Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Det verkar rätt klart att Harris vann debatten. Därför ställer inte Trump upp på en till debatt.

"Enligt CNN:s opinionsmätning ansåg 63 procent att Harris gjorde bäst ifrån sig, mot 37 procent för Trump. I YouGovs undersökning säger 54 procent att Kamala Harris vann debatten, mot 31 procent för Trump. I Legers mätning för New York Post stannar Harris på 50 procent, men Trump får bara stöd av 29 procent." www.dn.se/varlden/karin-eriksson-harris-behover-ett-battre-motstand-an-trump/

Men det innebär inte att Kamala Harris kommer att vinna valet. Trumpsekten påstår att debatten var riggad, och att moderatorerna var partiska.

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-11 15:24:02 följande:
    Jag tror att svenska väljare reagerar lika mycket som amerikanska väljare på konstiga skratt eller andra konstiga mannerismer eller gester hos en partiledare, hans/hennes kläder, frisyr, utseende, framtoning, röst... Det är mänskligt, det kommer vi aldrig ifrån. Partiledarna har även i Sverige ett team som stylar dem inför valkampanjen, ser till att de tränar och bantar, medietränar dem o.s.v..

Även kläderna är noggrant valda för att appellera till möjliga väljargrupper. Maggan skulle t.ex. aldrig få ha knytblus, mörkblå power suit, svinrygg och litet pärlhalsband, men det skulle en kvinnlig partiledare för M mycket väl kunna ha. 
    Jo, det kan ju ha viss betydelse hur man klär sig och framstår. Men av det lilla jag sett av debatten framstod inte Kamala Harris märklig eller avvikande. Hon hade ett litet ironiskt leende ibland, men det var ju helt naturligt när Trump trampade i fällan.

Men borde inte väljare reagera mera på när en politiker säger så konstiga saker som Trump gör eller ljuger så mycket? Är inte det det allra viktigaste?
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-18 21:28:03 följande:
    Då måste det ju handla om lågbegåvade kvinnor, eller kvinnor med andra starkt begränsande funktionshinder? I så fall skulle det nog vara bättre, om dessa tidigt i livet introducerad för möjligheten att sterilisera sig. Mycket bättre för alla parter: dem själva, barnet, barnafadern, vårdpersonalen, samhället... 
    Nu har vi varken tvångssteriliseringar eller tvångsaborter i USA.

Är man lågbegåvad så förstår man det inte själv. Eller så tycker man att man iaf har rätt att få barn någon gång, så man steriliserar sig inte.

Man kan ju också vara helt ansvarslös (oavsett begåvning), kanske narkoman eller alkoholist. Och då är det bättre för det barnet att slippa födas.

När det blev möjligt och vanligt med aborter så sjönk brottsligheten i USA. Fattiga och ensamstående kvinnor slapp föda och uppfostra unga män till brottslingar.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-18 21:34:28 följande:
    Men alltså, om man har ett regelbundet samliv med en och samma man (som jag tycker att du implicerar här): hur kan då denna graviditet vara så fruktansvärt katastrofal? Förklara det! I så fall är det väl ANDRA faktorer som måste förändras. En abort kan ALDRIG vara lösningen.
    Så om man lever i ett fast förhållande så är det ingen katastrof att bli oväntat gravid? För då blir man gladeligen hemmafru i några år.

Jag kan tänka mig många fall:

Båda är fattiga och arbetslösa och har helt enkelt inte råd med barn nu. Det är dyrare med barn i USA än i Sverige, föräldrar måste i princip börja spara ihop till barnets collegeutbildning så snart det fötts.

Man kanske redan har barn och har inte råd eller ork med flera barn just nu.

Båda går fortfarande i skolan/på college och då måste iaf flickan avbryta sin utbildning.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-19 00:58:24 följande:
    Det här låter som något som Herr Hitler skulle ha varit stolt över. Fast jag är inte säker på att det är sant.

I alla fall i den svarta befolkningen i USA har det varit så, att kvinnorna har fött ett barn var femte år. Detta p.g.a. att en kvinna i USA får gå på soc utan krav på att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, tills det yngsta barnet börjar skolan - vilket de gör vid fem år i USA. Så var femte år måste hon föda ett nytt barn. 

Men det kan förstås vara så att lagarna har ändrats där, eller det har blivit så vanligt med subventionerade daghem nu att den gubben inte går längre...
    Det där var lågt. Godwins lag är synnerligen icke tillämpbar här. Eller har jag skrivit att judar eller någon annan folkgrupp bör utrotas? Färre brottslingar brukar alla anse vara positivt - utom du då.

Redan Elvis Presley sjöng 1969 in In the Ghetto (förr The Vicious circle). Dvs innan fri abort infördes i USA.
    "As the snow flies
    On a cold and gray Chicago morn
    A poor little baby child is born
    In the ghetto
    (In the ghetto)
    And his mama cries
    'Cause if there's one thing that she don't need
    It is another hungry mouth to feed
    In the ghetto
    (In the ghetto)
    ---
    Then one night in desperation
    The young man breaks away
    He buys a gun, steals a car
    Tries to run, but he don't get far
    And his mama cries"

Alltså om kvinnorna kan göra abort i stället för "live on welfare" så kan de utbilda sig och få mer välavlönade yrken och det är bättre för de barn de väljer att föda. Mindre risk för att hennes söner ska bli kriminella (och mindre risk för att hennes döttrar ska tvingas avbryta sina utbildlningar pga graviditet).
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-09-19 09:31:51 följande:
    Uppfostra till brottslingar?
    Mammorna gör det förstås inte medvetet. Men fattiga ensamstående kvinnor får slita hårt för att försörja sina barn. Ibland måste de t o m ha två jobb. De får inte så mycket tid för att uppfostra sina barn och hjälpa dem med läxorna. De har heller inte råd att flytta ifrån "ghettot". Alltså blir det i praktiken omgivningen, dvs äldre kriminella killar, som "uppfostrar" sönerna.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-19 16:14:55 följande:

Det Hitler-aktiga är att du tror dig veta vilka individer som ska bli brottslingar och annat pack redan när de ligger i moderlivet, och anser att de ska utrotas redan där i förebyggande syfte. Detta synsätt ÄR faktiskt ganska grovt. MEN - du delar det även med "våra" Gunnar och Alva Myrdal, som såg till att vi fick både tvångsaborter och tvångssteriliseringar i Sverige. I så fall - om man ska resonera så - så är tvångssteriliseringar mer humant än aborter. Då dödar man i alla fall inte en individ som redan finns. 

En sångtext är fiction, inte ett argument i en politisk debatt. 

Sedan fattar jag också, att det krävs en uppryckning i vissa områden. Det behövs subventionerade daghem och villkor för att erhålla socialbidrag, bättre skolor, bättre socialarbetare, närpoliser med engagemang och rätt personlighet - ett samlat grepp. Vi dras ju med samma elände i svenska förortsområden nu. Men det kanske kan lösas genom att vi tvångssterliserar och tvångsaborterar kvinnorna..? OBS din idé inte min! Tomte Steriliseringen måste göras tidigt i så fall, eftersom flickorna ofta gifts bort vid 14 i de områdena. Sätt det som villkor för socialbidraget...

Nu lägger du ord i min mun igen. Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?

Det handlar om att flickorna/kvinnorna själva inte vill ha barn (iaf inte då) och vill göra abort. Det är de barn som fötts mot kvinnornas vilja som inte får en bra barndom och som riskerar bli kriminella. Barn ska födas välkomna.

Den som skrev sångtexten skrev bara om vad som var allmänt känt. USA är inget välfärdssamhälle. Den enda samhällskritiska sång Elvis sjungit.

Jaha, och varifrån skulle dessa subventionerade daghem, bättre skolor etc komma? De konservativa som vill förbjuda aborter brukar också föredra låga skatter. De kommer inte att genomföra något sådant. De ovälkomna barnen får mödrarna ta hand om trots dålig ekonomi eller så hamnar de på barnhem.
  • Xenia

Det där om att kriminaliteten minskade efter fri abort läste jag för många år sedan:

"De som fick göra abort på 1970-talet födde inte de barn som med stor risk skulle hamnat i misär av drogberoende och kriminalitet. 1990-talet blev därmed mindre brottsdrabbat för att kvinnor fick avsluta oönskade graviditeter. I juridikproffessorna John Donohue och ekonomiprofessorn Steven Levitts rapport som publicerades i Harvardtidskriften Quarterly Journal of Economics hävdar man att minst hälften av nedgången i USA:s brottslighet beror på att Högsta domstolen 1973 gav klartecken för fri abort. Det klassiska fallet: Roe vs Wade hade en knapp majoritet för fri abort men sägs nu ligga till grund för en stor nedgång.
    De båda forskarna fann att brottsligheten började gå ner kraftigt när barnen födda efter 1973 nådde de övre tonåren - den åldersgrupp som begår mest brott. Brottsstatistiken mellan 1985 och 1997 var intervaller de fokuserade på. Man fann att amerikanska stater som var tidiga med att införa fri abort (innan HD:s beslut) också var de första där kriminaliteten minskade. Bland dessa: Hawaii, New York, Washington och Alaska." www.op.se/2016-06-25/brottsligheten-minskar-med-fri-abort

• Xenia
    Cathariiina skrev 2024-09-19 16:44:57 följande:
    Fast detta samband finns inte. Som jag skrev tidigare, så är ett stort problem i USA att fel sorts kvinnor föder ett barn vart femte år, för att uppfylla reglerna för socialbidrag utan uppehåll och utan krav. Så länge som de har ett barn som inte börjat skolan, så får de nämligen fortsatt socialbidrag utan att behöva söka jobb. Sedan kan de ligga på soffan och titta på såpor och talkshower, medan barnen efter bästa förmåga uppfostrar varandra ute på gatan.

Det är för övrigt likadant i de barnrika familjerna i våra svenska förorter: kvinnorna samlas på dagarna och tittar på såpor från hemlandet, lyssnar på smäktande musik, dansar magdans för varandra och äter söta dadelbakelser. Barnen orkar de inte med, så dessa körs ut.

Flickorna får (och måste) börja vara inne och delta i detta från första tecken på pubertet, medan pojkarna får (och måste) fortsätta uppehålla sig utomhus även i tonåren. Där hittar de varandra och ansluter sig till gäng... Och observera att dessa pojkar nästan alltid är önskade: mammornas status avgörs av hur många söner hon fött sin make. Däremot inte av hur väl hon passar på dem sedan...
    Du svarade inte på min fråga: "Var har jag förespråkat tvångsaborter och tvångssteriliseringar?"

Fel sorts kvinnor föder barn? Då vore det väl bättre om de gjorde abort?

Har du några belägg för att dessa kvinnor som lever på socialbidrag inte bara inte arbetar utan struntar i sina barn också? Det låter på dig som att det gäller alla fattiga ensamstående mödrar.

Sedan visar det på hur felaktigt det amerikanska samhället är uppbyggt. Det finns inga skattepengar för att hjälpa unga ensamma mödrar att utbilda sig, till subventionerade daghem eller bra skolor till alla barn. Däremot finns det senare pengar till socialbidrag till ensamma mödrar. Dvs det finns bara skattepengar till det som måste göras, inga pengar till det som borde göras.

Jag undrar också vad du har för belägg för att kvinnor i invandrarfamiljer i förorten struntar i sina barn och kör ut dem.

Invandrarflickorna brukar bli tillräckligt påverkade av svenska skolan för att plugga och senare läsa på högskolan. Det finns många invandrarkillar på högskolan också, det är inte som att alla blir gängkriminella.
  • Xenia

Kanske Kamala Harris vinner röster pga Taylor Smith.

Janet Jackson trodde på Trumps lögner att Harris far var vit. Vet inte amerikaner att de allra flesta på Jamaica är svarta? Nu ber hennes manager om ursäkt.

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-09-26 01:01:01 följande:

Vem är Taylor Smith?
    Taylor Swift ska det vara
  • Xenia

Varför diskuterar ni S och SD, den här tråden handlar om presidentvalet i USA.

• Xenia
    Padirac skrev 2024-09-28 14:56:37 följande:
    Sorry, det blev väldigt off topic efter inlägget 1036 där en deltagare drog upp SD och S och mynt i tråden. 

Anmäla gärna alla - inklusive mina- off topic inlägg så de rensas bort och off topic diskussionerna inte fortsätter,.
    Bland anmälningsorsaker finns inte "Off topic". Jag klickade då på Övrigt och skrev Off topic i textrutan.

Men min anmälan avslogs! Tydligen är det helt ok att en lång off-topic-diskusson tar över tråden. 

"För mer information om upprätthållningen, hur du överklagar och varför du fått detta beslut, se denna sida: " Sedan en länk men klickar man på den så kommer man till "Error 404".
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-09-29 12:11:02 följande:
    Hur vet du att den avslogs?
    Fick ett mejl:
    "Efter att ha granskat det anmälda inlägget finner vi att det inte uppfylller villkoren för "Övrigt". För mer information om upprätthållningen..." + länk som bara leder till Ajdå! och error 404
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-10-01 23:08:21 följande:
    <iframe src="www.facebook.com/plugins/post.php%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FDonaldTrump%2Fposts%2F1097227855096367&show_text=true&width=500" width="500" height="498" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>

Viktigt. Tänk så många amerikaner som skulle ha fått slippa bli mördade, och deras anhöriga hade sluppit denna tragedi, om inte mördarna hade fått komma in i USA och röra sig fritt där! Kamala har alla dessa mördade människors blod på sina händer - och vinner hon valet, så kommer det att bli lika många till!
    Menar du att de flesta mord begås av nyinvandrade? 

Man skulle lika gärna kunna säga "Tänk så många vuxna och barn som skulle fått slippa bli mördade om  man haft hårdare vapenlagar. NRA och deras anhängare har blod på sina händer."
  • Xenia
    Xenia skrev 2024-10-02 19:27:20 följande:
    Menar du att de flesta mord begås av nyinvandrade? 
    Har du någon länk till detta? Den länk du postade ledde ingen vart.
  • Xenia

Men är det inte fler masskjutningar i USA än i liknande länder?

2020 var det blodigaste året sedan 1995 i USA. Jämfört med 2019 ökade antalet fall av dödligt våld med 30 procent ? den enskilt största ökningen på mer än 100 år, rapporterar CNN.

Enligt siffrorna som publicerats av den amerikanska hälsomyndigheten CDC och FBI inträffade 21 570 mord och dråp i USA under 2020. Siffran kan jämföras med föregående års 16 425, och är den högsta som registrerats i landet sedan 1995. Den nya toppnoteringen motsvarar 7,8 fall per 100 000 invånare, enligt CDC.
    ---

Exakt vad som ligger bakom ökningen är ännu inte utrett, men flera experter pekar på social utsatthet under pandemin ? till exempel ökad arbetslöshet ? som en stor bidragande faktor.

? Man kan få intrycket av att folk förlorat all hövlighet. Det samtidigt som folk måste stanna hemma, förlorar sina jobb, oroar sig för sin hälsa och har tillgång till fler vapen, säger Georges Benjamin, direktör vid yrkesorganisationen American Public Health Association till CNN.
    ---
    Även i Sverige syntes en ökning av dödligt våld 2020, som mord och dråp.
    ----
    Enligt Brå inträffade 1,2 fall per 100 000 invånare i Sverige, att jämföra med 7,8 i USA. www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftig-okning-av-mord-i-usa-storsta-pa-over-100-ar

Det är inte som att USA var ett fredligt land ända tills Biden och Harris släppte ch Harris släppte in en massa mördare över gränsen. 

-

• Xenia

Melania Trump har gett ut sina memoarer och där försvarar hon aborträtten. Så hon kommer att inte rösta som Donald Trump när det blir omröstning om aborträtten i deras hemstat Florida. Han har medelat att han kommer att rösta nej till att behålla det grundläggande skyddet för aborter.

• Xenia

Om Trump vinner ... Ja, då blir det bra för de rika, sänkta skatter. Men dåligt för miljön.

Om Trump inte vinner ... Ja, då blir det ett helvete, Trump och hela hans sekt kommer att hävda att det är valfusk. Allmänna upplopp.

• Xenia
    Anonym (Svensk) skrev 2024-11-11 15:53:38 följande:
    Att hon är kvinna och färgad var ju hennes största meriter! och hon har fått ENORM uppbackning! Hjälpte inte utan ?martyren?(?) vann😊👍
    Tyvärr är det många amerikaner, även kvinnor, som inte tror att en kvinna klarar av att vara president och commander-in-chief. Jag tror inte det blir en kvinnlig president under min tid. Många amerikaner är rasister också. Obama blev ju president men han var iaf man.

Av någon anledning tror många amerikaner att Trump kan fixa ekonomin.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?