Anonym (Lisa) skrev 2024-08-20 12:28:04 följande:
Jag tänkte som du innan men sen jag bevittnade en abort och såg hur välutvecklat fostret var redan vid v 13... Och veta att abort är lagligt en månad till... se fostret komma ut och röra sig och låta det dö i en plastpåse, medan mamman ligger där sövd lyckligt ovetande om hur mycket det anonyma fostret ser ut som en liten människa.
Jag vet inte vad som är rätt men det hela blev mycket mindre svart/vitt efter att jag var med om det.
Jag vet inte vad jag hade förväntat mig! Att det inte skulle se ut som ett barn utan bara någon slags klump? Ingen aning vad jag tänkte innan, men jag blev chockad av hela upplevelsen.
De flesta som gör abort så sent gör en medicinsk abort där man är fullt vaken. De får alltid valet att se fostret innan de förs bort.
Nu gör iofs de flesta abort före vecka 13.
Förbud mot abort funkar inte, eftersom det då sker illegala aborter istället. Dessa kan ofta vara riskabla. Men jag antar att republikaner föredrar detta, alternativt att man åker till en annan delstat för att utföra aborten om man tillhör de som har råd.