Inlägg från: Anonym (Födelsemärke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Födelsemärke)

    Hudförändringar?

    Läste just att födelsemärken vanligtvis inte ändrar färg och form, och om de gör det är det tecken på cancer.
    Jag har flera födelsemärken som blivit både mörkare och fått fläckar, och blivit större med åren.

    Vet inte om jag vågar gå till en läkare och kolla upp?
    Sist jag var på en undersökning så togs det prover, och läkaren kollade även ryggen så som de ofta gör vid en normal "hälsokontroll".. ni vet knackar och så... och den läkaren borde ju ha sett mina födelsemärken men hon sade inget. 

    Jag har för mig att jag nämnt att jag oroar mig för dem men inget hände.
    Jag är så orolig att jag kanske kommer få cancer. Men hur får man ens "allmänläkare" att bry sig då? :(
    Jag har skickat egenremisser tidigare till specifika vårdavdelningar där jag bor, men de skickar bara tillbaka min "förfrågan" och hänvisar till vårdcentralen. Men om den vårdcentral man är listad hos vägrar skicka remiss då?! vad gör man då?

    VARNING FÖR BILD!



  • Svar på tråden Hudförändringar?
  • Anonym (Födelsemärke)
    Anonym (Klart) skrev 2024-07-22 20:52:40 följande:
    Det är ju självklart att du ska kolla upp detta! Att läkaren som undersökte dig inte sa nåt är ju inget konstigt om hen inte träffat dig regelbundet genom åren och sett hur dina födelsemärken förändrats. Frågade du yttryckligen läkaren på vc vad hen trodde om det och beskrev att de ändrats över tid? I så fall är det däremot märkligt att hen bara avfärdade det, men om du inte själv sa nåt om det var det ju inget konstigt. Du har för dig att du har nämnt din oro... till vem då? Om det är så att du yttryckligen sökt för detta hos vc, och de bara ignorerat/avfärdat dig så tycker jag att du ska byta vc. Annars är det ju bara att söka hos den vc du är listad på. Kolla upp det ska du som sagt definitivt göra oavsett.
    Till den läkaren nämnde jag.

    Jag har inte träffat henne "regelbundet", för det har gått flera år då jag inte gått till någon läkare. Men minst två gånger under ett år har jag haft tid hos henne. Det var för henne jag berättade att jag oroade mig för födelsemärket, och det är på den VC jag är listad.
  • Anonym (Födelsemärke)
    Anonym (X) skrev 2024-07-23 00:27:27 följande:

    Ta kontakt igen! Ligg på! Var bestämd med att du behöver bli undersökt! Lista dig hos en annan vårdcentral.

    En brukare i jobbet hade ett födelsemärke som ändrade färg och form, och det började klia och blöda. Han misstänkte cancer och det var rätt. Hudcancer. Nu har det spridit sig. Han är över 70, vet inte hur gammal du är.

    Vill inte skrämma dig ts, försöker bara framhäva att man alltid ska ta hudförändringar på allvar och att det är viktigt att ligga på när du söker vård för det. Framhäv att du är orolig och vill bli tagen på allvar. Förhoppningsvis är det inget farligt alls. Det kommer gå bra!


    Jag är inte så gammal. Men cancer är ju ändå cancer...
  • Anonym (Födelsemärke)

    "Gå tillbaka"? 
    Jag kan inte gå på drop-in, och min bokade tid är inte förrän den 31:a... :(
    Kan man få hjälp snabbare på något sätt?

Svar på tråden Hudförändringar?