KillBill skrev 2024-09-22 13:01:50 följande:
Hyckleriet blir så tydligt när folk kritiserar fundamentalism bland invandrare men
är positiv till fundamentalism i USA där 10 åriga flickor nekas abort och skolbiblioteken rensas från litteratur som fundamentalisterna tycker är ogudaktig.
Den enda rimliga hållningen är självklart att kritisera all typ av fundamentalism oavsett om den kommer från extremt kristna, islamister eller MAGA grupperingar.
Ja men det var NI (på den vänsterliberala sidan) som släppte in de muslimska fundamentalisterna i Sverige! Religiösa fundamentalister i andra länder, vare sig det är Afghanistan, Irak eller USA stör ju inte oss, så länge som de håller sig i sina egna länder. Och för övrigt kommer den religiösa fundamentalismen i USA inte ens i närheten av den i de muslimska länderna. Det är t.ex. inga religiösa i USA som skär sina döttrar i underlivet, så att de inte ska vilja ha sex. Eller dödar dem, om de ändå har det. Sådant har vi dock nu i Sverige, tack var "er"...
Och angående detta med att rensa på skolbiblioteken, så gör ju den andra sidan i USA samma sak. Detta är inget som styrs federalt. Det finns stater, städer, skolor i USA där man rensar "åt andra hållet", d.v.s. tar bort alla böcker som skulle kunna lära barnen att det finns två kön, som har var sina egenskaper och roller. T.ex. äldre sjuksköterskeserier, där sjuksköterskorna och sjuksköterskeeleverna är kvinnor/flickor, och läkarna och läkarkandidaterna är män. Detta anses vara skadligt för de unga i dessa distrikt. I stället slänger man in litteratur som glorifierar omvända könsroller, trans och homosexualitet.
Jag vet ju vilken typ av skola jag skulle vilja ha mina kids på om det var aktuellt, och om jag måste välja. (Egentligen tycker jag att ordet ska vara fritt, och att man inte ska rensa bort något alls - utom att barn inte ska ha tillgång till explicita vålds- eller sexskildringar.)