• Anonym (TK)

    Lurad att swisha

    Hej,

    Jag tror att jag precis blev utsatt för ett bedrägeri.
    En trevlig man plingade på dörren, berättade om sin ideella verksamhet där han hjälper barn/ungdomar som har det svårt hemma. Missbrukande föräldrar etc. Han sålde bla ljus för att samla ihop till en resa till en djurpark med några av dessa ungdomar.
    Jag ställde lite frågor om verksamheten också eftersom detta är något jag själv brinner för. 
    Reagerade dock på papprena han hade med sig med produkterna han sålde, de var smutsiga, skrynkliga och trasiga. Men men, jag swishade 120 kr för ett ljus. Pengarna gick till honom själv. 
    insåg för sent att så brukar det oftast inte vara. Blev iaf fundersam så när han hade gått så googlade jag på det han sa att verksamheten hette men hittade ingenting. Han hade ett företagsnamn (med sitt efternamn i) på jackan som jag också googlade på men hittade typ inget på det heller. 


    Tillslut fick jag iaf fram att han har några domar på sig, ett par mindre och en större som handlade om pengar/bedrägeri.

    Är rätt säker på att jag inte kommer få nåt ljus för mina 120kr och det kan jag ju leva med, däremot så blev jag orolig eftersom jag swishade men det kan väl inte hända något mer pga det?

  • Svar på tråden Lurad att swisha
  • Anonym (Hej)

    Ja du blev garanterat lurad. Men du behöver nog inte oroa dig, något mer kommer inte att hända. Det hade varit värre om du lämnat ut kortnummer.

  • Anonym (Naiv)

    Men skämtar du?? Solklart bedrägeri! INGEN med hjälporganisationer ringer på dörren hos folk och sagan han drog i dig är ju hur genomskinlig som helst!

    Det finns inga ljus!! Det finns inga barn!! Dina 120:- gick rakt ner i hans privata ficka, det är allt.

    Du borde så klart polisanmäla honom, mest för principen, men pengarna kan du glömma, de får du inte tillbaka. Han kan inte göra något mer med ditt telefonnummer så oroa dig inte för det iaf.

  • Anonym (L)

    Hur i hela friden kan en vuxen människa låta sig luras så enkelt?

  • Reclaimyourself

    TS förstår att hon blivit lurad, det var inte det hon undrade. Hon undrar om hon behöver vara orolig över det faktum att mannen har hennes telefonnummer eftersom hon var dum nog att swisha, och om det finns en risk att han kan gå in och tömma hennes konto på något sätt. 

    TS: Nej något ljus får du nog inte, och de 120:- du swishade lär du aldrig se igen. Tråkigt att folk utnyttjar utsatta barn som anledning till att lura av folk pengar! Det är ju just utsatta barn som får det ännu värre pga det, för folk vågar inte lita på någon (som är seriös) efter att ha blivit lurade, vilket gör att såna som du inte vågar hjälpa i fortsättningen. Huruvida du behöver vara orolig för att få kontot länsat så tror jag inte det, eftersom du swishade och inte gav ut något banknummer eller så. Men jag vet inte faktiskt. Vet inte om det finns någon som kan få tag i dina kontouppgifter bara genom att de har fått ditt telefonnummer via Swish.. bedragare har alla möjliga sätt att få tillgång till folks pengar numera.. (Känner ni till Skimming eller vad det heter? Jävligt obehaglig vetskap att det förekommer, och inte mycket kan man göra för att förhindra det heller!) Du får kontakta polisen och din bank och berätta vad som hänt. De kan svara på om du kan vara säker på att det inte stjäls mer pengar än 120:-, och vad du gör om det finns en risk för det. Det är viktigt att du polisanmäler, även om det inte leder till mycket för dig, så är de medvetna om att mannen ifråga finns och kan därför placera kommande anmälningar som gäller honom i samma mapp och ju fler som anmäler honom desto större chans att han åker dit!  Beklagar att du blev lurad, se de 120:- som läropengar och var glad att du inte blev lurad på mer! 💜

  • FruTe

    Men snälla, chilla lite 😂 är inte lättlurad alls, eller naiv för den delen.
    Det lät inte konstigt det han berättade. Dessutom så kommer det ofta hjälporganisationer och ringer på i vårt område, Bris, Stadsmissionen, och alla möjliga andra som man inte direkt känner till. Som definitivt inte är bedrägeri. Herregud.
    Tänk att folk alltid ska få det till att andra är puckade, vad beror det på? Att man känner sig lite bättre själv?

    I allafall, tack till er andra! 

  • Anonym (TK)
    Reclaimyourself skrev 2024-07-24 19:04:42 följande:

    TS förstår att hon blivit lurad, det var inte det hon undrade. Hon undrar om hon behöver vara orolig över det faktum att mannen har hennes telefonnummer eftersom hon var dum nog att swisha, och om det finns en risk att han kan gå in och tömma hennes konto på något sätt. 

    TS: Nej något ljus får du nog inte, och de 120:- du swishade lär du aldrig se igen. Tråkigt att folk utnyttjar utsatta barn som anledning till att lura av folk pengar! Det är ju just utsatta barn som får det ännu värre pga det, för folk vågar inte lita på någon (som är seriös) efter att ha blivit lurade, vilket gör att såna som du inte vågar hjälpa i fortsättningen. Huruvida du behöver vara orolig för att få kontot länsat så tror jag inte det, eftersom du swishade och inte gav ut något banknummer eller så. Men jag vet inte faktiskt. Vet inte om det finns någon som kan få tag i dina kontouppgifter bara genom att de har fått ditt telefonnummer via Swish.. bedragare har alla möjliga sätt att få tillgång till folks pengar numera.. (Känner ni till Skimming eller vad det heter? Jävligt obehaglig vetskap att det förekommer, och inte mycket kan man göra för att förhindra det heller!) Du får kontakta polisen och din bank och berätta vad som hänt. De kan svara på om du kan vara säker på att det inte stjäls mer pengar än 120:-, och vad du gör om det finns en risk för det. Det är viktigt att du polisanmäler, även om det inte leder till mycket för dig, så är de medvetna om att mannen ifråga finns och kan därför placera kommande anmälningar som gäller honom i samma mapp och ju fler som anmäler honom desto större chans att han åker dit!  Beklagar att du blev lurad, se de 120:- som läropengar och var glad att du inte blev lurad på mer! 💜


    Exakt så! Tack.
    Jag ska polisanmäla, lika bra.
    Ska kontakta banken också för säkerhets skull. 


    Struntar liksom i de där 120 kronorna. Eller nåt jäkla ljus. Är enbart orolig för att det ska hända något mer.

  • FruTe
    FruTe skrev 2024-07-24 20:19:53 följande:

    Men snälla, chilla lite 😂 är inte lättlurad alls, eller naiv för den delen.
    Det lät inte konstigt det han berättade. Dessutom så kommer det ofta hjälporganisationer och ringer på i vårt område, Bris, Stadsmissionen, och alla möjliga andra som man inte direkt känner till. Som definitivt inte är bedrägeri. Herregud.
    Tänk att folk alltid ska få det till att andra är puckade, vad beror det på? Att man känner sig lite bättre själv?

    I allafall, tack till er andra! 


    Glömde tydligen att vara anonym. Jaja! 😊
  • Reclaimyourself
    FruTe skrev 2024-07-24 20:19:53 följande:

    Men snälla, chilla lite 😂 är inte lättlurad alls, eller naiv för den delen.
    Det lät inte konstigt det han berättade. Dessutom så kommer det ofta hjälporganisationer och ringer på i vårt område, Bris, Stadsmissionen, och alla möjliga andra som man inte direkt känner till. Som definitivt inte är bedrägeri. Herregud.
    Tänk att folk alltid ska få det till att andra är puckade, vad beror det på? Att man känner sig lite bättre själv?

    I allafall, tack till er andra! 


    Jag tänkte på det när jag läste andra kommentarer, att de skrev att du är naiv och lättlurad och att såna organisationer aldrig ringer på dörren. Hoppas du läste ut av mitt svar att jag inte skrev ett ord om det, inte fokuserade alls på att det är så otroligt att man inte förstår att man blir lurad? Jag är medveten om att det förekommer att det rings på dörrar fortfarande, och ingen kan säga att "det borde du förstått". Alla möjliga sammanhang där seriösa personer går till väga på olika sätt förekommer, och hur situationen tedde sig vet bara du! Personer som är hur trovärdiga som helst och det verkar gå 100% rätt till förekommer. Och när man väl står där i situationen är det inte lätt att börja fundera och reflektera över huruvida någon luras eller inte. Det händer ofta efteråt att man inser att det gått snabbt, och det här kanske ändå inte var bra att jag gjorde osv. De som skriver att du borde fattat att du blev lurad kan själva bli lurade på liknande sätt, och det är lätt att skriva att någon annan borde förstått det när de har alla fakta serverade här! De själva skulle lika gärna kunnat vara du! Men nu är det du som är du, och andra som svarar.. klart att de ska komma med "naiv" och "lättlurad" då, haha, när det inte är de själva det handlar om! 
  • FruTe
    Reclaimyourself skrev 2024-07-24 20:34:05 följande:
    Jag tänkte på det när jag läste andra kommentarer, att de skrev att du är naiv och lättlurad och att såna organisationer aldrig ringer på dörren. Hoppas du läste ut av mitt svar att jag inte skrev ett ord om det, inte fokuserade alls på att det är så otroligt att man inte förstår att man blir lurad? Jag är medveten om att det förekommer att det rings på dörrar fortfarande, och ingen kan säga att "det borde du förstått". Alla möjliga sammanhang där seriösa personer går till väga på olika sätt förekommer, och hur situationen tedde sig vet bara du! Personer som är hur trovärdiga som helst och det verkar gå 100% rätt till förekommer. Och när man väl står där i situationen är det inte lätt att börja fundera och reflektera över huruvida någon luras eller inte. Det händer ofta efteråt att man inser att det gått snabbt, och det här kanske ändå inte var bra att jag gjorde osv. De som skriver att du borde fattat att du blev lurad kan själva bli lurade på liknande sätt, och det är lätt att skriva att någon annan borde förstått det när de har alla fakta serverade här! De själva skulle lika gärna kunnat vara du! Men nu är det du som är du, och andra som svarar.. klart att de ska komma med "naiv" och "lättlurad" då, haha, när det inte är de själva det handlar om! 

    Nej nej! Inte alls! Tyckte ditt svar var väldigt rimligt ????


    Det är lätt att säga att man aaaaldrig skulle bli lurad själv.

  • kaeg

    Ingen fara att mer pengar försvinner om inget mer försvunnit 


    Testa skicka en Swish begäran på pengarna och se vad som hände? vem vet

    polisanmälan är bra och lapp i porten, fler kanske har gjort lika som dig 


    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * Pojke 2018
  • FruTe
    kaeg skrev 2024-07-24 21:18:12 följande:

    Ingen fara att mer pengar försvinner om inget mer försvunnit 


    Testa skicka en Swish begäran på pengarna och se vad som hände? vem vet

    polisanmälan är bra och lapp i porten, fler kanske har gjort lika som dig 


    Får kanske testa det 😄
    Yes, polisanmäla ska jag göra och skriva i en grupp vi i området har på FB.
Svar på tråden Lurad att swisha