Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Cathariiina skrev 2024-07-24 23:21:44 följande:
    "Tack och lov" säger du, men jag är inte helt säker på att det ÄR bra. Det kanske borde vara någon sorts test för röstlicens i alla fall - ungefär som högskoleprovet fast utan matteuppgifterna, med läsförståelse och ordförståelse, allmänbildning och en tonvikt på frågor om (ekonomisk) historia, statskunskap och nationalekonomi. Inte jättehöga krav men i alla fall NÅGON form av krav. Typ motsvarande 1,0 på högskoleprovet.

...men vänsterpacket skulle skrika sig hesa emot det, för då skulle de förlora större delen av sina väljare såklart.
    Nej, det vore inte bra alls att ha sådana kriterier för att få rösta. Även de som är okunniga är en del av samhället och har rätt att göra sin röst hörd. Men det är OT, så vi får diskutera detta någon annan stans.
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2024-07-25 20:40:24 följande:
    Secret service director var inte Trumps säkerhetschef . Mein gott !!!

Trump är en grifter och en dömd bedragarna.  nu suger han ut alla följares pengar ur 'kulan' - sanningen kommer att läcka ut förr eller senare.  Jag tror på de första rapporterna direkt efter attentatet som sa att det inte var en kula utan splitter. 

Men för Trump och hans följare :känns det som en kula och därför är det en kula ..  
    Vilket är helt i linje med postmodernistisk känselkultur: om du har snopp och XY, men känner dig som en kvinna, så är du en kvinna.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-08 23:17:41 följande:

Helt fel. Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ. 

USAs presidenter med lägst IQ.

Låga men inte jätte låga.

Gerald R. Ford  IQ 121
    Dwight David Eisenhower IQ 122

Presidenter med väldigt låga IQ: 

Ronald Wilson Reagan IQ 105
    George Herbert Walker Bush IQ 98
    George Walker Bush IQ 91. 

Under 131 i IQ anses verkligen inte vara lågt (visst, det finns olika skalor, men så stor skillnad mellan dem är det inte). I sådana fall skulle 98 % av befolkningen ha lågt IQ, enligt din definition (som är just din, jag har inte sett den någon annan stans. Lågt IQ är per definition under medel, och medel är 100.  Med en standardavvikelse på 15 är alltså lågt IQ <85.

De flesta (68 %) ligger mellan 85-115. Det är ett ganska stort spann, och mellan två personer på 85 respektive 115 kan det vara rätt stor skillnad begåvningsmässigt på, även om de bägge faller under definitionen "normalintelligent". Så, att kalla allt under 130 för lågt, är irrationellt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 09:48:10 följande:

100 är inte lågt om man pratar om den vanliga Svenssons som inte har ett jätteavancerat jobb eller vill åstadkomma något avancerat i livet. Att vara president och allt vad det innebär, förståelse, analytisk förmåga osv så är allt under 131 lågt i det sambandet. 

Se nedan länk vad människor med olika IQ mått kan åstadkomma med både utbildning och var de platsar bäst i samhället. 

https://www.se.iqtester.eu/artiklar-om-iq/iq-vaerdets-nivaer.html

Menar du att man måste ha >130 i IQ för att bli en bra president/ledare? Är inte det ett väldigt onyanserat sätt att resonera, speciellt med tanke på att man statistiskt kan anta att rätt många av de bra ledare som världen sett fram till nu förmodligen inte nådde eller når upp till detta?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 19:25:51 följande:
    Nej det menar jag inte med tanke på att jag tidigare skrev att man kan bli president utan att ha ett högre IQ. Det jag ifrågasatte Catarina på var att hon skrev att presidenterna är intelligenta och att inte vem som helst kan bli president utan att vara intelligent och detta ifrågasatte jag genom att skriva ut vissa av presidenternas IQ. Dvs även mindre intelligenta personer kan bli presidenter och Trump är en av de mindre intelligenta. 
     Det är ju inte så att antingen har man hög IQ (>130), eller så är man ointelligent. Det är en skala, och har man runt medel kan man knappast kallas ointelligent.

Vad bygger du uttalandet att Trump är en av de mindre intelligenta presidenterna på? Har alla eller de flesta presidenter gjort formella IQ-test? Eller kollar man på saker som betyg och gör en uppskattning utifrån det?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 19:25:51 följande:
    Nej det menar jag inte med tanke på att jag tidigare skrev att man kan bli president utan att ha ett högre IQ. Det jag ifrågasatte Catarina på var att hon skrev att presidenterna är intelligenta och att inte vem som helst kan bli president utan att vara intelligent och detta ifrågasatte jag genom att skriva ut vissa av presidenternas IQ. Dvs även mindre intelligenta personer kan bli presidenter och Trump är en av de mindre intelligenta. 
    Fast du skrev att " Du kan bli president med lägre intelligens eftersom intelligens (IQ) inte alltid är den viktigaste komponenten i presidentskapet. Med låg intelligens anses under 131 i IQ." i inlägg#419 Och sedan rabblade du upp en lista med presidenter och deras (påstådda) IQ, där du kallar normalintelligens för "väldigt lågt".

Man behöver definiera exakt vad man menar med begreppen "intelligent" eller "låg/hög intelligens". Och visst är en IQ på 95 mindre än en IQ på 120, och därför kan en president med 95 sägas vara mindre intelligent ( underförstått än en president med 120), men i kontexten, där du skriver att normalintelligens är "väldigt lågt", så framstår det snarare att du menar att <130 är lågt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-08-09 20:36:42 följande:

Det finns ett vedertaget begrepp vad intelligent betyder enligt lexikon. Att hitta på eget begrepp av vad en intelligent person är inget jag är intresserad av. 

intelligent - Om person som snabbt och/eller grundligt kan tänka ut lösningar på problem; som besitter hög intelligens; som har högt IQ.

https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=intelligent

https://dictionary.cambridge.org/sv/ordbok/engelska/intelligence

https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-halsosamt-aldrande/darfor-ger-hogre-iq-langre-liv

Det är fortfarande öppet för tolkning. Det är ju inte så att med "snabbt" menas "under 4,2 sekunder". "Grundligt" är också ganska diffust.

Och fortfarande återstår vad som menas med lågt/högt IQ, precis som jag skrev i inlägget du citerade.

Folk har helt enkelt olika kriterier för när de tycker att någon kan kallas intelligent, eller vad som räknas som högt IQ. Vad som står i ett lexikon ändrar inte det, speciellt inte som det som står inte är precist. 

• Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-11-02 10:37:02 följande:

Donald Trump är en sjuk jävel..

Biden sade något liknande om Trump i sitt "bullseye-uttalande". Är Biden också en sjuk jävel eller är det så att retoriken i USA överlag är rätt hård?

Jag har lärt mig att noga kolla upp kontext, när ena sidan förfasas över något den andra sidan sagt. Ofta är det bara uppblåst eller förvridet eller rent av fultolkat (det gäller oavsett vilken sida det handlar om). Det är vild pajkastning åt alla håll.

Och när det kommer till svensk nyhetsrapportering, har jag i princip gett upp, den är så tydligt anti-Trump att det är pinsamt. Och folk sväljer okritiskt dessa vinklade artiklar/reportage.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-11-02 11:52:32 följande:
    Om Cheney: (repulsive little daughter), deranged, she always wanted to go to war with people, dumb individual, radical warhawk, lets put her there with nine barrels...

Tolkar du det som en kontext till något annat än våld?
    Trump häcklar Cheney för att hon i säkerhet i Washington vill skicka amerikanska soldater till krig, och säger att det kanske skulle vara annorlunda om hon själv hade varit tvungen att följa med. Typ.

Är det hård retorik? Ja.

Är det våld? Nej.

Att tolka detta uttalande som en uppmaning till våld är intellektuellt oärligt.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-11-02 13:56:16 följande:
    ALLA som vill och kan besluta om att skicka amerikanska soldater till krig sitter väl i säkerhet i Washington. Det gäller både republikaner och demokrater.

Häckla? "deranged", "dumb individual". Förtal snarare.

Jag har inte sagt att det är en uppmaning till våld utan att kontexten är våld.

Sedan programledarens "repulsive little daughter" personangrepp och förminskande om en vuxen kvinna. Och Trump helt OK med det.

Tragiskt alltsammans.
    Kontexten är lika mycket våld som när Biden sade att Trump skulle placeras i en bullseye, det vill säga inget våld alls, utan bildspråk i bägge fallen.

Ja, jag tycker också att tonen är hemsk. Det är så otroligt onödigt att kalla politiska motståndare för sådana saker. Under lång tid att det piskats upp till nära nog mobbstämmning, från alla håll, och media är verkligen inte oskyldiga till att retoriken är så hård och att polariseringen mellan olika läger bara ökar. Det är hötjugor och facklor (vilket jag menar bildligt, inte bokstavligt. Bäst att påpeka det då så många inte kan skilja på bildligt och bokstavligt), och det är skrämmande.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-11-02 17:06:42 följande:
    Biden är ju inte längre presidentkandidat och ser man till kontexten till 'Bidens uttalande så handlade det väl mer om att Biden menade att Trump borde hamna mer i blickfånget, att han borde granskas närmare,

Vad är det för kontext som skulle kunna försvara  Trump s uttalande?
    Biden var presidentkandidat när han gjorde uttalandet.Det var bildligt menat från Bidens sida, precis som att Trump inte menade att man skulle skicka Cheney till fronten. Vilket man i bägge fallen borde förstå om man inte envist går in för att tolka meningsmotståndare så illa som det bara går, det är skrämmande.

Återigen ett "Det är okej när vi gör det" från dig i denna tråd.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2024-11-06 15:59:35 följande:

Sett i efterhand förlorade nog Demokryerna något oerhört på att Biden hängde sig fast hela primärvalstiden ut, så de inte kunde få hypen kring en ny kandidat som hade behövts i detta valm

Ja, det var säkert en stor bidragande faktor.

En annan sådan var att mycket av Demokraternas politik är främmande för den stora massan amerikaner. "Kritiska vithetsstudier"-utbildning obligatorisk för statsanställda, könsoperationer för barn, öppen migrationspolitik, och så vidare. Alltså mycket av de frågor som en innerstadselit ställer sig bakom, men som average joe förkastar. Och svårigheten för dem som ställer sig bakom denna politik att fatta att alla inte tänker och tycker som dem, och kanske framför allt att de stämplar oliktänkare som onda (rasister, fascister, homofober, eller vad som passar för tillfället).

Demokraternas politik har blivit för välutbildade stadsbor, och allt färre "riktiga arbetare" känner att de bäst representeras av vänsterpolitikerna. En tendens som vi ser även i Sverige.

• Embla twopointoh

Det är intressant att människor som i ena andetaget pekar finger åt till exempel Trump, klagar på hans uttryckssätt, i nästa andetag kallar meningsmotståndare för diverse invektiv och för en ordentlig "vi-och-dem"-retorik.

De här dubbla måttstockarna stör mig något så enormt. Till viss del är det mänskligt, man uppfattar helt enkelt saker som värre när man inte håller med talaren i sak (eller av någon annan anledning finner denne osympatisk), men den här totala bristen på självinsikt och oförmågan, eller oviljan, att ens ha ett sken av saklighet och rationalitet, det är skrämmande.

Man kallar meningsmotståndare för både det ena och det andra, och sedan när man ifrågasätts så tar man till whataboutism för att rättfärdiga sina övertramp. Och så har man samtidigt mage att anklaga de andra för polarisering?

• Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-11-16 18:55:46 följande:
    Så för 10 år sedan när han var 32 gick han nästan aldrig på någon som var yngre än 9 år gammal.

Är det meningen att vi ska bli imponerande?
    Marmite Devil skrev 2024-11-16 18:36:15 följande:

Halvera åldern och dra ifrån sju? 

Så han har nästan aldrig dejtat yngre än 14 åringar. 

Nästan aldrig de senaste tio åren. Yngre än 14 åringar. 

Så alltså barn. 

Och han säger att han inte är P-fil? Öhhhh. . .

KillBill skrev 2024-11-16 13:49:55 följande:

Det här sjukt. hur kan en person som nyligen har anklagats för att ha haft sex med barn och otillåten droganvändning bli nominerad till justitieminister?

Det finns alltså inte på kartan hos er att han kan ha skrivit fel och inte menade "subtract" utan "add"? Speciellt med tanke på att den regeln han hänvisar till faktiskt säger "addera"?

Det är också värt att påpeka att "byxmyndig" i USA är 18år, inte 15år som det är i Sverige. Så när rubriken säger att han anklagas för att ha sex med en minderårig, så är det inte nödvändigtvis en fjortonåring det handlar om. Det är inte pedofili att ha sex med en sjuttonåring (även om det inte är lämpligt).

Med det sagt så är detta en minst sagt tveksam utnämning. Det finns gott om kritik man kan framföra utan att sänka sig till den låga argumentativa nivån som uppvisas i inläggen ovan. Det är hötjugor och facklor-mentalitet, inte alls sansat.

• Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-11-17 12:17:01 följande:
    Det finns alltså inte på din karta att man ska gå på vad människor faktiskt säger och skriver och utgå från att de är förtrogna med sitt eget modersmål?

Det är värt att påpeka att oavsett vad du tycker gränser går för pedofili så är det landets ?agar som gäller och almost never är likställt med att man inte har den gräns man hänvisar till.
    Du menar att de flesta människor aldrig råkar tänka, säga eller skriva fel på sitt eget modersmål? Att det skulle vara en sådan ovanlig händelse att man alltid kan och ska utgå från att ingen gör sådana fel? Visst håller jag med om att man ska gå på vad människor faktiskt säger, men i ljuset av att han hänvisar till en viss lag, och denna lag säger "plus sju", så är det inte alls långsökt att i alla fall ha det som en möjlighet att han skulle ha råkat skriva fel. Men denna intellektuella hederlighet existerar inte när det gäller viljan att misstänkliggöra eller sätta dit oliktänkare, tydligen.

Pedofili är enligt definition en sexuell dragning till personer som inte nått puberteten ännu. Det är inget jag tycker. En sjuttonåring är inte ett barn, oavsett vad landets lagar säger. Att ignorera, eller vara okunnig om, att "minderårig" i sammanhanget inte betyder samma sak i USA som i Sverige, är ytterligare ett exempel på den huvudlösa häxjakten på oliktänkare.

• Embla twopointoh
    Marmite Devil skrev 2024-11-18 11:57:50 följande:

Lag? Vilken lag? 

I övrigt, vilket trams. 

se inlägg #1484

I övrigt, vilken lysande argumentation du för. Not.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-11-18 12:40:18 följande:
    I USA liksom i Sverige räknas man som barn när man är under 18 år. Även FNs
    barnkonvention slår fast att man är barn tills man fyller 18 år.
    Inte när det kommer till byxmyndighet. I Sverige är gränsen 15år.

Det är också skillnad på det juridiska begreppet "barn", och på det allmänna dito.

Men det tror jag alla här i tråden är medvetna om. Det är bara det att det är så svårt att resonera rationellt när det kommer till oliktänkare, och det blir då dubbla måttstockar.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?