Inlägg från: Anonym (Arv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arv)

Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?

Jag har skuldsanering och kommer förmodligen inom snar framtid få ärva en del, både kontanta medel, fastighet, lösöre och fordon. Vi kommer vara flera dödsbodelägare.

Jag skulle vilja överlåta min arvsandel till förmån för mina barn men har förstått att det det måste göras på visst sätt. 

kan jag överlåta arvet efter bouppteckningen när vi vet hur arvet ska fördelas eller måste det ske innan? 

i detta fall kommer skogsbruksfastigheten förmodligen vara kvar i dödsbo något år. kan man använda denna tid till att fundera eller måste handlingen om överlåtelse in tillsammans med bouppteckningen?

eftersom jag har skulder undrar jag även om kronofogden kan stoppa överlåtelsen till mina barn och ta det arv jag tänkt överlåta ifrån dem? 

att jag kan bli av med skuldsanering förstår jag. I mitt fall handlar det om att jag fått en sjukdom som jag inte vet om jag överlever en längre tid och vill trygga mina barns framtid istället för att lämna dem helt tomhänta 

• Svar på tråden Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?
  • Anonym (Arv)

Ok, hur får de veta att ett arv är påväg om jag själv inte meddelar om det? 

• Anonym (Arv)
    Anonym (S) skrev 2024-07-20 12:09:15 följande:

De vet inte att arvet är på väg men de kommer garanterat få veta det när pengarna väl kommer in eller om en fastighet registreras på dig.

Bra att veta: Om du har en fastighet skriven på dig och någon av de du är skyldig pengar lämnar in krav till KF att fastigheten ska säljas för att lösa skulden så har KF inget val än att kräva det, och det spelar ingen roll om ni är flera samägare. Har nyss varit tvungen att själv ta reda på denna info pga ett ex med skulder. De kommer inte förvarna de andra ägarna så de hinner lösa ut dig utan informerar bara om att det blir tvångsförsäljning. Då får de vara med och lägga bud precis som alla andra på marknaden.

tack, i nuläget finns ingen fastighet skriven på mig. Som jag förstår är det efter arvskifte utmätningen sker och först då den som lånat ut pengar eventuellt skulle tvinga oss att sälja. 

kan jag undvika detta genom att innan arvskifte välja att inte bli delägare i fastigheten?  

i vårt fall är det verksamhet på gård med jordbruk som är tänkt att drivas kvar inom familjen. kan  verkligen kräva att mina syskon säljer allt pga mina skulder om det finns övriga medel att lösa mina skulder med?

• Anonym (Arv)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 11:41:12 följande:

Går inte att testamentera bort sin arvslott likt skribenterna ovan försöker hävda. Det begriper man om man ägnar 5 min åt att läsa ärvdabalken. I övrigt så är det väl bra att du tvingas göra rätt för dig?

Absolut, men vill inte att arvet som gått från generation till generation ska bli föremål för försäljning eller utmätning och drabba mina barn och syskon längre fram.

jag vill försöka göra rätt för mig med mina egna intjänade medel som jag gör i nuläget
  • Anonym (Arv)

Ok, men att överlåta arv till barnen är alltså ingen idé om jag vill få fortsatt skuldsanering?

vad bör jag göra Och när ska jag göra det?

kan jag göra något för att undvika att fastigheten säljs på exekutiv auktion?

hur vanligt är det att man säljer en fastighet på Exekutiv auktion när man försöker betala för sig?

arvet kommer inte tillfalla mig förens dödsboet är upplöst. det kommer förmodligen finnas kvar något/några år då vi kommer vara flera dödsbodelägare och driva det så tills vi fått klarhet i vem som ska ta över.

vad händer om jag avlider innan arvet är skiftat? Tillfaller det mina barn per automatik? 

Svar på tråden Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?