Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hur kan man rösta på SD?

KillBill skrev 2024-07-20 21:02:59 följande:
    Vi läste inte mer om fornnordisk religion och asatro när jag gick  i grundskola skola på 70-talet än vad mina barn har gjort på 2000-talet så ditt snack om att detta skulle ha konkurrets ut av islam och koranen är inget annat än dravel.

Nähä, men då borde detta kanske utökas? Och jag sa aldrig att det skulle vara I SKOLAN de lär sig om islam, profeten och koranen (utom i de islamska friskolorna såklart, som mycket märkligt finansieras med skattepengar). Utan att det är detta som tar över I SAMHÄLLET, om vi inte håller stånd!
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-07-20 23:58:13 följande:
    I många fall handlar det om brister i rehabilitering.
    Då är det ju bättre att man intensifierar rehabiliteringen då, och sätter igång med den tidigare, än att man låter personerna gå på höga bidrag i många år. Jag råkar veta att i Tyskland har de mycket bättre, fastare och effektivare system än här. Personerna skickas till en rehabiliteringsklinik i tre eller fyra veckor, som kan förlängas till sex veckor i vissa fall.

Detta betalas av sjukkassan och det är DYRT - MEN sedan VET man hur det ligger, till, och kan antingen styra in patienten på arbetslivsinriktad rehabilitering, för att få ut denne i arbete igen, eller så vet man att detta inte går, och då kan den få en sjukpension som går att leva på. Men som naturligtvis inte är 90 procent av den gamla lönen, om det handlade om en hög lön. Och så måste det ju vara, då får personerna ställa om, sälja huset o.s.v..

I slutrapporten kan det t.ex. stå att patienten kan arbeta 5 timmar om dagen på ett fysiskt lätt arbete på den allmänna arbetsmarknaden. Eller på ett arbete som kan utföras huvudsakligen sittande. Eller att patienten kan arbeta heltid, bara det inte involverar klivande och klättrande på stegar och byggnadsställningar, eller buller, eller damm eller kemiska ämnen i luften. Det kan även stå t.ex. att personen inte bör ha kontakt med allmänheten eller arbetsledande ställning, för det blir för stressigt för honom.Sedan kopplar man in Arbetsamt för att försöka få ut personen på ett arbete som motsvarar de kriterierna. Fördelen är att ingen - inte patienten själv heller - kan säga att han inte fått sin arbetsförmåga ordentligt utredd.

På rehabiliteringskliniken är det ett fullständigt program hela dagarna. Det är morgonpromenad med gåstavar alternativt morgongymnastik, föreläsningar om olika hälsoämnen, individuella tester och samtal med läkare och psykolog, sjukgymnastik i grupp (denna är uppdelad efter var patienten har besvär, d.v.s. det är olika grupper för dom med nackproblem och dom med problem med ländryggen t.ex..), styrketräning med hjälp av olika maskiner, vattengympa, massage, gyttjebad o.s.v. (det finns ofta en hälsokälla, eller något kärr att plaska i, tyskarna gillar sådant! :) ) Alla måltider äts tillsammans i matsalen, och där är det pedagogisk buffé, d.v.s. även detta är ett lärtillfälle, patienterna får lära sig att äta hälsosamt. 

Detta gör att man mycket noga kan ringa in vilka hälsoproblem patienten egentligen har och hur allvarliga de är. Det går ju inte att simulera hela tiden i flera veckor, rätt som det är så glömmer man bort att halta eller gå kutryggig och jämra sig! :) Samtidigt som patienterna kommer in i hälsosamma vanor, får se att deras träningsresultat och blodprovsvärden bara på den lilla tiden har förbättrats, att det lönar sig!

Det här tycker jag att vi borde ta efter, i stället för att låta folk gå hemma med sina höga sjukersättningar och onda ländryggar (eventuellt inbillat eller tillgjort onda ländryggar) i många herrans år. 

Det går för övrigt inte att få någon ersättning från samhället mer i Tyskland, om man vägrar att åka till rehabiliteringsanstalten när Försäkringskassornas medicinska tjänsts läkare har ordinerat det - och det tycker jag är bra. Här i Sverige daltar vi för mycket.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-22 08:37:48 följande:
    Sjukfrånvaron i Sverige är sedan några år tillbaka nere på en genomsnittlig europeisk  nivå och lägre än länder som exempelvis Norge, Frankrike och Tyskland så frågan är vart du vill komma med ditt inlägg?  Det enda vi kan konstatera är väl att SD på inget sätt har bidragit till sjukskrivningstalen har förbättrats i Sverige?

via.tt.se/pressmeddelande/3328692/ny-analys-svensk-sjukfranvaro-nu-i-niva-med-den-europeiska

Inför valet 2022 lovade SD att  A-kassan inte skulle försämras och att Stupstocken (en bortre parantes i sjukförsäkringen som innebär att kroniskt sjuka t.ex. cancerpatienter riskerar att förlora sin sjukpenning inte skulle införas. 

Nu vet vi att SD har gett grönt ljus till de övriga partierna i regeringsunderlaget att försämra A-kassan och de övriga partierna i regeringsunderlaget förbereder nu försämringar av sjukförsäkringen som bland annat innebär att kroniskt sjuka riskerar att förlora sin sjukpenning. Det är tydligt att SD inte är ett parti att lita på och det  SD lovade innan valet 2022 gäller inte längre (se nedan).

arbetet.se/2022/10/17/oscar-sjostedt-sd-ingen-ny-stupstock-i-sjukforsakringen/
    Du läser som vanligt inte vad man skriver? Men så här då: vad är viktigast för dig: att folk får vara hemma i många år med en hög ersättning från skattebetalarna, eller att folk får hjälp att bli friska?

Det spelar ingen roll hur höga sjukfrånvaron är i genomsnitt i jämförelse med andra länder. Det är ändå fel om vissa som egentligen inte är sjuka kan fuska till sig en hög sjukpenning i många år, eller om folk som faktiskt har begränsande hälsoproblem inte får hjälp att bli friska. Dels påverkar det BNP:n att dessa senare inte kommer ut i arbete igen, och dels förstör det ju deras tillvaro ändå även om de slipper arbeta, om de ska gå omkring och ha ont i ryggen för att de inte går ner i vikt och tränar på rätt sätt, exempelvis. 

Och detta med "bortre parantes", jag tycker att det är självklart att det ska vara en bortre parantes, och så var det tänkt från början också: att sjukkassan och även A-kassan skulle vara till för TILLFÄLLIG bortvaro från arbetslivet. Det var aldrig meningen att dessa människor skulle ha en levnadsstandard som var högre än genomsnittets i många år. Du som är kommunist (det är du väl?) borde ju snarare tycka att alla människor ska ha SAMMA ersättning? Och så blir det ju om de får växla över till socialbidrag efter sex månader, eller absolut senast (anser jag) efter ett år. 
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-07-22 11:39:17 följande:
    Men så funkar det inte här. 
    Här är det kommunen som får försörja de som inte kan försörja sig själva och min erfarenhet är att kommunen är usla på både långsiktighet och rehabilitering... eller det mesta som kostar pengar.
    Då får man väl ändra på det då. 

Nej, kommunerna kan såklart inte erbjuda rehabkliniker... och det ligger inte heller på deras bord. De sjukskrivnas arbetsförmåga ska förstås utredas genom regionerna, och mycket tidigare, mer genomtänkt, och även mer rättssäkert än vad som sker idag. I Sverige kan det vara EN ENDA läkare som bestämmer hur resten av livet ska gestalta sig för en patient. 

Det är mycket bättre att stoppa folks sjukpenning efter sex månader eller max ett år, och använda de enorma summorna som då frigörs till rehabiliteringskliniker. 
  • Cathariiina

Jag märker på många av er här att ni inte är lösningsinriktade. Ni vill bara hacka på Sd.

• Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-22 13:19:13 följande:
    Ja jag anser att kroniskt sjuka exempelvis cancerpatienter ska ha rätt till sjukpenning även om de är sjuka i flera år och det tror jag att en majoritet av befolkningen också tycker. Den SD styrda (M/KD/L) regeringens politik är oanständig 
    Det tror jag faktiskt inte att en majoritet av befolkningen tycker, men det visar sig väl vid nästa val. 

Vad är det för fel med ett grundskydd som är lika för alla, oavsett vad man tjänade för länge sedan? Du som är kommunist borde väl tycka att det är orättvist att Johan ska ha 47 750 kr (högsta nivån i sjukpenningen) medan Fredrik ska ha 13 275 kronor (garantiersättningen), och särskilt om detta ska pågå i fem år eller mer...

Eller på vilket sätt kan detta ses som rättvist, menar du? Utveckla detta nu, varför är det så mycket mer synd om Johan än om Fredrik? Vi kan ju lägga till att de lider av samma sjukdom också.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-22 14:02:41 följande:
    Jo en majoritet av befolkningen anser att det är oanständigt om cancerpatienter blir av med sjukpenningen  Men tydligen har ni  Sverigedemokrater inte samma syn på anständighet. 

Själv är jag Socialdemokrat och anser att folk som är sjuka ska ha rätt till sjukpenning. 

När det gäller rätten till sjukpenning från staten så är grundregeln att man får 80 % dock är man alltid garanterad 415 SEK per dag (alla veckans dagar) vilket i genomsnitt ger en ersättning på 12 636 kr i månaden. Taket ligger på 1218 kr om dagen vilket i genomsnitt ger en ersättning på 37 048 kr i månaden.  Högavlönade brukar komplettera med privata försäkringar för att på så sätt få ut en högre sjukpenningen än det maximala beloppet. 

Både Johan och Fredrik skulle få 80 % av sin lön i sjukpenning. Vad menar du skulle vara orättvist med det?
    Det är orättvist om det är länge sedan de hade den lönen. En lön är en privat överenskommelse med en arbetsgivare, där - förhoppningsvis - den som får en högre lön arbetar hårdare (vare sig det är med hjärnan eller kroppen) än den som får en lägre lön. Men nu arbetar ju inte Johan och Fredrik längre, utan de gör samma saker, och då är det orättvist att skattebetalarna ska gå in och betala för ojämlika ersättningar. Mer än under kanske sex månader, så att de får möjlighet att ställa om till grundnivån. Som är lika för alla och därmed rättvis. 

Som det har varit, så har folk kunnat hålla på i tio år efter att de senast arbetade för lön, och hoppa mellan olika ersättningar baserade på den gamla lönen, bara det inte blir någon dag emellan någonstans. Från sjukpenning till föräldrapenning till A-kassa till föräldrapenning igen och så sjukpenning igen... Det är INTE KLOKT att det har varit så! Nu tror jag inte att det går i tio år längre, men det går fortfarande under alldeles för lång tid.

Vissa visste ju också hur de skulle maxa detta, t.ex. lärare som "återinträdde i tjänst" på sommarloven när det inte fanns några arbetsuppgifter, för att spara dagar och då få lön från kommunen i stället, och kvinnor som "gick upp i tid" precis före förlossningen, när de redan hade blivit hemma, och fick en fp grundad på heltidslönen... tills de började arbeta igen och då genast gick ner på deltid igen. Det första tror jag fortfarande är möjligt för en del avtal, det andra är stoppat. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-22 14:43:11 följande:
    Vad är det för dravel att lönen skulle vara kopplad till hur hårt man jobbar? Förslitningsskador är ju betydligt vanligare i s.k. låglönejobb. 

Andelen som idag lever på bidrag är på den lägsta nivån sedan mätningarna startade på 90-talet.Betänker man att Sveriges befolkningen har ökat mycket sedan 1990 så har bidragsberoendet minskat kraftigt. En sak är glasklar och det är att det inte är SDs förtjänst.,

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2023/
    Jo, visst kan man diskutera lönesättningarna också. Detta är dock ett ämne för en annan tråd. Som du vill ha det, så ska dock orättvisan fortsätta även i flera år efter att slipsnissen respektive fabriksarbetaren slutade sina respektive arbeten. Livet ut kanske, om de aldrig återgår till arbete?

Det spelar ingen roll, det är ändå orättvist i varje enskilt fall.

Dessutom har Sd naturligtvis redan bidragit till färre bidragsberoende, för utan dem skulle vi fortfarande ha tagit emot lika många låtsasflyktingar som förr. Och det är de - invandrarna från låtsasflyktingländerna i Afrika och Mellanöstern - som uppbär allra mest bidrag.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-22 17:59:12 följande:
    Du kallade mig kommunist i ett tidigare inlägg men det är ju du som verkar anse att alla ska tjäna lika mycket och det om något är kommunistiskt tankegods.. 

Själv anser jag att jämlikheten består i att de flesta får 80% av sin lön i sjukersättning. Undantaget är höginkomsttagare (men de har råd att teckna tilläggsförsäkringar) 

Nej arbetet med att minska bidragsberoendet har hanterats av andra partier än SD. däremot är Sverigedemokraterna överrepresenterade i gruppen arbetslösa och sjukskrivna.

www.forskning.se/2022/06/29/starkare-stod-for-sd-bland-valjare-i-samhallets-utkant/
    Det tycker jag inte, lönen är en överenskommelse mellan arbetsgivare och anställd. Men jag anser inte att skattebetalarna har ingått någon sådan överenskommelse, utan det skattebetalarna ska stå för är ett grundbelopp. Så att alla i landet har mat i magen, kläder på kroppen och får bo i något slags uppvärmd bostad med el och rinnande kallt och varmt vatten. Sedan upphör ansvaret. Eller i alla fall så borde taket vara mycket längre än det är i dag. Man kan inte ha ett tak som är högre än medianinkomsten i landet. 

Jag tror inte att det är så längre, det där var ju en väldigt lång period de hade tagit statistiken ifrån. Det var ju länge så, att människor förlorade sina arbeten och sina medlemskap i fackföreningar om det kom fram att de var Sd, så det styrde såklart vilka som vågade engegera sig. Hade man en offentlig arbetsgivare så var det omöjligt och det vet jag för övrigt av erfarenhet. Pensionärer vågade, för de hade inte längre något jobb att riskera. Annars var det dom med egen firma, en privat förmögenhet eller dom på motsatta sidan samhällsskalan, d.v.s. dom som inte hade något jobb och inte räknade med att få något, så det gjorde ingen skillnad. Men som sagt: det är annorlunda nu. 

Det var ju även så, att de människor som levde på livets skuggsida s.a.s., först drabbades av verkligheten. Det var de som var tvungna att bo tillsammans med invandrarna i miljonprogrammet, ha sina barn i tillhörande skolor,  och det var de som såg vilka som satt i väntrummet på soc... Det var lättare att tänka att Sd bara spred rasistiska lögner, om man själv kunde leva i ett tryggt, rasrent villaområde såklart, ha sina barn i en lika rasren skola, och skjutsa sin tonårsdotter från dörr till dörr vart hon än skulle då man hade råd med en bil. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-23 09:23:13 följande:
    Du argumenterar så märkligt. först anser du att det är rätt att den SD-styrda regeringen försämrar A-kassan och överväger att återinföra stupstocken (vilket skulle resultera i att kroniskt sjuka exempelvis cancerpatienter riskerar att bli av med sin sjukpenning.  Detta är beslut som slår mot de fattigaste i samhället men som  du anser är  viktigt för att folk ska arbeta i stället för att gå på bidrag

Nu anser du att alla ska ha rätt till samma grundbelopp vid sjukdom (oavsett vad man tjänar) . Det skulle innebära att de med allra lägst lön kan få högre ersättning än vad man har i lön och det om något skulle kunna leda till att fler började leva på bidrag.  Är det det som kallas för SD-logik?

I VALU 2022 var SDs väljare det största partiet bland arbetslösa och det näst största partiet bland sjukskrivna. 
    Men fortfarande så blir ju inte dessa "cancerpatienter" utan pengar, de får bara ett lägre belopp. 

Så funkar det ju med försörjningsstöd också. Detta är mer än vad många har haft innan, som kommer direkt från studier t.ex. och inte har fått ett jobb. Men det är ändå så pass lågt satt, att få människor kommer att vilja leva så resten av livet OM de har ett val, så det finns ändå ett incitament att söka arbete.

UTOM just för de stora familjerna - som nästan alltid är invandrare. Eftersom varje barn får sin egen norm, så får de familjerna ut ett mycket större belopp i socialbidrag än vad fadern skulle tjäna som t.ex. busschaufför, taxichaufför, på ett enklare industrijobb eller lagerjobb, cykelbud etc., d.v.s. de jobb som ofta står till buds för denna grupp då de inte kan svenska ordentligt och saknar yrkesutbildning.

Det har ju också föreslagits ibland att man bara ska kunna få socialbidragsnormen för två eller högst tre barn, och sedan får man välja mellan att kontrollera familjens storlek eller att börja arbeta. Men detta förslag möts alltid med protester, och jag är också osäker på om man kan göra så, eftersom det blir barnen det går ut över i så fall, och situationen är inte deras fel. 

Jaså? Ja, då beror det väl på det jag skrev, att dessa människor ser mer av verkligheten p.g.a. att de oftare än andra måste bo i hyreslägenheter i utsatta områden, inte har råd med bil, måste ha sina barn i dåliga skolor o.s.v..
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?