Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Hur kan man rösta på SD?

Det går inte att citera så jag löser det så här i stället..

Det är domare och inte regeringen som dömer brottslingar och det är framförallt lagskärpningen som genomfördes alternativt initierades av den förra S ledda regeringen som anledningen till att domarna idag utvisar fler kriminella.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-18 13:07:45 följande:

Skjuter du nån så riskerar du väl utvisning, det är väl det enkla svaret? Hur det än är, hade vi inte haft en sådan kraftig invandring så hade det inte sett ut som det gör med gängskjutningar och liknande.

Ibland får man ju knappt vara svensk längre, min barn erbjöds inte att konfirmera sig t ex när de gick i åttan, vad kan det bero på? Det vore ju kränkande mot muslimer eller vadå? Ha lucia eller sjunga nationalsången får barnen inte heller göra. Lite märkligt är det hur mycket vi som inte invandrat ska anpassa oss efter andra kulturer? Vår egna finns ju knappt längre.

Att dina barn inte blev konfirmerade beror sannolikt på att du som förälder var slarvig och inte kollade upp möjligheterna för att dina barns konfirmation. Din familj hade kanske inte någon vidare kontakt med Svenska kyrkan eller så är inte dina barn döpta i Svenska kyrkan (man måste vara döpt för att konfirmera sig)? 

Jag kan lova dig att varje barn i Sverige som vill konfirmera har möjlighet till det och du kan alltid både döpa dig och konfirmera dig senare (I Svenska kyrkan kan även vuxna döpa och konfirmera sig)
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:54:15 följande:
    Det VET jag, men du vet lika väl som jag att det i flera decennier var "inne" att inte yrka på utvisning, eller döma till utvisning, trots att det fanns i straffskalan redan då för brott som kunde ge minst två års fängelse. Alltså alla våldtäkter redan då.

Jag har hållit koll på det här i många herrans år, jag VET att det var så. PK:ismen genomsyrade ju allting, och nämndemän - särskilt för vissa partier - kunde mycket väl ha förlorat sina uppdrag om de jämt och samt röstat för utvisning. Och även de riktiga juristerna kunde ha fått sina karriärer förstörda.

"Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser", "Sverige ska vara en humanitär stormakt", jag har till och med hört argumentet att "om den dömde skulle återrfalla i brottslighet, så är det bättre att han gör det här i Sverige, för här kan offret få sjukvård och terapi efteråt..." Död
    Om du vet det förstår jag inte varför du kom med ett tramsigt påstående som inte stämde. 

Kan du  länka till din källa för ditt påstående  "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser" Du citerar ju så du  måste ju veta vem som har sagt detta. Kan du inte ange källa så är även detta trams från din sida. 
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:57:55 följande:
    Nu är jag inte Stina, men jag tror att hon menar att eleverna inte fick någon upplysning om detta i skolan. På min tid gick prästen, som sedan skulle ha konfirmationsgrupperna, runt i klasserna på högstadiet och berättade om konfirmationsundervisningen, och man fick med sig ansökningsblanketter. Men inte i mina kids's skolor mera på 2010-talet, troligen just för att muslimska ungar hade kunnat bli kränkta av att se en kristen präst...
    Du verkar vara dåligt påläst. här är lagen nämligen tydlig: Religiösa aktörer ska hållas utanför skolan och det gäller både kristna-, muslimska och judiska samfund.  En grupp som är lättkränkta när det gäller religiösa inslag är främlingsfientliga som går i taket över att judiska och muslimska barn inte äter fläskkött.. 
  • KillBill

Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Kan du  länka till källan för ditt citat "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser"  eller var det inte ett citat?  Kan du inte ange källa betraktar jag tills vidare påståendet som rent hittepå. 
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-07-20 09:40:19 följande:
    Mer än 70 % av Svenskarna ser sig som ateister eller icke-religiösa och själv tycker jag att det är mycket bra att skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Kan du  länka till källan för ditt citat "Vi utvisar inte någon till ett land med sådana hemska fängelser"  eller var det inte ett citat?  Kan du inte ange källa betraktar jag tills vidare påståendet som rent hittepå. 
    Skumt, när jag kopierar text från ett inlägg och klistrar in texten i ett nytt meddelande så omvandlas texten till versaler.
  • KillBill
    Några som är har särskild anledning att vara besvikna är arbetare och  fd. vänsterväljare som röstat på SD.  Nu när SD i praktiken styr regeringen får dom se A-kassan försämras (trots att Jimmie Åkesson innan valet lovade att gå  i opposition om A-kassan skulle försämras) och nu pekar det mesta på att även sjukförsäkringen försämras (risk att cancerpatienter blir av med sjukpenningen) och detta trots SDs löften om att SD aldrig skulle stödja sådan politik..

SD väljare bör vara djupt besvikna..

Här kan ni läsa om SDs löften innan valet: 

arbetet.se/2022/10/17/oscar-sjostedt-sd-ingen-ny-stupstock-i-sjukforsakringen/

www.dn.se/sverige/jimmie-akesson-om-m-vill-skara-i-a-kassan-gar-vi-i-opposition/

Här kan ni läsa om den försämrade A kassan:

arbetet.se/2024/02/14/tidopartierna-genomfor-stora-forandringar-av-a-kassan/

Här kan ni läsa om risken att sjukpenningen försämras

www.aftonbladet.se/ledare/a/MoxE4m/sjuka-ska-sparkas-ut-i-arbete-sd-lovade-att-inte-rora-sjukforsakringen
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-20 14:08:06 följande:
    Och jag tycker att kristendomen ska ha en särställning, eftersom vi har varit kristna i det här landet i över tusen år nu, och hela vår historia och kultur, opera, teater, romaner, diktverk o.s.v. är genomsyrade med allusioner till Bibeln. Som inte går att förstå om man inte kan i alla fall de viktigaste berättelserna i Bibeln. Plus att man måste kunna hänga med i liturgin och föra sig i kyrkan om man blir bjuden på ett bröllop eller en begravning t.ex... 

Jag tycker som sagt inte heller att eleverna ska påtvingas någon personlig gudstro, och det är det nog inte många andra heller som tycker idag. 

Angående konfirmationerna, så har de blivit en klassfråga tyvärr. Det hör till att ha gjort vissa saker om man ska höra till "de etablerade" i ett samhälle. Dit hör bland annat att ha konfirmerat sig, att ha tagit studenten, och om man är man att ha gjort värnplikten. Nu missar många ungdomar vars föräldrar är arbetarklass eller WT konfirmationen, för att de helt enkelt inte får någon information eller uppmuntran avseende detta hemifrån. När prästerna inte längre får komma till skolorna och informera. Och det gör tyvärr att dessa ungdomar blir lite mer utanför etablissemanget, än vad de redan var. 

Kristendomen har redan en särställning i det svenska samhället och detta utan att skolelever indoktrineras i grundskolan. 

Angående konfirmationen så skickar normalt sett församlingen ut information inför konfirmationen men det förutsätter sannolikt att barnen är döpta.  

• KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-20 15:34:33 följande:
    Så är det dock inte i andra delar av världen, att man undervisar lika mycket/lite om sin egen religion som om andra världsdelars religioner, i skolan. Det är bara vi här i Europa som alltid ska sätta vårt eget ljus under skäppan. (En ordvändning som kommer från en mycket gammal bok. Tomte

...och det är inte så i andra ämnen i Sverige heller. Skolan undervisar t.ex. ingående om Sveriges historia, samhällskunsksap och geografi, mer översiktligt om Europas historia, samhällskunskap och geografi, och ger bara en snabb introduktion till resten av världens samhällskunskap, historia och geografi. Så varför ska det vara annorlunda just i religionämnet? Skitkonstigt ju. Särskilt som religon, samhällskunskap och historia hör ihop.
    Som sagt var det är mycket bra att den svenska skolan är icke-konfessionell, objektiv och saklig. Det är något som vi svenskar ska vara stolta över. Barn ska inte indoktrineras i någon särskild ideologi eller religion.  

Jag vet inte vad du tror men barn i grundskolan får i ämnet historia läsa om hur exempelvis asatro och kristendomen har präglat Sverige och (religioner som inte har påverkat den svenska historien läser man förstås inte om här). 
  • KillBill
    Cathariiina skrev 2024-07-20 17:09:48 följande:
    Ja men det går ju att döpa sig innan man går upp. Alltså innan konfirmationsceremonin. Jag vet dom som har gjort det i anslutning till konfirmationsceremonin, inför alla de andra konfirmanderna och deras föräldrar och släktingar, men det ser jag inte som lämpligt - kan vara genant för den unge att hamna i fokus så.

Denna information måste ut, och skolorna är ju det bästa stället att nå alla ungdomar i en årskurs. 
    Som sagt var. De kristna församlingarna skickar ut info innan konfirmationen så det är ingen som hålls oinformerad. 
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?