Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hur kan man rösta på SD?

Anonym (J) skrev 2024-07-18 12:42:38 följande:

I fallet med personen från Iran har jag respekt för hennes upplevelse och kan förstå resonemanget även om jag inte tror att SD är lösningen. 

I det andra fallet så undrar jag hut man kommer till slutsatsen att "stökiga ungdomsgäng" kommer försvinna om SD får mer makt? Finns det någon som bevisat med forskning att stökiga ungdomsgäng inte hade funnits om SD ledde landet? Eller hur drog din vän den paralellen?

Det är det här jag är så intresserad av, vad är det som SD:s politik presenterar som folk tror ska kunna lösa ett enda av våra stora samhällsutmaningar? Vad I deras retorik, framtoning ochvilka av deras politiska förslag tror människor kommer förbättra samhället och pö vilket sätt?

De kriminella gängen består ju av ungdomar som är antingen första eller andra generationens invandrare från Afrika och Mellanöstern (plus en liten del från vissa östeuropeiska länder samt gamla Sovjetrepubliker). Om dessa - eller deras föräldrar - inte hade fått komma in här, så hade de inte varit här nu. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

En människa som inte är i Sverige kan inte skjuta, spränga, förnedringsråna unga killar eller våldta unga tjejer i Sverige. Var det tillräckligt pedagogiskt?

Och Sd är det enda etablerade partiet som konsekvent har försökt minska/stoppa invandringen ända sedan de startades. Om Sd hade fått genomföra sin politik de senaste 25 år sedan, skulle Sverige vara tryggt. Med bara mindre störningar, typ svenska tonåringar som trimmar sina mopeder, stjäl folköl i livsmedelsaffären, släpper ut luften i cykeldäck och sådant. D.v.s. som det var i Sverige runt 1970, innan massinvandringen drog igång. 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-18 13:21:49 följande:

Till Stina - vid grova begångna brott finns redan möjligheten att utvisa personer. 
    Jag tycker man istället ska satsa på att inga skjutningar sker från första början. Det förebyggande arbetet med  barn och unga är primärt för att bromsa brottsutvecklingen. Oavsett om vi straffar alla som är kriminella idag så kommer ju kriminaliteten fortgå så länge det hela tiden tillkommer nya barn och unga. 

Ja och den paragrafen har äntligen börjat tillämpas mer frekvent i och med den nya regeringen. Tidigare yrkade åklagarna ofta inte på utvisning, fast det fanns i straffskalan. Eller så dömdes skurkarna till utvisning i Tingsrätten, men de "goda" juristdomarna i Hovrätten tog bort det igen... När de ifrågasattes sa de saker som "Sverige ska vara en humanitär stormakt". Men hur "humant" var det för den våldtagna tjejen, som efter bara något år måste möta sin våldtäktsman på gatan? Ivrig att hämnas för att hon polisanmälde?

Regeln i det offentliga Sverige har i flera decennier varit, att om det är en konflikt mellan en utlänning och en svensk på något sätt, så ska man alltid döma så att det blir bäst för utlänningen. 

En åklagare - det här är för övrigt bara ett par år sedan - förklarade när han blev tillfrågad om varför han inte yrkat på utvisning av en somalisk våldtäktsman, att "i så fall skulle han lika gärna kunna våldta en till kvinna där nere, och svenska kvinnor är inte mer värda än somaliska kvinnor i min bok". 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-18 13:29:48 följande:
    Men även om flertalet av dagens aktivt kriminella har utländsk bakgrund, varför utgår du ifrån att det avgörande som gjort de kriminella är just deras utländska påbrå? Blir det inte lite förenklat? Har du reflekterat över alternativa möjligheter?
    Det är flera saker. När det gäller våldtäkterna, så beror det på kulturkrocken. I hemlandet stenas en kvinna, om hon visar så mycket som vristen eller fotleden. För att inte tala om halsen och håret, i vissa länder måste även ansiktet vara täckt och det får endast finnas en nätövertäckt springa över ögonen.

Sex utanför äktenskap är en otänkbarhet; om en brud inte blöder på bröllopsnatten så stenas hon. Man omskär även flickorna i underlivet, för att ta ner deras sexuella intresse, och på så sätt hindra att de beter sig på ett sätt som strider emot islam. Ibland sys till och med slidan ihop fram till bröllopsnatten, för att omöjliggöra samlag. 

...och så kommer dessa unga män hit. Och här springer kvinnor och unga flickor lösa, även ensamma om nätterna, ibland ragglar de runt berusade till och med. De visar inte bara halsen och håret, utan även stora delar av brösten och låren, och männen förfasas och eggas i lika mått när de delar med sig till varandra, att de svenska kvinnorna har alla sina könsdelar kvar och därför uppskattar sexuell aktivitet, och att de inte bryr sig om äktenskap. 

Vad TROR man ska hända då, liksom? Att de unga muslimska männen ska möta de unga svenska kvinnorna med vänskapligt intresse och respekt..?

Burqa ban' law signals rightward political turn in Austria | The Times of  Israel

Sexy blonde girl in bikini | image created by user_649110253237101749 |  Tensor.Art
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-18 13:29:48 följande:
    På 90 talet dominerade skinnskallegäng och satte skräck i samhället som bestod av rara urvsvenska gossar. Det är en myt att Sverige vad ett helylleland utan problem före vi fick stora grupper med invandrare. 

Men även om flertalet av dagens aktivt kriminella har utländsk bakgrund, varför utgår du ifrån att det avgörande som gjort de kriminella är just deras utländska påbrå? Blir det inte lite förenklat? Har du reflekterat över alternativa möjligheter?
    Fast skinnskallegängen gjorde mest ljud ifrån sig, de skadade väldigt sällan någon på riktigt. Och de använde varken skjutvapen eller sprängmedel. De går inte att prata om på samma dag som de gäng som härjar nu. 

För att fortsätta att reda ut varför just invandrarungdomar blir kriminella, då. Det handlar till stor del om de stora barnaskarorna. Flickorna gifts bort vid ungefär 14 år, då de har sina mest fertila år framför sig, och preventivmedel används inte eftersom det är Allah behagligt att föda många söner (döttrarna är en tråkig biprodukt). Men i praktiken har man inte tid, ork eller plats för alla dessa ungar, så de får från tidig ålder vara utomhus under nästan hela sin vakna tid. Flickorna fångas in igen vid första tecken på pubertet, och hålls sedan inlåsta fram till bortgiftet. Medan pojkarna får fortsätta vara ute och klara sig bäst de gitter. 

Eftersom invandrarna i Sverige har fått bosätta sig var de vill, så har de klumpat ihop sig på samma ställen, och på sätt blir det enormt många unga pojkar som driver vind för våg på en liten yta. Vad händer då? Jo, dessa samlas i gäng där de stöder varandra, de hittar på egna regler för gängen, t.ex. att man är blodsbröder och ska bära någon viss symbol för sin gängtillhörighet. Sedan lär de äldre upp de unga i kriminalitet. Idén är att få så mycket pengar som möjligt, och kunna köpa de statuskläder och -prylar som är så viktiga för män i dessa grupper, utan att behöva gå i skolan, skaffa ett yrke och arbeta ihop till sakerna. 

Unga ?springpojkar? blir de kriminella gängens torpeder - HVBGuiden.se -  Sök efter behandlingshem, HVB-hem och vårdhem
  • Cathariiina
    Anonym (Mip) skrev 2024-07-18 13:54:42 följande:
    Man tar inte in flyktingar 
    Exakt. Och dessutom måste vi få slut på anhöriginvandringen. Detta är också på gång nu. Det är inte klokt, att varje familj har kunnat ta hit en äktenskapspartner till varje barn ifrån hemlandet... och utan att det unga paret, som sedan snabbt börjar föröka sig, kan försörja sig själva. Men kraven hårdnar nu, jag är bara rädd att det är för sent!

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/07/uppdrag-om-skarpta-villkor-for-anhoriginvandring/

Pressmeddelande från Justitiedepartementet
    Uppdrag om skärpta villkor för anhöriginvandring

Publicerad 09 juli 2024

Regeringen avser att ge en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av det svenska regelverket för att bevilja uppehållstillstånd på grund av anknytning. Syftet är att anhöriginvandringen till Sverige ska bli mer restriktiv och ändamålsenlig.

• Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-07-19 06:21:56 följande:

En tredjedel av alla läkare I Sverige är utlandsfödda. Det vanligaste födelselandet efter Sverige för läkare I Sverige är Irak. 
    Källa:
    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/03/utlandska-lakare-kan-mycket-val-vara-i-majoritet-ganska-snart/

Samma gäller omsorgspersonal i äldreomsorgen, ca var tredje anställd har utländsk bakgrund inom den sektorn. 20 procent är utomeuropeiskt födda. 
    Källa:
    www.vardforetagarna.se/vardfakta-2021/medarbetarna-2021/ 

Här måste tilläggas ett par saker:

1. Läkare som inte talar och förstår svenska, är en patientfara. Dels kan det handla om liv och död på riktigt i det yrket. Och dels så är det omöjligt att ha ett terapeutiskt samtal om man inte förstår varandra p.g.a. språksvårigheter. Det kan vara tillräckligt svårt även om man har samma modersmål. Så de importerade läkarna gör en hel del skada och inte alls lika mycket nytta, som "er" sida i debatten vill ha det till.

2. Det tar mycket lång tid att tillföra, testa och säkra den kunskap som krävs för att läkarna ska kunna arbeta i Sverige. Om man räknar med tiden på SFI också, så tar det så lång tid att man hade kunnat utbilda en svensk ung man eller kvinna till läkare i stället, från början, på den tiden. Men det är förstås inte lika politiskt korrekt. 

3. Även vårdpersonal som inte förstår och talar svenska ordentligt är ett stort problem, särskilt i äldrevården, där de boende redan har svårt att höra och förstå p.g.a. hörselnedsättningar, demens o.s.v. som kommer med åldern. Då blir det inte precis bättre av att vårspersonalen har en stark brytning...

4. Massinvandringen har ökat på antalet patienter per läkare. Det är alltså inte så att invandringen har gjort att det har blivit fler läkare per 1000 svenskar, utan det är tvärtom. Allra värst är det inom mödra- och förlossningsvård p.g.a. de stora barnaskarorna som dessa folkslag klämmer ur sig, och på Akuten p.g.a. att dessa människor åker till akuten med allting när de vet att det är gratis (socialen ersätter ju kvittot). De saknar all kunskap om egenvård, och kan inte heller ta till sig råden på 1177, utan de måste åka i för en fis på tvären...
  • Cathariiina

J: du måste lära dig att skilja mellan "de" och "dem". Det ser väldigt illa ut att göra de språkliga fel som du gör. 

...och sedan detta med "individer". Det var just det som var så naivt, länge, att man skulle se alla som kom hit som "individer", som oskrivna blad. Man fick inte dra några slutsatser om vilken kvinnosyn de kunde tänkas ha t.ex.. Bara för att en man kommer från Afghanistan, som har utsetts till det värsta landet på hela jorden för kvinnor att leva i, så kunde JUST DEN HÄR killen vara hur juste som helst, och ingen fick säga något annat förrän han verkligen var dömd för brott mot en flicka/kvinna. Under tiden fick ett otal svenska flickor/kvinnor sina liv förstörda...

I Norge t.ex. började de tidigt med introduktionskurser för invandrare från dessa kulturer, där de fick lära sig hur vi nordeuropéer ser på kvinnor och män, på kvinnans frihet att själv forma sitt liv, eller att röra sig ute utan manlig eskort, kvinnans klädedräkt, äktenskap/samboskap, utomäktenskapliga barn o.s.v.. Men varje gång någon föreslog att vi skulle ha sådana kurser även i Sverige, så blev det ett ramaskri, just med det där argumentet som du använder, att man fick inte FÖRUTSE att dessa män skulle kunna förtrycka eller våldta någon kvinna, de var ju alla INDIVIDER...

Det var så dumt, och som sagt - de svenska flickorna och kvinnorna fick betala priset, och även en del invandrarflickor som bröt mot normen... De kunde ha räddats, om vi hade börjat våga tala om hederskulturen tidigare. 

• Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-19 15:43:08 följande:

Det går inte att citera så jag löser det så här i stället..

Det är domare och inte regeringen som dömer brottslingar och det är framförallt lagskärpningen som genomfördes alternativt initierades av den förra S ledda regeringen som anledningen till att domarna idag utvisar fler kriminella.
    Det VET jag, men du vet lika väl som jag att det i flera decennier var "inne" att inte yrka på utvisning, eller döma till utvisning, trots att det fanns i straffskalan redan då för brott som kunde ge minst två års fängelse. Alltså alla våldtäkter redan då.

Jag har hållit koll på det här i många herrans år, jag VET att det var så. PK:ismen genomsyrade ju allting, och nämndemän - särskilt för vissa partier - kunde mycket väl ha förlorat sina uppdrag om de jämt och samt röstat för utvisning. Och även de riktiga juristerna kunde ha fått sina karriärer förstörda.

"Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser", "Sverige ska vara en humanitär stormakt", jag har till och med hört argumentet att "om den dömde skulle återrfalla i brottslighet, så är det bättre att han gör det här i Sverige, för här kan offret få sjukvård och terapi efteråt..." Död
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-19 15:54:24 följande:
    Att dina barn inte blev konfirmerade beror sannolikt på att du som förälder var slarvig och inte kollade upp möjligheterna för att dina barns konfirmation. Din familj hade kanske inte någon vidare kontakt med Svenska kyrkan eller så är inte dina barn döpta i Svenska kyrkan (man måste vara döpt för att konfirmera sig)? 

Jag kan lova dig att varje barn i Sverige som vill konfirmera har möjlighet till det och du kan alltid både döpa dig och konfirmera dig senare (I Svenska kyrkan kan även vuxna döpa och konfirmera sig)
    Nu är jag inte Stina, men jag tror att hon menar att eleverna inte fick någon upplysning om detta i skolan. På min tid gick prästen, som sedan skulle ha konfirmationsgrupperna, runt i klasserna på högstadiet och berättade om konfirmationsundervisningen, och man fick med sig ansökningsblanketter. Men inte i mina kids's skolor mera på 2010-talet, troligen just för att muslimska ungar hade kunnat bli kränkta av att se en kristen präst...
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-19 16:07:57 följande:
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
    Fast grejen är, att denna skrivelse i skollagen kom dit redan på 1960-talet - på samma gång som man bytte ut ämnet kristendomskunskap mot religionskunskap. Men ingen brydde sig om det, man hade skolavslutning i kyrkan, julspel (och ibland påskspel), luciatåg med kristna julsånger o.s.v. i alla fall, och en präst från Svenska Kyrkan var knuten till skolhälsovården. 

Det var först när det började bli vanligt med muslimska barn i skolan i slutet på 1980-talet, som skolorna på riktigt började smussla undan de kristna sederna. I min högstadieskola (lite tidigare än så) fanns det några turkar, som var muslimer såklart, samt några Jehovas och en infödd svensk tokfamilj som var med i någon konstig låtsashinduisk sekt, tror det var Hare Krishna. För dessa ordnades en pysselaktivitet med en lärare i ett klassrum, när resten av skolan var i kyrkan.

De jag pratade med tyckte att det var mysigt, att vara så i en liten grupp med en lärare och få pyssla. De såg sig inte som diskriminerade på något sätt, och det var ju också deras eget val - eller deras föräldrars - att inte följa med till kyrkan, det var ingen som hindrade dem från att gå dit. Svårare än så behöver det inte vara. 

Jag ser det som självklart att skolan ska lära ut om kristen tro och kristna traditoner, och att det även ska ingå kyrkobesök så att eleverna blir trygga i den miljön. För att det handlar om tusenåriga traditioner i vårt land, och för att det överhuvudtaget inte går att förstå vår svenska och europeiska kultur och historia, om man inte känner till grunderna i kristendomen och Bibeln. Det handlar förstås inte om att eleverna ska tvingas delta i bön eller trosbekännelse eller förväntas bli troende. Man kan skilja på detta utan att kasta ut barnet med badvattnet s.a.s..
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?