• FrågeStellan

    Råd: Dilemma kring barnvagnsköp

    Hej,


    Vi har en dotter som snart är 15 månader och planerar att skaffa nummer två så att hon är ca 3 år när den nya knodden kommer, om allt går som planerat.
    Innan vår dotter kom så köpte vi en begagnad Britax Smile 3 som vi inte alls var nöjda med, därför sålde vi den för ett par månader sen. Och just nu har vi bara en typ 10 år gammal Mountain Buggy Urban Jungle som vi köpte som löpvagn.
    Vi ångrar nu att vi inte la mer pengar på den första barnvagnen och istället köpte typ en Bugaboo fox eller Donkey. 
    Nu kan vi inte riktigt bestämma om vi ska köpa en singel eller dubbelvagn, samt ny eller begagnad. Vår dotter kommer kanske vara så pass stor när nummer två kommer så hon kanske inte är så intresserad av att åka barnvagn och då känns det ju onödigt att köpa en dubbelvagn. Vi får dessutom knappt plats med en fullt utvecklad Bugaboo donkey i vår hall för tillfället. Ska tillägga att vår dotter sover i princip aldrig i vagnen.
    Hur hade ni resonerat? Funkar det med enbart en åkbräda till den äldre? Är Bugaboo fox och Doneky dem bästa alternativen eller har ni några andra förslag?
  • Svar på tråden Råd: Dilemma kring barnvagnsköp
  • Anonym (Em)
    FrågeStellan skrev 2024-07-20 07:30:06 följande:
    Vi har också funderat på sulky men kommit fram till att vi inte har plats med alla vagnar och att sulkyn inte kommer användas så mycket. Hur är vagnen Phil&Ted? 
    Jag va jättenöjd med P&T! Jag hade en av de första modellerna, väldigt basic. Tog otroligt liten plats ihopfälld. Väldigt bra vagn. 
  • FrågeStellan
    MsM84 skrev 2024-07-19 19:54:44 följande:

    Hade tre år mellan barnen och jag ville inte ha en åkbräda då det blir svårt att gå ordentligt med vagnen. Köpte en begagnad baby jogger syskonvagn som förvarades hopvikt (väldigt enkel att vika ihop) och hade enkelvagnen sen första barnet när vi inte behövde syskonvagn. Vad har ni varit missnöjda med mer konkret med vagnen ni har?


    Jaså är åkbrädan ivägen när man går?
    Skulle du rekommendera baby joggers syskonvagn?

    Vi var missnöjda med följande på vår begagnade Britax Smile 3:
    - framhjulen vobblade
    - barnvagnen kändes ostabil när det blåste 
    - det gick inte lossa på hjulen då de förmodligen hade rostat
    - när vår dotter var arg och tryckte sig bakåt i sittdelen så hoppade den ner ett jack med en duns
  • FrågeStellan
    Kammen320 skrev 2024-07-19 20:04:44 följande:

    Skulle nog satsa på en enkelvagn utan ergonomisk sits, utan en som har platt liggläge. Åkbräda till stora och mjuklift i  vagnen till lillen, alltid haft sele/sjal med o vill stora åka o inte nöjer sig med åkbrädan  så kan man bära bebisen o knöla ner mjukliften under vagnen. Så gjorde vi när mina var små, funkade bra 🙂


    Har du några förslag på vagn och mjuklift som du beskriver? :)
  • FrågeStellan

    Är rädd att vi stöter på massa problem med vagnen om vi köper en begagnad vagn till, det är väl det som talar emot att köpa en begagnad. Sen tycker jag samtidigt att många av premiumvagnarna är hutlöst dyra nya.

  • FruFarfalle

    Har 2 barn tätt och ångrar att vi inte köpte en syskonvagn som går att ha som enkelvagn också. Tex en thule sleek. Hade varit smidigt att inte ha flera vagnar som tar plats. 


    Nu har vi 3 vagnar, 1 resevagn, 1 singelvagn med ståbräda och 1 dubbelvagn. vi använder singelvagnen (utan ståbrädan) lika ofta som dubbelvagnen så att istället haft 1 vagn och klickat av eller på en extra sits hade underlättat tror jag, och sparat plats och pengar. 


    kör hellre dubbelvagnen än singelvagn med ståbräda då det är svårkört och tungt (man måste gå lite konstigt). 


    Men dubbelvagnen är ändå väldigt bra så den kan jag rekommendera om man vill ha en i bredd. Baby jogger city mini gt 2. 

  • Kammen320
    FrågeStellan skrev 2024-07-20 09:25:00 följande:
    Har du några förslag på vagn och mjuklift som du beskriver? :)
    Vi hade kronan city o vände sittdelen bakåt. Hade den i liggläge o tror det var en Britax mjuklift. Ståbräda Hade vi en med sittpall på.
  • Elin pelin

    Jag upplevde inte att ståbräda var ivägen,  men det kan säkert bero på vilken vagn man har.
    Kan tillägga att vi hade en ihopfällbar sulky som storasyster satt i väldigt sällan (typ när vi gick på Kolmården en hel dag) men för oss som hade nästan 3 är emellan hade syskonvagn varit onödigt. Båda mina barn har bara åkt sporadiskt efter 3,5 år (vi cyklar mycket och de får gånger vi behövt vagn har vi haft sulkyn)


    FrågeStellan skrev 2024-07-20 09:22:07 följande:
    Jaså är åkbrädan ivägen när man går?
    Skulle du rekommendera baby joggers syskonvagn?

    Vi var missnöjda med följande på vår begagnade Britax Smile 3:
    - framhjulen vobblade
    - barnvagnen kändes ostabil när det blåste 
    - det gick inte lossa på hjulen då de förmodligen hade rostat
    - när vår dotter var arg och tryckte sig bakåt i sittdelen så hoppade den ner ett jack med en duns
  • MsM84
    FrågeStellan skrev 2024-07-20 09:22:07 följande:
    Jaså är åkbrädan ivägen när man går?
    Skulle du rekommendera baby joggers syskonvagn?

    Vi var missnöjda med följande på vår begagnade Britax Smile 3:
    - framhjulen vobblade
    - barnvagnen kändes ostabil när det blåste 
    - det gick inte lossa på hjulen då de förmodligen hade rostat
    - när vår dotter var arg och tryckte sig bakåt i sittdelen så hoppade den ner ett jack med en duns

    Det låter som att ni har fått ett dåligt exemplar. Vi har samma vagn nu till trean, köpt begagnad, och den funkar hur bra som helst än så länge. Bra att ha med sig är dock att de flesta ordentliga vagnar börjar barnen växa ur när de är runt 3 år, sen är det ofta större sulkys som passar bättre. Jag hade nog hållt mig till det idagsläget om jag var er och köpt ny vagn när det faktiskt är dags för syskon och ni kan känna efter vad ni behöver.


    Vi var nöjda med den, dock får man ha med sig att den är mer typ en sulky än en full vagn. Kunde bara sitta framåtvänt ellr ha liggdel t ex. Dock var den, som alla (?) baby joggers vagnar otroligt lätt att fälla ihop och tog lite utrymme för att vara så stor. Dock skulle jag inte vilja köra den med ett barn i till vardags, den är för stor och vikten blir ojämnt fördelad. 


    Tänker du på hur du går när du går med vagn och tänker dig att du ska ha en ståbräda och ett barn som står där så blir det lätt i vägen. Antingen får man gå lugnt eller lite till sidan om vagnen. Dock har jag ingen större erfarenhet av ståbräda. 

  • Anonym (2 barn)

    Gällande barnvagn är min bestämda uppfattning att det bör köpas så sent som möjligt.... För det finns väldigt gott om barnvagnar och modeller...

    Är ni inte ens gravida än är det verkligen ingen idé att slå till med något. 

    Min erfarenhet är att det liksom kryllar av rätt billiga vagnar och att man hittar vad man behöver när det behövs.

  • FrågeStellan
    Anonym (2 barn) skrev 2024-07-20 20:13:26 följande:

    Gällande barnvagn är min bestämda uppfattning att det bör köpas så sent som möjligt.... För det finns väldigt gott om barnvagnar och modeller...

    Är ni inte ens gravida än är det verkligen ingen idé att slå till med något. 

    Min erfarenhet är att det liksom kryllar av rätt billiga vagnar och att man hittar vad man behöver när det behövs.


    Tack!

    Jag tror det landar i att vi väntar faktiskt.
  • astrid77

    Er dotter kommer att vara omkring 3 år när den nya bebisen föds. Vid den här åldern börjar barn ofta gå mer själva och använder barnvagnen mer sällan, men de kan fortfarande bli trötta under längre promenader. En ståbräda eller plattform för det äldre barnet som fästs på barnvagnen kan vara en utmärkt lösning. Detta gör att er dotter kan åka med när hon blir trött och frigör plats för den nyfödda. Ni kan välja en av enkelvagnarna, som Bugaboo Fox eller UPPAbaby Vista, och lägga till en ståbräda för det äldre barnet.

Svar på tråden Råd: Dilemma kring barnvagnsköp