Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Xenia skrev 2024-07-21 23:31:50 följande:
    Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

Att hon är kvinna och formellt färgad, inget som direkt syns, är inte nödvändigtvis något problem. Obama valdes och det har framförts en hel del åsikter om att Michelle Obama skulle ha goda chanser om hon hade kandiderat.

Det intressanta enligt min mening är varför hon är impopulär? Trump är ju också rejält impopulär i breda väljarkretsar men har ändå stora chanser att vinna. Varför skulle inte Harris kunna det?
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-07-23 18:54:19 följande:
    Att Biden är senil är någonting Trumps MAGArörelse påstår. Det finns ingenting som visar att Biden är mer senil än Trump så här långt.
    Debatten mot Trump var ju en katastrof och den utlösande faktorn till att det skapades ett tryck på Biden att dra sig ur. Att det inte skulle finnas något som visar att han har åldrats mycket behöver man verkligen inte vara MAGA-supporter för att inse.
    Dessutom är inte det verkliga problemet huruvida han är senil idag eller inte utan vad som kommer att hända under mandatperioden. Att Biden hoppade av bör ha ökat Demokraternas chanser.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-07-24 15:04:23 följande:
    Här är ett annat exempel på effekterna av Donald Trumps vansinniga abortpolitik..

www.svt.se/nyheter/utrikes/10-arig-flicka-nekades-abort
    Fast just det är inte Trumps fel. Abortfrågan är något som beslutas om på delstatsnivå så här är det alltså Ohios politiker som man bör hålla ansvariga. Att Roe vs Wade upphävdes så att frågan hänfördes till delstaterna är ett beslut av högsta domstolen, inte Trump.

Det finns tillräckligt att kritisera Trump för utan att uppfinna nya saker
  • Mentat
    Konservativ skrev 2024-07-24 17:08:12 följande:

Kamala Harris har två saker som är nackdelar för henne: att hon är så dålig på att debattera/prata och att hon tillhör den regim som är så impopulär. 
    Det som är till hennes fördel är att vänstermedia kommer att köra nonstop propaganda för henne och alla intervjuer kommer att bygga på frågor som Vita Huset gett till journalisterna. Å andra sidan har många slutat titta på TV.

Jag ger henne en chans på tio att vinna.

Jag tror nog hon har betydligt bättre chanser än så. Trump är ju ungefär lika smidig socialt som en noshörning med rabies i en porslinsaffär så även de som egentligen gillar hans politik - vilken det talas alldeles för litet om - kan känna sig tveksamma till att rösta på honom.  Hans personlighet är dock mest ett problem för hans medarbetare. Som svensk är jag mer intresserad av vilken politik han vill föra.

Jag tycker det är ett svaghetstecken hos republikanerna att inte kunna ställa upp med en mer sympatisk kandidat för vad som i slutändan kan vara samma politik. Nu är det fullt tänkbart att Trump vinner ändå men det är bättre odds för demokraterna utan Biden enligt mig.
  • Mentat
    Konservativ skrev 2024-07-24 18:16:32 följande:
    Menar du att Harris har större chanser än Trump? Det tror jag inte. Men om du menar att hon har större chanser än Biden så håller jag med. Nu är ju situationen ganska ny och folk har inte hunnit tänka igenom det än. Om ett par veckor kan man nog se hur folk kommer att rösta, särskilt i de stater som är intressanta.
    Debatt mellan Trump och Harris blir nog avgörande.
    Jag menar att hon har större chans än Biden och större chans än 1 på 10. 

Opinionsundersökningar är knepiga i USA med tanke på deras valsystem. Håller med om att en debatt mellan de två är oerhört viktig.
  • Mentat

Det är långt kvar till valet, väljarna har inte haft särskilt lång tid på sig ännu att fundera på Harris som kandidat. 

Sedan är ju opinionsundersökningar alltid svåra i USA dels pga deras valsystem och dels pga rätt låg andel som verkligen röstar. Det kan hända mycket innan november 

• Mentat
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 18:25:11 följande:

Idag finns i Europa inga absoluta monarkier. I Europas monarkier är folkvalda parlament lagstiftande makt, regeringar verkställande och domstolar dömande.  De tär ju en klassisk samhällsfilosofi att skilja på lagstiftande, verkställande och dömande makt.

Inga absoluta, nej, men både i Liechtenstein och Monaco har fursten en hel del verklig makt. Luxemburg har jag inte koll på. Inte direkt länder med stor påverkan, men ändå.
  • Mentat
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 19:05:38 följande:
    Stämmer. Min idealförfattning är väl ungefär som Danmarks-demokrati, men kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige. Frederik X har vissa uppgifter talmannen har här, men han skulle såklart aldrig kunna tillsätta en statsminister i strid med ett valresultat t.ex.
    Helt enig, det logiska vore att statschefen ger uppdraget att bilda regering. Det ger ju inte kungen någon makt, det är ändå fördelningen i parlamentet som styr.

Såvitt jag kan minnas, det är ju länge sedan, beror det på att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få uppdraget - att han skulle bilda regering var ju närmast en självklarhet när man förhandlade i Torekov.
  • Mentat
    Cathariiina skrev 2024-08-01 00:06:49 följande:
    Det är hennes smekmånad... Folk har snart tröttnat på hennes tossiga hyenaskratt.
    Hur hon låter när hon skrattar borde ju vara totalt ointressant jämfört med vilken politik hon vill föra.

Tyvärr verkar verkligheten säga något annat. SvD hade en artikel om henne (Efter Harris kampanjtal i Georgia: ?Kamala ? vem är du?? | SvD) där man citerade engagerade partiarbetare som jobbade för att få henne vald men som inte hade en susning om vad hon tyckte och ville. Att hitta motsvarande på ett rally för Trump är säkerligen inte svårt.  Det är inte utan att man blir påmind om Churchills uttalande om bästa argumentet mot demokrati...
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?