snälla för att du tog dig tid att förklara för mig.
    Fick inte heller utslag förrän jag började använda easy at home test, de går att lägga in i en app som heter premom som avläser och sparar bilden på testet medan det är vått så man kan kasta det direkt sen. Får också bara ordentligt utslag mitt på dagen.
  • Anonym (Ilia)
    EJT skrev 2024-08-04 14:13:11 följande:

Som du ser på min bild så använder jag testlagrets stickor, jag upplever att de fungerar bra ändå. Vet inte om märket spelar så stor roll? Värdesätter ekonomi eftersom det går åt så många...

Olika märken ger olika mycket utslag, easy at home är bland de absolut billigaste dessutom 😃
  • Anonym (Ilia)
    Nanathalie skrev 2024-08-10 15:51:03 följande:

Jag har haft månader när jag vart uppe på 0.8 sen ner till typ 0.3 för att sen efter några dagar få en riktig peak på 1.5 följt av temphöjning. Du kan mycket väl ha ägglossning senare än dag 20, så den kan ligga i framtiden fortfarande ☺️

Det kan vara lönt att ta test fler gånger om dagen, jag brukar ta 4-5 test de dagar jag börjar närma mig ägglossning. Det är lite överdrivet, men det kan hjälpa dig att hitta när på dagen som du får allra starkast utslag. För mig är 10-11 på förmiddagen oftast när jag får starkast utslag. Jag håller mig aldrig fyra timmar utan nöjer mig ofta med två timmar :)

• Anonym (Ilia)
    Lior33 skrev 2024-08-14 17:23:33 följande:
    Som jag har förstått det kan längden på hela menstruationscykeln variera mycket från kvinna till kvinna men tiden från ägglossning till mens är nästan alltid runt 14 dagar för de flesta kvinnor. Så räkna 14 dagar från 5/8.
    14 dagar lutealfas är vad man räknar generellt, men i verklighet är det mellan 10-16 dagar. Men om man har 12 dagar så har man mer eller mindre alltid 12 dagar mellan ägglossning och mens. Men ja man kan räkna omkring 14 dagar efter ägglossning så kommer mensen plus minus några dagar ☺️
  • Anonym (Ilia)
    EmmaJoh skrev 2024-08-22 18:56:19 följande:
    Det har jag inte ens tänkt på! Var så övertygad om att jag inte hade ÄL där för två veckor sedan (tror inte det är längre än så) att jag tog bort markeringen i kalendern och nu inte minns exakt när det var, men som sagt, det hände förra cykeln också. Har alltså inte tagit grav.test och har inget hemma. Får ta mig till apoteket i morgon bitti och köpa ett, förhoppningsvis lyckas jag knipa så att jag kan testa morgonkisset. :P Tempar inte. Kan absolut hålla dig uppdaterad! :) Vi har varit väldigt aktiva jag och sambon under alla misstänka ÄL-tillfällen och får väl köra på lite till, hehe!

Ska börja tempa efter denna cykel. Är det Natural Cycles som gäller då eller finns det något bra (billigare) alternativ?
    Haft både nc och fertility friend och nc gav inget som inte ff har och då är den gratis 😊
Svar på tråden BIM Augusti 2024