Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

KillBill skrev 2024-09-22 15:47:39 följande:
    Trumps vicepresident, J.D. Vance, är en stark motståndare till abort och stödjer begränsningar av aborträtten. Han har uttryckt att han är "pro-life" och har upprepade gånger stöttat lagstiftning som begränsar abortmöjligheter. Det är inte osannolikt att Trump trillar av pinn och då kommer USA styras av J.D. Vance..
    Du pratar som om det skulle vara en självklarhet, att det skulle vara något dåligt. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-09-22 13:01:50 följande:
    Hyckleriet blir så tydligt när folk kritiserar fundamentalism bland  invandrare men 
    är positiv till fundamentalism i USA där 10 åriga flickor nekas abort och skolbiblioteken rensas från litteratur som fundamentalisterna tycker är ogudaktig. 

Den enda rimliga hållningen är självklart att kritisera all typ av fundamentalism oavsett om den kommer från extremt kristna, islamister eller MAGA grupperingar. 
    Ja men det var NI (på den vänsterliberala sidan) som släppte in de muslimska fundamentalisterna i Sverige! Religiösa fundamentalister i andra länder, vare sig det är Afghanistan, Irak eller USA stör ju inte oss, så länge som de håller sig i sina egna länder. Och för övrigt kommer den religiösa fundamentalismen i USA inte ens i närheten av den i de muslimska länderna. Det är t.ex. inga religiösa i USA som skär sina döttrar i underlivet, så att de inte ska vilja ha sex. Eller dödar dem, om de ändå har det. Sådant har vi dock nu i Sverige, tack var "er"...  

Och angående detta med att rensa på skolbiblioteken, så gör ju den andra sidan i USA samma sak. Detta är inget som styrs federalt. Det finns stater, städer, skolor i USA där man rensar "åt andra hållet", d.v.s. tar bort alla böcker som skulle kunna lära barnen att det finns två kön, som har var sina egenskaper och roller. T.ex. äldre sjuksköterskeserier, där sjuksköterskorna och sjuksköterskeeleverna är kvinnor/flickor, och läkarna och läkarkandidaterna är män. Detta anses vara skadligt för de unga i dessa distrikt. I stället slänger man in litteratur som glorifierar omvända könsroller, trans och homosexualitet. 

Jag vet ju vilken typ av skola jag skulle vilja ha mina kids på om det var aktuellt, och om jag måste välja. (Egentligen tycker jag att ordet ska vara fritt, och att man inte ska rensa bort något alls - utom att barn inte ska ha tillgång till explicita vålds- eller sexskildringar.)
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-22 11:39:52 följande:
    Så tar jag det ett varv till. Man "importerar" inte människor. Man kan importera varor. Människor är inte varor utan livs levande Homo sapiens sapiens som i första hand är individer och inte ska klumpas ihop utifrån goegrafisk härkomst.

Precis som du och jag inte kan klumpas ihop bara för att vi båda kommer från Sverige eftersom vi lyckligtvis är som från två olika planeter. I olika galaxer.
    Kan du bemöta sakinnehållet? Att en lärare i Sverige måste be om ursäkt och sluta sin anställning, för att hon förmedlat sexualundervisning enligt läroplanen till en fjärdeklass? Och att det var människor som imp... jag menar VALT ATT FLYTTA till Sverige, som skulle få bestämma detta? Är det vettigt?
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-22 13:22:08 följande:
    Också när fundamentalister dyker upp här kan man ju bemöta dem, men jag personligen tror inte jag har träffat på mer än någon enstaka person över åren som uttryckt islamistiska åsikter så man får ju bemöta den fundamentalism som finns.

Vad menar du med "här"? I Sverige? I så fall bevisar det ju bara att du lever i någon rasren enklav, och inte umgås med några muslimska invandrare utan bara gillar dem på avstånd. Gör man det däremot (umgås med dem på en viss nivå av närhet), så får man ju till sig dessa tankar och värderingar och åsikter.

Jag kommer t.ex. ihåg när jag arbetade på ett varuhus i tonåren och hade kurdiska arbetskamrater (tjejer), som jag kom rätt nära. Där fick jag veta detta om hederskulturen, som förnekades i det officiella Sverige i ytterligare flera decennier - man fick överhuvudtaget inte prata om det eller låtsas som att det existerade.

Men som sagt, jag fick höra det av dessa tjejer: hur deras föräldrar och bröder vaktade på dem, de fick inte sminka sig eller ha långbyxor som visade grenet, de var bortlovade till kusiner i hemlandet, de hade blivit tvungna att sluta skolan så fort det bara gick för svenska myndigheter och ta ett jobb för att kunna tjäna ihop till sin egen hemgift, tankarna snurrade ständigt kring hur mycket de skulle behöva spara ihop i förhållande till sitt marknadsvärde (en vacker flicka kunde komma undan med en mindre hemgift än en ful), de var mycket oroliga för att de inte skulle blöda på bröllopsnatten o.s.v..
  • Cathariiina
    Digestive skrev 2024-09-22 14:40:49 följande:
    Absolut, resultatet blir ju det samma oavsett om det grundas i islam eller kristendom. Vem är dock positivt inställd till exemplet du tagit upp här, i faktiskt mening? - jag är osäker på att det överhuvudtaget finns någon.

I övrigt så befinner sig fenomenet på statlig nivå i USA precis som Donald Trump vill ha det och som personligen är för undantag vid våldtäkter med mera. Varför hela diskursen känns lite märklig då ingenting kommer ändras i sak - om nu Donald Trump får sitta som president en sista termin.

Det är alltså demokratiska utslag på statliga nivåer som avgör frågan i USA och att vara emot det i sak - i praktiken verka för mindre folkmakt och en ytligare demokrati - känns för min del fel i sig (även om jag i övrigt kan ha motstridande åsikter i abortfrågorna som så).

Sedan handlar det inte riktigt om 'extremt kristna' eller för den delen om 'extrema muslimer' utan det finns en uppenbar faktor som har en avgörande roll i sammanhanget - att man vill göra politik av sin religiösa åskådning, det vill säga att man vill tvinga på den även utanför sin egen sfär.
    Detta är också något som Pro-Harris- (eller ska vi kanske hellre uttrycka det "anti-Trump")-sidan här i Sverige inte förstår, och vi ser det även här i tråden: de restriktiva abortlagarna i vissa delstater är inte något som har påbjudits uppifrån, ifrån presidenten eller kongressen. Utan det är något som har beslutats i respektive delstat, och vilka som sitter i delstataparlamenten och kan besluta sådant har i sin tur bestämts av folket som bor i delstaten, som har röstat fram sina representanter i demokratiska val. 

För att förklara på en femårings nivå: om en stat i USA har en restriktiv abortlagstifning, så beror det på att folket i den delstaten VILL HA en restriktiv abortlagstiftning. Fattade alla nu..? 

Tycker ni att det inte ska vara demokrati? Vem ska få bestämma om delstatens lagar i frågan, om inte de som bor i delstaten och lever sina liv där och arbetar och betalar skatt (som bland annat går till läkare och sjukhus), liksom? Vem ska annars bestämma det?  Ska lagarna ändras var fjärde eller åttonde år, efter varje ny presidents personliga åsikt i frågan? Skulle det vara bättre eller vad MENAR ni egentligen?
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-23 16:47:18 följande:
    Du vill att jag bortser från att du vanemässigt pratar om människor som gods. Kommer inte att hända.
    Du hade alltså inga argument. Jag rastar min väska. 
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-23 18:29:30 följande:
    Här på FL.Väldigt tunt med fundamentalism från islamister här utan det man får bemöta är den typen av fundamentalism som genomsyrar inlägg som dina. Om man är snabb nog vill säga.
    Islamisterna kan väl inte svenska. Eller så tycker de att andra arenor är viktigare än ett svenskt mammaforum. 
  • Cathariiina
    Anonym (Hoppas kan man) skrev 2024-09-24 18:21:08 följande:
    Hmm, men han är väl redan så gaggig att han har svårt att minnas vad han sagt.

Det märkliga är att nästan hälften av de som röstar i USA, vilket iofs inte är så många relativt sett, kan tänka sig att rösta på honom. Det är för mig fullständigt obegripligt.

Jag har inte några synpunkter på Harris - inte mer än att hon verkar vara en vanlig hederlig och anständig människa. Och det borde egentligen räcka alldeles utmärkt, när alternativet är Trump.
    Men vad VET du om Trump då, på riktigt? Du och andra måste förstå, att svenska PK-media bara direktöversätter ifrån vänsterliberala kanaler i USA, som CNN och New York Times. Nyheterna är redan vinklade när de översätts. Och när svenska utrikeskorrar skickas till USA för att inhämta egna intryck, så har dessa också order att vinkla sin rapportering så att Trump svärtas ner. De får inte beskriva verkligheten som den är: 

omni.se/usa-korrespondent-sager-upp-sig-kritiserar-svd/a/zA7j65

USA-korrespondent säger upp sig ? kritiserar SvD

SvD:s USA-korrespondent Malin Ekman säger upp sig efter fem år, meddelar hon i ett öppet avskedsbrev på plattformen Substack.

Hon anklagar tidningen och svenska medier överlag för att ha blivit allt mer ensidiga och ängsliga i sin USA-bevakning, med utgångspunkten att Donald Trump är demokratins fiende.

?Journalister har kommit att ställa sig på en sida i tron om att denna är ?den rätta? och indirekt bekämpa den andra. Eftersom den ?andra sidan? betraktas som ?värre? slätas problem hos den egna över.?

Därför trängs rapportering som uppfattas gynna ?fel sida? undan, såsom att demokrater använder rättssystemet som vapen mot republikaner, att även svarta och latinamerikaner röstar på Trump och problemen vid gränsen mot Mexiko, enligt Ekman.

• Cathariiina
    nihka skrev 2024-09-24 19:14:02 följande:
    Tror du inte vi här i Sverige förstår vad Trump säger när han pratar? Vem behöver liksom få engelska översatt?

Ingen behöver "svärta ner" Trump. Det gör han så ypperligt bra på egen hand. Han är ett unikum när det gäller att producera fucked up comments som  "Grab 'em by the pussy". 
    Många läser bara kvällstidningarna eller tittar på SVT, där det bara är korta, textade videosnuttar som är utvalda för att låta negativa samt tagna ur sitt sammanhang, och sedan F Ö R K L A R A R den vänsterliberala reportern hur uttalandet ska tolkas. Jag tror inte att det är många svenskar som tittar på Fox News t.ex. för att få en mer balanserad bild. 

Fast igen då: det var locker-room talk. Jag vet inte om du har någon man eller son eller bror, men om du har det så vill du nog inte veta vad denne säger i omklädningsrummet, när bara andra män är med! Tomte På svenska kan det även kallas "munhoreri". Den som har gjort fel är den som har spelat in detta utan Trumps vetskap. Det är till och med olagligt, och därför borde media inte ha använt sig av klippet. 
  • Cathariiina
    ClumsySmurf skrev 2024-09-24 20:04:41 följande:
    Att kritisera motståndarlaget men inte den egna sidan förekommer på båda sidor så man inte får hela bilden.
    Om trump varit extra duktig på att snacka skit i en vecka eller så, är det något Fox News rapporterar om?

Om kamala harris skulle, precis när någon gör en "olaglig" inspelning att hon uppskattar en hård påsättning över köksbordet av polpojken innan hon går till jobbet, skulle den sexuellt reserverade högern rycka på axlarna och kalla det för oskyldigt locker-room talk?
    Så är det ju, men det finns ingen anledning för SVENSKA media att bara översätta ifrån de vänsterliberala amerikanska media. Och dessutom försöka få det att framstå, som att de förmedlar en objektiv bild. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?