Inlägg från: Anonym (Hoppas kan man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppas kan man)

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

För demokratins skull - och då definitivt inte enbart i USA så vore det mycket välgörande om Trump förlorar valet och det utan att han börjar gnälla om valfusk och uppmanar sina stödtrupper till inbördeskrig.

Tanken på tre lättkränkta lögnaktiga gubbar vid makten i Kina, Ryssland och USA  skrämmer!

nihka skrev 2024-09-24 00:59:21 följande:
    Trump har i alla fall sagt nu att om han förlorar valet i höst kommer han inte att ställa upp i valet 2028. Även de allra flesta republikaner torde vara glada att slippa en republikansk president som är 82-86 år.

Inga problem alls för Harris att sitta två perioder om hon vinner.
    Hmm, men han är väl redan så gaggig att han har svårt att minnas vad han sagt.

Det märkliga är att nästan hälften av de som röstar i USA, vilket iofs inte är så många relativt sett, kan tänka sig att rösta på honom. Det är för mig fullständigt obegripligt.

Jag har inte några synpunkter på Harris - inte mer än att hon verkar vara en vanlig hederlig och anständig människa. Och det borde egentligen räcka alldeles utmärkt, när alternativet är Trump.
    Digestive skrev 2024-09-24 04:59:44 följande:
    Hur var Trumps kontakter med Kina, Ryssland, Nordkorea, Saudi Arabien under hans fyra år vid makten?

Jag tror inte att Trump är 'the salvation for the US and A' men Demokraterna har en historia av krig som känns väldigt, väldigt olustig i dessa tider. VÄLDIGT olustig.

Hur har Demokraterna historiskt betett sig i krigstider? - det är ett digert 'track record' sedan 1776.

Men visst låter det bra. Om det är någonting som Demokraterna kan så är det att 'prata'.
    Med motsvarande argumentationsteknik kan man om man lider brist på förmåga att orientera sig relativt tid och rum komma fram till att svenska kungahuset borde avskaffas eftersom kungligheter historiskt inte enbart har haft för vana att mana till krig utan också att starta dem. Dessutom kan den kungliga vurmen för det tyska te sig obehaglig mot bakgrund av händelser före, under och efter det senaste världskriget.

Jag kommer på rak arm bara på två konflikter under min livstid som inneburit att USA startat krig - Irak och Afghanistan. Båda dessa startade under en republikansk president.

Jag har läst igenom tråden nu och det förvånar mig inte att det finns några grabbar som gärna grabbar tag i och låter sig omformas av Trump och andra autokraters tankevärld. Men vad jag inte kan förstå är att nästan hälften av USA:s röstberättigade kan tänka sig att rösta på en egenkär narr som varken kan eller vill skilja mellan lögn och sanning.

Kanske särskilt tragikomiskt att så många kristna tänker sig rösta på en person som i sitt sätt att vara är en antites till åtminstone de fem sista av de tio budorden
    nihka skrev 2024-09-24 19:45:30 följande:
    Det skulle jag också vilja vara om jag ägde Trumps gedigna samling av fucked up comments.

Harris kan komma att vinna på walkover. När Trump slutligen fattar att det är kört tror jag det är risk att han hittar på någon dramatisk mannöver så han inte behöver ta smällen av att förlora. Om han inte kör med sitt uttjatade valfusk förstås.

Ja, man tycker ju inte att det skulle vara så svårt att sålla fram en bättre republikansk kandidat att rösta på.
    Kanske en form av klassrumsbeteende som drabbat det republikanska partiet. Tänker på fenomenet att en mobbare iland kan styra en hel klass och få annars anständiga ungar att uppföra sig klandervärt.

Förhoppningsvis är Trumperan något republikanerna i framtiden kan dra lärdom av och inte enbart något man skäms över och vill förpassa till avskrädeshögens avlägsnaste delar.

Ungefär som en dysfunktionell skolklass kan bli välfungerande igen om mobbaren avlägsnas och läraren har förmåga att låta klassen försöka verbalisera det som hänt.
    Tow2Mater skrev 2024-09-25 18:28:53 följande:
    Han får en del saker gjorda. Därför.
    Mm, det får ju Trumps kompis Putin också och vissa andra landsfäder med, ingen nämnd, ingen glömd.

En av de sista sakerna Trump fick gjord var ju att han uppmuntrade en pöbel att attackera Kapitolium, så sett till det är han ju helt unik bland presidenter i USA som ju annars representerar demokrati, inte kamp mot demokratin.

Tror du att historien kommer att upprepas om han förlorar även denna gång, alltså att han påstår att han vunnit och att det officiella resultatet baseras på valfusk?
    Tow2Mater skrev 2024-09-25 20:40:04 följande:
    Du har fel. det har redan avhandlats.
    Blir osäker på vad du anser har avhandlats och där jag har fel.

Är det så att det redan har avhandlats att Trump inte kommer att skylla på valfusk om han förlorar? Själv tror jag att det är liksom mitt i prick på hans karaktär att alltid skylla ifrån sig - men jag skrev inte att han kommer att göra så eftersom  jag är oförmögen att exakt avgöra framtida skeenden.

Grunden till mitt andra påstående - att han uppmuntrade pöbeln att storma Kapitolium är ju väldokumenterad.
    Tow2Mater skrev 2024-09-27 12:03:36 följande:
    Jag kommenterade ditt inlägg där du citerade mig, jag fetstilade det jag specifikt addresserade.

Det har redan dislkuterats i tråden, Du behover inte gå långt bak. Du kan borja t ex med #908 Tips: Du borde läsa iallafall några sidor i en tråd innan du postar.
    Nej, jag har inte läst allt men tillräckligt - till exempel det inlägg där du undrar varför någon diskuterar Trump när tråden handlar om Harris. Där än nog skälet att valet handlar om antingen Trump eller också Harris.

Min. frågeställning är fortfarande hur det kan komma sig att nästan hälften av USA:s röstberättigade kan tänka sig att rösta på Trump.

Jag kan förstå att vissa enskilda individer kan lockas av erbjudandet om att omfattas av en verklighetsbeskrivning som är främmande från verkligheten - men att så många gör det är om inte obegripligt så mycket olustigt.

"Han får saker gjorda". Javisst, precis som Putin och Xi Jinping.

Som jag ser på de tre herrarna anser jag att relevanta frågor kan vara: Är han för demokrati. Håller han sig till sanningen? Hur behandlar han folk som inte kammar honom medhårs? Och vad vill han uppnå och vad tror du att konsekvensen kommer att bli av hans maktutövning?
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?