Cathariiina skrev 2024-07-19 15:54:15 följande:
Det VET jag, men du vet lika väl som jag att det i flera decennier var "inne" att inte yrka på utvisning, eller döma till utvisning, trots att det fanns i straffskalan redan då för brott som kunde ge minst två års fängelse. Alltså alla våldtäkter redan då.
Jag har hållit koll på det här i många herrans år, jag VET att det var så. PK:ismen genomsyrade ju allting, och nämndemän - särskilt för vissa partier - kunde mycket väl ha förlorat sina uppdrag om de jämt och samt röstat för utvisning. Och även de riktiga juristerna kunde ha fått sina karriärer förstörda.
"Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser", "Sverige ska vara en humanitär stormakt", jag har till och med hört argumentet att "om den dömde skulle återrfalla i brottslighet, så är det bättre att han gör det här i Sverige, för här kan offret få sjukvård och terapi efteråt..."
Om du vet det förstår jag inte varför du kom med ett tramsigt påstående som inte stämde.
Kan du länka till din källa för ditt påstående "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser" Du citerar ju så du måste ju veta vem som har sagt detta. Kan du inte ange källa så är även detta trams från din sida.