Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Harris är väldigt impopulär, hon uppfattas som en kappvändare, försvarare av korruption (eller som en del av den), och som inte egentligen har någon ideologi utom att sitta vid makten.

Det skulle väl vara att väljare, nu när Biden visat sig vara precis så virrig som hans politiska motståndare sagt hela tiden, faktiskt anser att även Trump är för gammal, och därför hellre röstar på den yngre kandidaten. Det kan hon säker få röster för. Och för att vissa röstar på vad som helst som inte är Trump.

Men jag tror att Trump är svårslagen. Det är inte omöjligt, men om inget viktigt händer under dessa månader skulle jag bli förvånad om Trump förlorade mot Harris.

(Som en parentes: Jag har svårt att höra om Harris utan att tänka på att kamela betyder hemsk eller fruktansvärd på finska.)

• Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 10:03:11 följande:

20 år yngre, menar jag. Trump är hela 78 år gammal! 

Det är så fel att någon som har en tioårshorisont kvar i livet ska sitta och fatta beslut om unga människors liv och framtid. 

Fast det där kommer man inte ifrån, oavsett. Barnlösa politiker sitter och fattar beslut som rör barn och föräldrar. Politiker som kunde köpa sig en lägenhet när de fyllde 18 ska sitta och fatta beslut omkring försörjningsstöd. Politiker som levt i storstad hela sitt liv ska sitta och fatta beslut som rör landsbygden. Och så vidare.
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 11:01:07 följande:
    Vilken tur att hon inte heter Kamela då. 
    Ja, jag slant på tangenterna och skrev fel. Kamala är finska för hemsk.
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 11:09:35 följande:
    Jaha. Tur att hon inte kandiderar i Finland då! Skrattande
    Ja, jag menar inte att det är relevant vad hennes namn betyder på finska. Det var därför jag skrev det som en parentes omkring min egen, personliga tanke. Glad
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-07-22 12:03:23 följande:
    Kamela Harreis är mer populär än både Biden och Trump:

today.yougov.com/ratings/politics/popularity/politicians/all
    Om Harris är mer populär än Trump eller inte beror på vilken poll man tittar på. Jag ska erkänna att min uppfattning utgår mer ifrån vad som sägs och skrivs i media (både demokratisk och republikansk), än från undersökningarna.

Och faktum är att Harris både har haft och har en hel del kritiker, även inom sitt eget parti. Om Harris kan få röster bara av det faktum att hon inte är Trump, så kommer Trump att få röster bara av det faktum att han inte är Harris.

De närmsta månaderna ska bli intressanta.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-07-23 09:53:55 följande:
    Själv tycker jag att det är är en oanständig retorik och att Republikanerna är ett oanständigt parti. En president har en mängd ministrar, rådgivare etc. och tar in fakta från olika håll innan ett beslut. Att  en kvinna är barnlös (av en anledning som vi inte känner till) har ingen påverkan på hennes möjligheter att bli en bra president. 
    Jag har inte fört någon retorik mot Harris. Inlägget du citerar var ett svar på ett annat inlägg, som tyckte att det var fel att en gammal politiker ska fatta beslut som kommer att få konsekvenser för yngre personer. Och då svarade jag att man inte kommer ifrån detta, oavsett, och tog några generella exempel.
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2024-07-23 19:27:58 följande:
    Det är knappast ett underlag för en medicinsk bedömning.

Men Trump och MAGA gastar som vanligt i det de tycker är effektiva argument utan fakta och helst med en hel del lögner.

Någon som kännetecknar Trump är megalomani, vårdslöshet och bristande omdöme och verklighetsförankring.

Ingen president har ljugit då många gånger om allt och inget som Trump. Lögnen har normaliserats för hans följare.

Då att du säger att bara ett antal videor inkl debatten med Trump skulle kunna vara underlag för en medicinsk bedömning om senilitet är det ett tecken på hur lögnen normaliserats. 

Om man använder motsvarande material inklusive debatten med Biden då visar det _faktiskt_ på Trumps oförmåga att inte ljuga och att inte sprida falska uppgifter.
    Padirac skrev 2024-07-23 19:31:19 följande:
    Ja Biden har åldrats mycket, väldigt mycket. Han har inte samma kraft och uthållighet som han haft tidigare.

Ändå är han fräschare i huvudet än multilögnaren och narcissististen Trump som om han inte tar droger borde medicineras för sin personlighetsstörning.
    Först protesterar du emot att Biden kallas senil eller dement baserat på iakttagelser, och säger att det inte är underlag för medicinsk bedömning.

I nästa inlägg kallar du Trump för narcissist, baserat på iakttagelser, antar jag. Så det är okej när du gör det?

Trump är skrävlig, bufflig, och har hög tanke om sig själv. Dock krävs det mer än att vara en otrevlig lögnare för att vara narcissist. Men jag har sett att de senaste åren blivit allt vanligare att kalla folk för narcissister, oavsett om det är exet som man klagar på eller för att avfärda politiker man inte gillar.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-07-24 11:05:35 följande:
    Det finns en mängd psykologer som hävdar att Donald Trump lider av narcissistisk personlighetsstörning. detta är bara ett exempel. Googlar du finner du många fler exempel.

www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/donald-trump-narcissistic-personality-disorder-mary-trump-john-zinner-bandy-x-lee-a9665856.html
    Har de undersökt honom, eller är de hans politiska motståndare?

Det är okej när du/ni gör det, alltså.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-07-24 11:43:59 följande:
    Jag tänker att de läkare och professorer som uttalat sig om Donald Trump inte skulle göra detta utan fog (och därigenom riskera sina anseenden)
    Det finns absolut en möjlighet att Trump är narcissist. Men även om det finns fog, så varken kan eller ska man ställa diagnoser på det här sättet. Det höll du med om, så länge det gällde Biden.

Det är okej när du/ni gör det, alltså.
  • Embla twopointoh
    Cathariiina skrev 2024-07-24 18:48:40 följande:
    Ja och "färgad" och "kvinna" är snarare tillgångar i demokraternas väljarbas. Det kommer att vara många som röstar på henne fast de inte har en aning om vilken politik hon vill föra, BARA FÖR ATT "det är dags för en färgad kvinnlig president nu". Den demokratiska väljarbasen tänker inte längre än så.
    I ett demokratiskt land får man lägga sin röst på vem/vad man vill och av vilken anledning man vill. Inte heller behöver man en examen i statsvetenskap eller ha uppnått en viss poäng på ett kunskapstest för att få rösta. Tack och lov!
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?