• Anonym (Zero)

    Bedömningssamtal psykiatrin, 2 timmar??

    Undrar om någon har erfarenhet av ett första bedömningssamtal hos psykiatrin? Min Vårdcentral har skickat en remiss pga oro för suicidtankar. Nu fick jag kallelsen och där står att besöket beräknas ta 2 timmar och att man gärna får ta med en anhörig. Detta känns oroande tycker jag, vad är det som tar 2 timmar och varför "ber" de en att ta med en anhörig? Det kan ju knappast vara något akut då remissen skickades för flera veckor sedan, så någon oro för akut suicid kan det ju inte vara frågan om.

    Jag fick också en trave papper med olika självskattningstester, en del totalt ovidkommande som alkohol och droger, bipolaritetsscreening, ADHD mm.

  • Svar på tråden Bedömningssamtal psykiatrin, 2 timmar??
  • Anonym (J)

    Skönt att din psykiatri tar dig på allvar skulle jag säga. Själv fick jag 5 min med en läkarstudent. därefter 2 års kö till en värdelös psykolog som bara fick mig att må sämre. 

  • Anonym (Zero)
    Anonym (J) skrev 2024-07-22 20:17:45 följande:

    Skönt att din psykiatri tar dig på allvar skulle jag säga. Själv fick jag 5 min med en läkarstudent. därefter 2 års kö till en värdelös psykolog som bara fick mig att må sämre. 


    Ja, så kan man ju också se det, men jag vill ju inte dit alls. Tycker att jag har bra hjälp på vårdcentralen. Förstår att de var oroliga på ett sätt, men detta känns överdrivet.
  • Anonym (r)

    Vad får du för hjälp på VC som inte är begränsat?


    Det är standardformulär och jättebra att du bedöms ordentligt. Jag gjorde några onödiga tester i samma sits men tänk de som faktiskt fångas upp på andra markörer än väntat.


     


    Att du gärna får ta med en anhörig är för att du gärna får ta med en. Vissa vill men vågar inte av rädsla att någon ska tycka det är onödigt. Inget med självmordsrisk att göra.

  • Anonym (Zero)
    Anonym (r) skrev 2024-07-22 20:32:40 följande:

    Vad får du för hjälp på VC som inte är begränsat?


    Det är standardformulär och jättebra att du bedöms ordentligt. Jag gjorde några onödiga tester i samma sits men tänk de som faktiskt fångas upp på andra markörer än väntat.


     


    Att du gärna får ta med en anhörig är för att du gärna får ta med en. Vissa vill men vågar inte av rädsla att någon ska tycka det är onödigt. Inget med självmordsrisk att göra.


    Jag har väldigt bra kontakt med både läkare och psykolog på VC.
    Vad menar du med att hjälpen skulle vara begränsad på VC? 

    Nja, jag håller inte med om att det är jättebra att jag bedöms ordentligt, det handlar enbart om att VC vill att "proffs" ska bedöma suicidrisken. Finns inga som helst misstankar om NPF eller bipolaritet eller missbruk, varken hos mig eller VC.

    Angående att ta med anhörig så tycker jag fortfarande att det är märkligt, det är inget som står i andra kallelser till läkarbesök och annat så varför ska det stå här? Som om det skulle vara något särskilt som händer under de här 2 timmarna. Och det är ju också det jag undrar över, varför ett besök beräknas ta så lång tid som 2 timmar? Vad sker egentligen under ett sådant besök?
  • Anonym (J)
    Anonym (Zero) skrev 2024-07-22 20:55:02 följande:
    Jag har väldigt bra kontakt med både läkare och psykolog på VC.
    Vad menar du med att hjälpen skulle vara begränsad på VC? 

    Nja, jag håller inte med om att det är jättebra att jag bedöms ordentligt, det handlar enbart om att VC vill att "proffs" ska bedöma suicidrisken. Finns inga som helst misstankar om NPF eller bipolaritet eller missbruk, varken hos mig eller VC.

    Angående att ta med anhörig så tycker jag fortfarande att det är märkligt, det är inget som står i andra kallelser till läkarbesök och annat så varför ska det stå här? Som om det skulle vara något särskilt som händer under de här 2 timmarna. Och det är ju också det jag undrar över, varför ett besök beräknas ta så lång tid som 2 timmar? Vad sker egentligen under ett sådant besök?
    Man får typ 8 samtal med psykolog på VC . Hos psykiatrin ca ett år. Så är stor skillnad på antal gånger.
  • Anonym (Psykfall)

    Bara att gå igenom alla skattningar tar lätt en timme. Och så samtal på det. Anledningen till att de skriver att du gärna får ta med en anhörig är dels att man själv inte alltid är så talför/har så lätt att sätta ord på sitt mående när man mår psykiskt dåligt, varför det kan vara bra både för dig och vårdgivaren att ha någon som så att säga kan komplettera, dels att det är ganska emotionally draining att sitta i två timmar och detaljgranska sitt mående, varför det kan kännas skönt att ha en närstående med sig som emotionellt stöd. Att man inte skriver samma sak i kallelser t vanliga läkarbesök är ju för att det normalt sett inte finns nåt behov för det där.

  • Anonym (r)
    Anonym (Zero) skrev 2024-07-22 20:55:02 följande:
    Jag har väldigt bra kontakt med både läkare och psykolog på VC.
    Vad menar du med att hjälpen skulle vara begränsad på VC? 

    Nja, jag håller inte med om att det är jättebra att jag bedöms ordentligt, det handlar enbart om att VC vill att "proffs" ska bedöma suicidrisken. Finns inga som helst misstankar om NPF eller bipolaritet eller missbruk, varken hos mig eller VC.

    Angående att ta med anhörig så tycker jag fortfarande att det är märkligt, det är inget som står i andra kallelser till läkarbesök och annat så varför ska det stå här? Som om det skulle vara något särskilt som händer under de här 2 timmarna. Och det är ju också det jag undrar över, varför ett besök beräknas ta så lång tid som 2 timmar? Vad sker egentligen under ett sådant besök?

    För att det brukar vara ett begränsat antal samtal på VC med psykolog, sen är det psykiatrin som tar över om det behövs. Vilket brukar vara när man får dessa bedömningssamtal. VC verkar vilja veta om dina problem kanske är mer lämpade för psykiatrin och då måste man utreda brett. Psykiatrin har en standardprocedur och då får du göra den, inte svårare.


    Klart det inte gör... Detta är psykiatrin och därför ännu viktigare att påpeka att det är ok att ha med någon. För mig hade den meningen gjort skillnad på om jag tog med någon eller inte, om jag ville egentligen. Längesedan mitt var men det tog rätt lång tid som jag minns det dock med en "paus" där jag fyllde i formulär. Kan varit två besök nu när jag tänker efter då vi gick igenom papprena då.


     


     

  • Mia448
    Anonym (r) skrev 2024-07-22 21:09:47 följande:

    För att det brukar vara ett begränsat antal samtal på VC med psykolog, sen är det psykiatrin som tar över om det behövs. Vilket brukar vara när man får dessa bedömningssamtal. VC verkar vilja veta om dina problem kanske är mer lämpade för psykiatrin och då måste man utreda brett. Psykiatrin har en standardprocedur och då får du göra den, inte svårare.


    Klart det inte gör... Detta är psykiatrin och därför ännu viktigare att påpeka att det är ok att ha med någon. För mig hade den meningen gjort skillnad på om jag tog med någon eller inte, om jag ville egentligen. Längesedan mitt var men det tog rätt lång tid som jag minns det dock med en "paus" där jag fyllde i formulär. Kan varit två besök nu när jag tänker efter då vi gick igenom papprena då.


     


     


    Är begränsat antal samtal på psykiatrin med men är många fler än på VC. Dock extremt mkt längre kö också. 
  • Anonym (r)
    Mia448 skrev 2024-07-22 21:14:23 följande:
    Är begränsat antal samtal på psykiatrin med men är många fler än på VC. Dock extremt mkt längre kö också. 
    Sånt som kan bero på men vanligtvis ja om det inte är en aktiv behandling. Att få "bara prata" är i princip omöjligt. Jag har aldrig sett skymten av en psykolog på psykiatrin :P
  • Mia448
    Anonym (r) skrev 2024-07-22 21:24:15 följande:
    Sånt som kan bero på men vanligtvis ja om det inte är en aktiv behandling. Att få "bara prata" är i princip omöjligt. Jag har aldrig sett skymten av en psykolog på psykiatrin :P
    Jag gick KBT men det avslutades efter ca 5 månader pga för få framsteg. Hon sa iprincip att jag ej var värd tid hos psykolog för jag hade för långsam förbättring så då är det bättre att någon annan får min plats. Trots att jag kämpade hårt. Känns spontant som psykolog är överskattat. 
Svar på tråden Bedömningssamtal psykiatrin, 2 timmar??