Inlägg från: Kunniglingvist |Visa alla inlägg
  • Kunniglingvist

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Du kan absolut säga att båda sidor har vansinnigt dubbla måttstockar men det är svårt att prata om oförmåga gill saklighet och rationaliserande om man inte själv kan se att Trump rent objektivt är den mest polariserande människan i västvärlden. 

Det är inte enbart vad han kallar demokrater. Han har demoniserat hela det republikanska partiet. Varenda republikan som ifrågasatt något det minst har blivit cancellad. Kvar är bara en blandning ryggradslösa kräk utan stake. Se på Cruz, se på Lindsey, osv. Som själv var djävligt emot Trump, som Trump förödmjukat verbalt gång på gång på gång. Tills de insett att enda sättet att ha en plats kvar inom partiet är att slicka hans röv. De nya som tillkommit sen de enda med stake blivit utsparkade är folk som är villig att säga vad som helst och bryta vilken lag som helst för att skydda Trump. Fan ta dig om du är som Mike Pence, som trots 4 år av rövslickande till slut vågar säga att jag kommer inte bryta lagen för dig - då ska han hängas - då blev han en förrädare. 

Prats inte om Trump som att polariserande vore ett felaktigt ord att välja

• Kunniglingvist
    Anonym (orion) skrev 2024-11-09 12:00:51 följande:

Skall bli intressant att se hur Trump kommer att hantera vallöftet om massdeportering av alla illegala invandrare från USA. Finns 20 miljoner och det svarar väl till ca 10% av arbetsstyrkan. Kan det bli annat än recession om han skulle försöka? Plus att det skulle kräva en gigantisk organisation, astronomiska kostnader och rena gestapo-metoder för att kunna genomföras i praktiken. Och hur glada kommer Trumpisterna själva att bli över en sån politik, när det drabbar deras intressen eller någon dom känner?

Tror att dessa deportationer reellt kommer att bli till de-facto amnestier, där illegala beordras till att lämna landet, men sen får ansöka om att kunna komma tillbaka med legal status om dom uppfyller några skötsamhetskrav som dom allra flesta kommer att göra. 

I en 1 av 15 familjer är mannen eller kvinnan i relationen illegala invandrare. Det är ingen chans att det kommer genomföras på det sätt som Trump menar att han kommer göra. Han har fått backa förut. Sen lär det säkert bli massläger vid gränsen (på amerikans sida). Men det kommer bli ett påkostat och uddlöst fjasko, det är jag säker på
  • Kunniglingvist
    Digestive skrev 2024-11-11 15:36:22 följande:

I slutändan så var det ett misstag av Demokraterna att välja en mindre populär och relativt okänd kandidat när det faktiskt finns en som har visat sig resonera med många, speciellt de yngre väljarna och som folket har ett bättre hum om - Bernie Sanders.

Men möjligen är han inte lika populär bland eliten inom Demokraterna som tydligen väljer ut kandidater både högt som lågt vilket som.

Vad tror ni såhär i efterhand?

Vet inte riktigt om det var så mycket av ett misstag, det var nog ganska snabbt att snabbt sluta upp bakom en. Ska vi prata misstag så tror jag det stora misstaget var att det tog för lång tid för Biden att stiga åt sidan. Sen håller jag med, hade det varit längre tid kvar till valet hade de kunna hitta någon bättre än Harris som är alldeles för okarismatisk och opopulär. 

Lätt att gilla Bernie men USA är tyvärr inte redo för han. 

Blir väldigt tidigt att gissa redan nu men tror tyvärr nästa ledare inom Demokraterna blir någon som tex Gavin Newsom som inte är bästa alternativet men betydligt mer karismatisk än föregångarna
  • Kunniglingvist
    Digestive skrev 2024-11-11 18:59:17 följande:
    Ja, det tog för lång tid och även Kamala Harris val som vice president var något av en katastrof.

"Lätt att gilla Bernie men USA är tyvärr inte redo för han."

Så kan det vara men han skulle kunna ha gynnats en hel del av det faktiska läget: livet är hårdare för många, många vill inte se just Donald Trump som president och den yngre generationen röstare - som resonerar bättre med Bernie Sanders - har växt sedan sist.

Och lägg till tiden Bernie Sanders hade fått i rampljuset om han var presidentkandidaten - tid för att leverera mer komplexa budskap - samt hur besvärlig han hade varit för Donald Trump att möta i debatter (han har mer skinn på näsan än någon annan sittande senator och hade kunnat göra bort Donald Trump rätt väl och på ett språk som folk förstår).
    Jag tror Demokraterna behöver någon yngre. Bernie hade varit bra för 12-16 år sedan. Han är 83 nu. Demokraterna behöver föryngras. De behöver bli modigare. De behöver mer karisma. Det behöver att någon, oavsett om det är Shapiro, Beshear, Whitmer, Newsom att växa in i rollen och bli nästa Obama. Tyvärr har ingen i närheten av hans karisma...
  • Kunniglingvist
    Anonym (GF) skrev 2024-11-12 08:58:35 följande:
    Du har fått det där om bakfoten.

Du skriver som om TRUMP vore den onormala och att de som kallar honom fascist/sexist/rasist och sedan förespråkar skattefinansierade könsbyten till fångar i fängelse är de som är normala.

Det du bevittnar är den extrema vänstern som förlorar sitt tolkningsföreträde om vad som är vad.

Det amerikanska folket röstade överväldigande för Trump och mot det andra

Det är alltså elit-gender-VÄNSTERN som är den polariserande gruppen.

Ju fortare vänstern inser det och korrigerar sina positioner - desto fortare kommer de tillbaka i den politiska matchen.
    Trump ägde de två viktigaste frågorna och fast verkar övertygad om att transfrågan är en av dem så stämmer det inte. Förut var målstolpen homosexuella, innan dess mörkhyade/kvinnor. Historien berättar sitta tydliga språk att civil liberties är inget som högern någonsin vunnit mark med. 

Folk röstade för ekonomin och för immigrationspolitiken. Harris kunde inte vinna mark där det betydde något denna gången. Jag tror inte det är något större tecken än så. Harris var dessutom unikt okarismatisk.

All antydan att Trump inte är unikt polariserande tar jag som anti-intellectualism. Kan du inte ge mark på den frågan har vi inget mer att prata om.
  • Kunniglingvist
    Anonym (GF) skrev 2024-11-12 12:35:18 följande:
    Prata om?! 

Vad är det att "prata om"?

Vänstern håller på att förlora rätten att definiera vad som är "gott" och "riktigt" i samhället men du skriver om Trump som om det fortfarande är vänsterns definition av detta som gäller som något slags neutralt facit.

Bara det att du inte ser/förstår att det anti-intellektuella här är att tro att vänstern är god och samarbetande och Trump är dum och polariserande när det i själva verket är vänstern som är de som driver polariseringen genom att kalla Trumps väljare för deplorables eller garbage.

Vänstern har förlorat möjligheten att shamea folk till att tycka "rätt" genom att kalla dem rasister, fascister och trångsynta. 

Du häller fast vi din världsbild, den som de facto rått stora delar av de senaste två(?) decennierna men den världsbilden är på väg ut nu.
    Du är bortom räddning. 
  • Kunniglingvist

U

Anonym (GF) skrev 2024-11-12 13:19:46 följande:
    Ja, om "räddningen" är att förstå att vänsterns narrativ är neutralt och sakligt så är jag bortom räddning.

Du kan alltså på riktigt inte se att påstående som: "Trump är rasist" eller, i svensk kontext, "SD är fascister" inte fungerar längre för att skrämma folk och att det är vänsterns envishet med att fortsätta kalla folk för sådant som är det som driver polariseringen?!

Till och med Anders Lindberg håller på att ge upp det arbetssättet 
    Det kan jag visst. Jag vet inte i hur stor utsträckning jag skrivit på just FL, men jag menar på att det var en dålig kampanj, som var defensiv och fokuserade för mycket på vad Trump säger och vilket hot han är för demokratin istället för att kämpa vara modig och stå för frågor som är historiskt vinnande för vänstern. Jag kan med handen på hjärtat säga att hela tiden, från de SD inte ens var ett riksdagsparti, att det är förfödande att försöka utesluta dem från debatten. Att det skapar ett martyrskap och att det kommer straffa dig att hålla på med den vuxenmobbing som pågick i början. På samma sätt säger jag att det är vansinne av L att vilja utesluta SD ur regeringen. De ska få precis allt de vill utan att behöva ta något som helst ansvar. Det är värdelöst politik. 

Det jag har problem med är att du besvarar ju inte ens min poäng, att det inte bara var vänstern som var emot Trump, i princip varenda högerpolitiker sa att han var farlig/djävulen/gift för landet osv osv. Nästan varenda en. Men de har alla mobbats bort, eller får kyssa ringen för sin egen överlevnad. Du kommenterar inget av dem. Du försöker inte motbevisa mig eller min poäng att det inte det inte enbart var vänstern. Att han är polariserande lika mycket för det han gjorde mot sitt eget parti.

Anledningen att jag anser att du är bortom räddning är att du argumenterar helt i bad faith, du är inte en gnutta charitable (du får ursäkta nu för jag har haft en lång dag med sjuka barn och orkar inte översätta min svengelska). 

Trump är mer polariserande än någon annan. Han kan inte hantera oliktänkande, som inte ekar det han själv tycker. Varken i sin egen omgivning eller hos meningsmotståndare. Det finns inget bättre exempel av ordet polariserande än de Trump hållt på med det senaste decenniumet.

Sen att jag håller med dig om att det är ineffektiv motpolitik att kalla han rasist är en annan sak. Det är ineffektivt. Hans oändliga rad av greviances (mer svengelska) har malts på dag ut och dag in i 10 år. Det är tyvärr så otroligt normaliserat nu. Det gör det däremot inte mindre sant. 

Jag är inte jätteinvesterad i att han är rasistisk. Jag tycker inte det är vad som gör han farlig. Jag kan komma med rätt många belägg för att han är det. Men som sagt. Det bryr mig inte så mycket
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?