• Anonym (Där ser man)

Flickvännen sa precis att hon har en svacka!

Jag är 34 år gammal, tog precis studieuppehåll för att kunna jobba ett år och sedan återgå till skolan för att plugga färdigt sista året.
    Hon är 27 är gammal, färdigexaminerad och börjat jobba ett vikariat för sommaren, i hopp med fortsättning i framtiden. 

Vi började som KK, men efter 3-4 månader så hade vi starka känslor för varandra och vi bestämde oss för att bli tillsammans sedan i mars. NU kommer vi till den kruxiga, I början av relationen så var det verkligen ingen fel på vårat sexliv, då vi hade varje dag i 3 månader i sträck, varken hon eller jag tröttnade men nu till våren så har det blivit mindre och mindre, Nu har det gått från en gång i veckan till en gång per 7 veckor? (Senaste var i början av juni) och hon sa första tillfället jag tog upp diskussionen att "Hon vet inte" att hon inte visste varför hon känner sig så, varför hon tar avstånd från fysisk närhet och kunde inte ge mig en förklaring, 2 veckor efteråt tog jag upp igen och hon gav mig samma svar. 

Igår tog jag upp då det har gått 7 veckor, där jag började sakta ställa frågor som om hon känner sig stressad på jobbet, om hon kan anförtro till mig, om hon kan berätta allt vad hon tycker och tänker när hon själv känner för att berätta? och till sist ifall om den fysiska närhet och sovrummet hör ihop eller inte, Då kunde hon äntligen säga att hon har en svacka, och har haft tidigare innan mig och hon vet inte varför det händer och hon gillar inte heller att jag tar upp ämnet för en tredje gång för att då känner hon sig pressad och tar ännu mer avstånd. Jag bad om ursäkt direkt till henne men fick äntligen lite svar känner jag, från jag vet inte till att hon har en svacka och hoppas så småningom komma tillbaka. 

Vad i helvete kan man göra nu? Ska jag sitta på tummen och vänta till hon hittar tillbaka till sig själv eller är detta början på ett avslut? 
    Jag har ej haft en relation på 10 år, inte för att jag har försökt, jag har tyckt att ingen har någonsin passat för mig som hon gör. Helt ärligt så hade jag tankar om att det är hon hjag vill leva resten av mitt liv med innan detta problem började. 

• Svar på tråden Flickvännen sa precis att hon har en svacka!
  • Anonym (Rakt på sak)

Det man i helvete gör nu är att:

1) Respektera hennes mående
    2) Backa!!
    3) Runka
    4) Visar närhet UTAN undertoner! Dvs kramar och pussar är ok, men tafsa inte eller insinuera något
    5) Sucka ALDRIG över detta, det är början till slutet på relationen
    6) Gör slut om du inte klarar av att vänta ut svackan, kanske sätta en deadline för dig själv för hur länge du orkar vänta

• Anonym (Där ser man)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-07-22 15:33:13 följande:

Det man i helvete gör nu är att:

1) Respektera hennes mående
    2) Backa!!
    3) Runka
    4) Visar närhet UTAN undertoner! Dvs kramar och pussar är ok, men tafsa inte eller insinuera något
    5) Sucka ALDRIG över detta, det är början till slutet på relationen
    6) Gör slut om du inte klarar av att vänta ut svackan, kanske sätta en deadline för dig själv för hur länge du orkar vänta

Första 4 punkter är sunt förnuft, jag hade aldrig velat korsa en gräns om hon har nu satt upp det. 
    Men 5 och 6 är lite mer vad jag tänker på. Har aldrig haft denna problem så jag började överanalysera om detta är mer vanligt än vad jag har haft i min närhet, Ingen kunde svara på detta fråga, inte ens mina vänner :)

Men ja, nummer 6 är väldigt hälsosamt, jag tänker liksom 3 månader innan jag tar upp detta som diskussion igen. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Där ser man) skrev 2024-07-22 15:36:30 följande:
    Första 4 punkter är sunt förnuft, jag hade aldrig velat korsa en gräns om hon har nu satt upp det. 
    Men 5 och 6 är lite mer vad jag tänker på. Har aldrig haft denna problem så jag började överanalysera om detta är mer vanligt än vad jag har haft i min närhet, Ingen kunde svara på detta fråga, inte ens mina vänner :)

Men ja, nummer 6 är väldigt hälsosamt, jag tänker liksom 3 månader innan jag tar upp detta som diskussion igen. 
    Det är inte särskilt vanligt att ur tomma intet hamna i svackor nej, men normalt om man har mycket stress i livet t ex.

Vad händer efter tre månader? Ultimatum....? Antingen ligger vi eller så gör vi slut? Eller vadå?
  • Anonym (Där ser man)

Åh nej, menade med att dra upp igen som diskussion efter 3 månader, eller ska jag vänta ännu längre än så?

jag har haft 3 årig relation tidigare, svacka har hänt men aldrig mer än 1 månad, då jag uttrycker mig alltid i början av relationen att fysisk närhet är super viktigt för mig. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Där ser man) skrev 2024-07-22 15:52:54 följande:

Åh nej, menade med att dra upp igen som diskussion efter 3 månader, eller ska jag vänta ännu längre än så?

jag har haft 3 årig relation tidigare, svacka har hänt men aldrig mer än 1 månad, då jag uttrycker mig alltid i början av relationen att fysisk närhet är super viktigt för mig. 

Utan sex i tre månader till....? Nej det är för lång tid! Och om hon inte pallar att diskutera era problem så kommer relationen inte funka ändå. Jag skulle nog ha väntat en månad ungefär, sedan tagit snacket om hon vill jobba på det här eller om det bara "är som det är". För man kan älska en person hur mycket som helst, men om man inte får något tillbaka (obs - inte sexet) så är relationen inte värd något.
  • Tecum

Du kan avvakta lite till, men börja mentalt inrikta dig på avslut. Främst av två skäl, dels säger hon att hon haft svackor förr och det kommer att ske igen. Men främst för att hon inte vill tala om saken eller göra något åt det utan förväntar sig att du ska tiga och lida. Mycket ego där... 
    Hon borde berätta hur långa "svackorna" brukar vara och om det finns någon gemensam nämnare till att de uppstår. Och går de över av sig självt eller när hon träffar en ny man...? Många viktiga frågor men hennes ovilja till kommunikation är ytterst oroväckande.

• Anonym (Där ser man)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-07-22 15:55:49 följande:
    Utan sex i tre månader till....? Nej det är för lång tid! Och om hon inte pallar att diskutera era problem så kommer relationen inte funka ändå. Jag skulle nog ha väntat en månad ungefär, sedan tagit snacket om hon vill jobba på det här eller om det bara "är som det är". För man kan älska en person hur mycket som helst, men om man inte får något tillbaka (obs - inte sexet) så är relationen inte värd något.
    Sant, det har du rätt i! Jag klarade knappt 2-3 veckor utan jag tog upp som diskussion men jag är naiv och hoppas verkligen på att det löser sig iaf! 
    Nu ska jag inte upp detta igen på en månad och vi får se vad som händer efter slutet av augusti
  • Anonym (Där ser man)
    Tecum skrev 2024-07-22 16:31:17 följande:

Du kan avvakta lite till, men börja mentalt inrikta dig på avslut. Främst av två skäl, dels säger hon att hon haft svackor förr och det kommer att ske igen. Men främst för att hon inte vill tala om saken eller göra något åt det utan förväntar sig att du ska tiga och lida. Mycket ego där... 
    Hon borde berätta hur långa "svackorna" brukar vara och om det finns någon gemensam nämnare till att de uppstår. Och går de över av sig självt eller när hon träffar en ny man...? Många viktiga frågor men hennes ovilja till kommunikation är ytterst oroväckande.

Det var exakt min tanke, jag förstår verkligen inte hur bra kommunikation vi hade tidigare för att nu, den är non existens, det känns som att det är mycket hon inte delar med sig längre, just över vad hon tycker och tänker. 
    Hennes svar "jag vet inte" där började min orosmoment, hur kan en människa inte känna till sina egna känslor? Förstår ifall om man inte vill vara rak eller man kanske skäms över något eller man vågar inte berätta men vad är det värsta som kan hända liksom? Antingen så tar jag det eller så gör jag det, men att tiga eller inte berätta sanningen eller vara rak gör aldrig situationen bättre
  • Anonym (Beentheredonethat)

Har hon slutat vilja ligga så kommer hon inte vilja ligga mer sen heller.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Där ser man) skrev 2024-07-22 16:38:29 följande:
    Sant, det har du rätt i! Jag klarade knappt 2-3 veckor utan jag tog upp som diskussion men jag är naiv och hoppas verkligen på att det löser sig iaf! 
    Nu ska jag inte upp detta igen på en månad och vi får se vad som händer efter slutet av augusti
    Kan bara önska dig lycka till! Tyvärr tror jag vi vet var det barkar... Antagligen kommer det kräva en del av henne att börja kommunicera, frågan är om hon är redo att ta det mognadssteget.
Svar på tråden Flickvännen sa precis att hon har en svacka!