Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hur kan man rösta på SD?

Anonym (Mip) skrev 2024-07-20 08:58:07 följande:

Skulle vi bli behandlade med respekt i ett musli land? När vi vill bygga kyrkor o gå omkring i bikini, låta våra döttrar ha kille o bete sig allmänt svenskt? 

troligt inte. Vi skulle bli stenade till döds. 

Exakt. Det är bara vi som ska anpassa oss efter dem. I deras länder - dit vi BÄR pengar i stället för att dra ifrån pengar, eftersom vi åker dit på semester - måste vi följa reglerna. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 09:40:19 följande:
    Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Kan du  länka till källan för ditt citat "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser"  eller var det inte ett citat?  Kan du inte ange källa betraktar jag tills vidare påståendet som rent hittepå. 
    Varje exakt yttrande finns ju inte i en länk på nätet. Men att dömda personer inte utvisats "av humanitära skäl" finns det många instanser på, och det kan du googla fram själv. Vad tror du att det betyder? Varför skulle det inte vara humanitärt att utvisa en mördare eller våldtäktsman till Eritrea eller Etiopien t.ex.? Kan det bero på hur fängelserna ser ut där? Själv anser jag att brottslingar (på den nivån) får skylla sig själva i så fall. De har haft sin chans att leva i ett humanitärt land, men de valde den onda sidan.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 09:40:19 följande:
    Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  
    Och jag tycker att kristendomen ska ha en särställning, eftersom vi har varit kristna i det här landet i över tusen år nu, och hela vår historia och kultur, opera, teater, romaner, diktverk o.s.v. är genomsyrade med allusioner till Bibeln. Som inte går att förstå om man inte kan i alla fall de viktigaste berättelserna i Bibeln. Plus att man måste kunna hänga med i liturgin och föra sig i kyrkan om man blir bjuden på ett bröllop eller en begravning t.ex... 

Jag tycker som sagt inte heller att eleverna ska påtvingas någon personlig gudstro, och det är det nog inte många andra heller som tycker idag. 

Angående konfirmationerna, så har de blivit en klassfråga tyvärr. Det hör till att ha gjort vissa saker om man ska höra till "de etablerade" i ett samhälle. Dit hör bland annat att ha konfirmerat sig, att ha tagit studenten, och om man är man att ha gjort värnplikten. Nu missar många ungdomar vars föräldrar är arbetarklass eller WT konfirmationen, för att de helt enkelt inte får någon information eller uppmuntran avseende detta hemifrån. När prästerna inte längre får komma till skolorna och informera. Och det gör tyvärr att dessa ungdomar blir lite mer utanför etablissemanget, än vad de redan var. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 10:05:49 följande:
    Några som är har särskild anledning att vara besvikna är arbetare och  fd. vänsterväljare som röstat på SD.  Nu när SD i praktiken styr regeringen får dom se A-kassan försämras (trots att Jimmie Åkesson innan valet lovade att gå  i opposition om A-kassan skulle försämras) och nu pekar det mesta på att även sjukförsäkringen försämras (risk att cancerpatienter blir av med sjukpenningen) och detta trots SDs löften om att SD aldrig skulle stödja sådan politik..

SD väljare bör vara djupt besvikna..

Här kan ni läsa om SDs löften innan valet: 

arbetet.se/2022/10/17/oscar-sjostedt-sd-ingen-ny-stupstock-i-sjukforsakringen/

www.dn.se/sverige/jimmie-akesson-om-m-vill-skara-i-a-kassan-gar-vi-i-opposition/

Här kan ni läsa om den försämrade A kassan:

arbetet.se/2024/02/14/tidopartierna-genomfor-stora-forandringar-av-a-kassan/

Här kan ni läsa om risken att sjukpenningen försämras

www.aftonbladet.se/ledare/a/MoxE4m/sjuka-ska-sparkas-ut-i-arbete-sd-lovade-att-inte-rora-sjukforsakringen
    Ja, fast det finns flera aspekter i detta. Dels att samhällsekonomin måste gå ihop. Det går helt enkelt inte att betala ut en ersättning som är hög p.g.a. att den är baserad på tidigare inkomst, i åratal som man gjorde förr. Dessa pengar måste ju tas från andra människor, skattebetalarna, och de måste tas från andra saker som också finansieras med skattepengar, t.ex. vården, äldrevården, skolan, förskolan och handikappomsorgen. Det borde inte vara så svårt att förstå, att statens kassa inte är någor ymnighetshorn. 

A-kassan och sjukkassan ska egentligen vara omställningsförsäkringar, d.v.s. man ska kunna leva på dem på en kortare tid och då slippa sälja huset o.s.v., men blir arbetslösheten eller sjukdomen mer permanent, så är det inte heller rimligt att skattebetalarna ska stå för en livsstil som ligger över medel. T.ex. innefattande fina villor, två bilar i familjen, en båt, en ridhäst o.s.v.. Det GÅR ju inte. Utan då får man gå ner på socialbidragsnivå, och vara glad att man fick den här tiden med huset, bilarna, båten och ridhästen. Så många människor får aldrig det, de lever på existensminimum hela livet. 
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 14:18:46 följande:

@cathariina
    Jag ser att du vill ha ett samhälle som liksom de muslimska samhällena formas av religiösa föreställningar.

Sverige är kanske världens mest sekulariserade land, världens mest individuella och kulturellt frihetliga land där varje människa får vara den den är och vill.

Den radikalreligiösa rörelsen fick luft med Ebba Busch som ser utan att hämta mycket från USAs kristna höger.

Nej, absolut inte "formas av religiösa föreställningar". Jag är själv inte troende, så det blir lite fånigt att du beskyller mig för det. Det jag säger är att kristendomen är en inbakad del av vår historia och vår kultur, och därför måste även nya generationer få en introduktion i Bibeln, de kristna trosföreställningarna, varför och hur vi firar de stora religiösa högtiderna på året, och i alla fall göra några besök i kyrkan på en gudstjänst. Annars faller ju hela den europeiska kulturen.

...samtidigt som man kan vara säker på, att de stora muslimska befolkningarna som lever i Europa nu INTE kommer att låta SINA barn komma undan att uppfostras till muslimer. Resultatet av det kommer att bli att islam tar över. Det blir INTE någon flummmig vänsterliberal ateism som vinner när kristendomen dör ut, det blir islam. Och då kan du glömma att "varje människa får vara sig själv" om du menar homosexuella och transpersoner. Sådana människor gör muslimerna hacksylta av...
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 15:17:31 följande:
    Religionsundervisningen ger introduktion till dessa och andra religioners traditioner.

Att du vill öka kristendomsundervisning och traditioner för att motarbeta andra religioner var inte svårt att begripa

Muslimerna i Europa sekulariserad också, men det kan ta fler generationer.
    Så är det dock inte i andra delar av världen, att man undervisar lika mycket/lite om sin egen religion som om andra världsdelars religioner, i skolan. Det är bara vi här i Europa som alltid ska sätta vårt eget ljus under skäppan. (En ordvändning som kommer från en mycket gammal bok. Tomte

...och det är inte så i andra ämnen i Sverige heller. Skolan undervisar t.ex. ingående om Sveriges historia, samhällskunsksap och geografi, mer översiktligt om Europas historia, samhällskunskap och geografi, och ger bara en snabb introduktion till resten av världens samhällskunskap, historia och geografi. Så varför ska det vara annorlunda just i religionämnet? Skitkonstigt ju. Särskilt som religon, samhällskunskap och historia hör ihop.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 16:56:04 följande:

Kristendomen har redan en särställning i det svenska samhället och detta utan att skolelever indoktrineras i grundskolan. 

Angående konfirmationen så skickar normalt sett församlingen ut information inför konfirmationen men det förutsätter sannolikt att barnen är döpta.  

Ja men det går ju att döpa sig innan man går upp. Alltså innan konfirmationsceremonin. Jag vet dom som har gjort det i anslutning till konfirmationsceremonin, inför alla de andra konfirmanderna och deras föräldrar och släktingar, men det ser jag inte som lämpligt - kan vara genant för den unge att hamna i fokus så.

Denna information måste ut, och skolorna är ju det bästa stället att nå alla ungdomar i en årskurs. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 17:12:47 följande:
    Som sagt var. De kristna församlingarna skickar ut info innan konfirmationen så det är ingen som hålls oinformerad. 
    Bara till dom som är döpta. Sedan finns det information i månadstidningen som delas ut som reklam i alla brevlådor (i alla fall här i mitt stift), den får alla om de tar emot samhällsinformation överhuvudtaget. Gäller att kidsen plockar upp den och läser, då. Inte så troligt kanske om de inte har intresset från början. 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-20 17:58:18 följande:
    Men varför är det så viktigt för dig att svenska ungdomar konfirmerar sig? Varför måste det tvingas på med  information om just konfirmationen? De som är troende kan ju bara söka sig till kyrkan och konfirmera sig på eget bevåg. Och på VILKET SÄTT gör detta att du vill rösta på SD? Hsr du helt köpt deras manipulativa desinformation och hatpropaganda till den milda grad att du på allvar tror att några invandrare konspirerar för att färre svenska barn ska konfirmera sig? Eller vad handlar det om? 
    Konfirmationsundervisningen är en bra introduktion i den kristna tron, Bibeln, kyrkan, Svenska Kyrkan, kristna traditioner och seder... det som gör oss till svenskar och européer. Eller: en del av det. Självklart finns det även andra influenser, som också är viktiga, men som inte heller lärs ut i kommunala skolor annat än i minimal omfattning. T.ex. asatron, den poetiska Eddan, de isländska sagorna, folkmusiken, folktron, folksagorna och folksederna från vår långa allmogentid, och inte minst arvet från Athen och Rom.

Allt detta konkurreras nu ut av islam, koranen och profeten för hela slanten. 

Dessutom är konfirmationstiden givande på det sättet, att pubertetsungdomarna får tillfälle att prata med en utomstående person - som varken är en förälder eller en lärare som ska betygsätta dem - och som har en delvis annorlunda ingång till saker och ting. Förutom att han är mycket välutbildad. D.v.s. konfirmationsprästen. Jag minns att vi i min konfirmationsgrupp hade diskussioner om vänskap, lojalitet, samvete, rätt och fel, ont och gott, kärlek, äktenskap, sex, graviditet, abort, människovärdet, livets mening o.s.v. som var viktiga för mig då som 14-åring.  
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-20 21:17:06 följande:

Nej det finns inte flera aspekter på detta. SD gick 2022 till val på att inte stödja en politik som försämrade A-kassan (man lovade att gå i opposition om regeringen skulle genomföra något sådant). Nu har regeringen försämrat A-kassan och SD är fortfarande en del av regeringsunderlaget Det är tydligt att för SD är makten viktigare än löften som man gett sina väljare.

Nu är SD på väg att stödja en politik som kan innebära att cancerpatienter förlorar sin sjukpenning (även detta lovade man aldrig skulle hända)..  

Vi har fått se hur SD gett sitt stöd till en politik som gjort att landets regioner och kommuner i år gör stora underskott (regioner och kommuner har inte blivit helt kompenserade för inflationen) och det har resulterat i att tusentals anställda inom vård, skola och omsorg har blivit av med sina jobb (med sämre välfärd som resultat).  Samtidigt har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen höjt ersättningen för ROT avdrag för de allra mest välbärgade.

Det är tydligt att SD inte är ett parti som värnar om välfärden eller om sjuka och arbetslösa..

Du kan ju inte ha läst vad jag skrev? Så här då: hur motiverar man att vissa människor under flera/många år ska försörjas av andra människor (skattebetalarna) på en nivå som är över medel? För att de en gång för länge sedan hade uppnått en lön, som de inte längre erhåller av en arbetsgivare? Hur motiverar du det?

Och hur motiverar du detta inför ANDRA bidragsberoende människor, som aldrig haft annat än socialbidragsnivån? Varför är den ovanstående gruppen så mycket finare? När det egentligen handlar om att de lever på skattepengar allihopa?
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?