Min muslimkollega åt griskött
?av misstag när vi var ute på lunch och nu är hon helt till sig.
kan nån förklara för mig vad som nu händer i hennes tankat? Kan jag stödja henne?
?av misstag när vi var ute på lunch och nu är hon helt till sig.
kan nån förklara för mig vad som nu händer i hennes tankat? Kan jag stödja henne?
Säkert en "muslim light". Jag känner många som är det, någon tar en whisky på fredagen och samme person äter griskött om ingenting annat finns på menyn. Det som vållade honom problem var släkten, de mest ortodoxa tog avstånd Personen i tråden bör nog vara lite diskret inför sina släktingar.
Jag fick förklarat för mig att om man av misstag får i sig fläskkött så förlåter Alah det.
Annat om man med vilje går över gränsen.
Är nog olika hur man ser på det här beroendes på hur troende man är men hon visste ju inte att det var fläskkött.
Samma har hänt mig som är starkt glutenintolerant och fick det av misstag på en resturang, man kan inte alltid vara 100% säker, trots att man kollat upp noga innan.
Du kan ju fråga om det, lite försiktigt, och se om hon vill prata med dig om saken. Hon kanske gärna förklarar hur hon känner eller så vill hon hellre prata med likasinnade och slippa förklara en massa.
Jo, vi talade och hon sa just att det inte gör så mycket om det är av misstag. Hon är ung 20 år, och detta var första gången det hände. På hemvägen i bilen kände hon säg lite illamående och hon stack hem ganska omgående efter det.
Skulle väl hem och tvätta sig ordentligt. Menade också att hennes mamma nog blir arg när hon får höra det.
Så intressant hela grejen för med oss var också en annan person som åt samma mat som hon, hur välmående som helst. Svårt att förstå liksom.
Jo, vi talade och hon sa just att det inte gör så mycket om det är av misstag. Hon är ung 20 år, och detta var första gången det hände. På hemvägen i bilen kände hon säg lite illamående och hon stack hem ganska omgående efter det.
Skulle väl hem och tvätta sig ordentligt. Menade också att hennes mamma nog blir arg när hon får höra det.
Så intressant hela grejen för med oss var också en annan person som åt samma mat som hon, hur välmående som helst. Svårt att förstå liksom.
Fast för henne var det något hon lärt sig inte är ok att äta och därför mådde illa.
Om någon bjöd dig på middag och sen sa att det var hundkött (som man äter i vissa asiatiska länder) kanske du också skulle må illa just för att det var hund som inte är ok för oss äta.
Liknande många hinduer som inte äter nötkött som för dom är heligt.
Man har olika preferenser.
Precis, så blir det ju då. Mer psykiskt liksom.
Jag har bjudit sonens muslimska kompis på färdiga köttbullar en massa gånger. Tänkte inte ens på att det var gris i dem.
Jag sa inget när jag väl kom på det, och ingen tog skada.
Det finns faktiskt muslimer som äter gris. Även de som dricker alkohol.
Blev helt förvånad när jag såg en kollega trycka i sig en massa skinka på julbordet med jobbet.
Jag tror alla som kommit I kontakt med Saudier i jobbet vet att det fuskas som fasen med griskött och alkohol gärna i kombo om de får tillfälle, och de är ofta mycket mer troende än svenska muslimer.
Julbord gör att den gruppen går helt bananas.