Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 18:43:26 följande:

Jag tror inte att hon kommer att kunna vinna, hon är inte så populär i en populistiskt tid, och att hon är kvinna. Väljarna har nog svårt att föreställa sig en kvinna på presidentposten (möjligen Michelle Obama) Hudfärgen är nog det enda egentliga plusset om jag får vara ärlig.

tyvärr.

Varfor skulle hudfärgen spela roll, USA har redan haft en svart president.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 19:14:33 följande:
    Hudfärgen är ett plus. Obama skulle troligen inte vunnit om han vore en vit kvinna.
    Varfor skulle Harris svarta hudfärg vara ett plus? Tror du att svarta väljare ska komma ut i drövor och rösta som de gjorde för just obama eftersom han var svart och första svarta presidenten?
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 20:51:41 följande:
    Skulle harris vara en vit kvinna så är det ett minus. Det är min uppfattning.

Ta OJ-rättegången där åklagarna trodde att svarta kvinnor skulle visa sympatier för en misshandlad (och dödad) kvinna. Det visade sig att hudfärgen övertrumfar kvinnligt kön bland beslutsfattande.
    Jag fattar fortfarande inte varför du upfattat det så.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 21:28:15 följande:
    Jag tror också hon har en liten chans. Det som möjligen är negativt för Trump är hans höga ålder. En bättre kandidat för demokraterna skulle vara någon slags kändis, som the rock. . Han har tackat nej tidigare.
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 21:28:15 följande:
    Jag tror också hon har en liten chans. Det som möjligen är negativt för Trump är hans höga ålder. En bättre kandidat för demokraterna skulle vara någon slags kändis, som the rock. Han har tackat nej tidigare.. Han har tackat nej tidigare.
    Så vilka kompetenser ser du hos the Rock för att leda landet? eller menar du att du tror demokrater är så dumma de röstar bara för att han skulle vara en demokratröstande rik kändis?
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 21:52:39 följande:
    Du menar som Trump?
    Han var president under 4 år. Han fick en massa gjort.

Jag menar ingenting, jag undrar hur du tänker.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 22:06:37 följande:

Usa har en historia av att välja kändisar som Trump, Reagan osv. (Kanye west hade en kandidatur) Trump hade ingen erfarenhet innan han blev vald.

Han har dessutom egna Intressen som ofta hamnar i konflikt. Han har avbokat statsbesök för att hans egna företag inte fick bygga någonstans. Inte ett logiskt val av president.

Ett av hans syften var att röra runt i grytan i Washington, och det lyckades han med.

Nu är inte den har tråden om Trump. Trodde ni kunde diskutera Harris utan att hela tiden behöva referera till Trump, men det verkar tydligen svårt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-23 00:11:19 följande:
    Vilka "ni"? Det du diskuterade med mig refererade till andra kändisar som presidenter.

Och nu diskuterar du själv Trump, men det har du ensamrätt till?
    Du och några till dubbelanonyma = ni
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-23 09:42:03 följande:
    Hennes pappa är svart, så hon är hälften svart. Och hennes mans hudfärg har inget med hennes etnicitet att göra.

Som du kanske vet har USA en gammal regel från slaveritiden som kallas för the one drop rule. En droppe svart blod gör dig svart. Det var förmånligt för slavägarna som då själva kunde "producera" nya slavar och ändå hålla dem i fångenskap oavsett hur vita de såg ut. Idag leder den regeln till andra resultat som kanske inte är lika önskade. De tänker inte som du och jag, att man är en del av det ena och en del av det andra. Har du svarta förfäder så är du "black", även om du har en vit eller indisk förälder. 

Hon har gått på det traditionellt svarta universitetet Howard University och är även medlem i en svart studentförening.  

Oavsett detta, tror jag att hon har en god chans att vinna. Hon lär locka både svarta röster och kvinnors röster. Den svarta delen av kongressen (Black Caucus) var snabba att säga att hon är deras kandidat. 

Av allt att döma blir Kamala Harris demokraternas kandidat. Det ska mycket till för att det blir någon annan. 
    Demokraten Elizabeth Warren försökte ju hävda hon hade Cherrokee indian blod, men det bet henne i röven. De försöker med alla konster för att dra minoritetsväljare.
  • Tow2Mater
    fornminne skrev 2024-07-23 20:34:05 följande:
    Glömde svara på detta.

Frågan är väl varför man håller fast vid the one drop rule i modern tid? Vem vinner på det? Man kan alltså se vit ut och ändå kalla sig svart för att man har svarta förfäder? Som om övriga arv inte är viktiga som sagt.
    De vill ha vissa fordelar, t ex lättare att komma in på Uni, mer stipendier, etc. 
  • Tow2Mater
    fornminne skrev 2024-07-23 21:05:41 följande:
    OK, så man kan se lika vit ut som en genomsnittlig sydeuropé, men knallar man in på stipendie-kontoret med rätt stamtavla, ses man som svart om man har några svarta förfäder?
    Vet inte kriterierna om hur långt tillbaka eller hur många %, kraven kan vara olika beroende på skola också.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?