Cathariiina skrev 2024-07-26 09:31:11 följande:
"representationen" är inte viktigare än kompetensen. "Tillräckliga meriter" är inte tillräckligt, utan man måste välja den bästa personen vid varje tillfällle anser jag. Det är ju inte rätt mot någon - varken mot skyddspersonerna när det gäller SS-chefen, mot folket när det gäller ministerposter, eller mot de kandidater som egentligen var bättre som blev förbigångna - om man bara kvoterar in någon av "representationsskäl".
Antar att du tycker att de brandförvaltningar har gjort rätt också, som har sänkt sina fyskrav ända tills de fått igenom så många kvinnor genom testerna, att de kunnat välja kandidater så att det blivit 50/50 brandmän/brandkvinnor? Att de små brandkvinnorna sedan inte orkar bära ut medvetslösa personer på axeln ur brinnande hus, är mindre viktigt... Det är smällar man får ta för jämställdheten.
Det är bra att du är så tydlig med dina äckliga fördomar. Jag har jobbat i det privata näringslivet i hela mitt liv och jag vet hur viktigt det är med en jämn könsfördelning på en arbetsplats. Det blir helt enkelt mycket bättre.
När det gäller tester för att bli antagen som brandman så att man kompletterat de tidigare fys-testerna (som främst fokuserade på styrka och uthållighet) med mer yrkesspecifika moment som simning med livräddning, tunga lyft och hinderbanor som simulerar verkliga brandmannainsatser?. Idag görs dessutom en mer omfattande mental och psykologisk utvärdering som numera även innefattar tester för att bedöma kandidaters förmåga att arbeta i team, hantera stress och lösa problem effektivt. Jag tycker det verkar mycket bra,