Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Hur kan man rösta på SD?

Tow2Mater skrev 2024-07-19 21:49:14 följande:
    När slutade de med att erbjuda konfirmation i skolan?
    www.sla.se/2023/09/12/samverkan-mellan-skolan-och-kyrkan-styrs-av-skollagen-f4c2c/

"Gällande samverkan med religiösa samfund måste skollagen 1 kap Inledande bestämmelser tas i beaktande: 6 § Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell.

Att utbildningen är icke-konfessionell innebär att varken undervisningen eller andra aktiviteter inom utbildningen får ha konfessionella inslag, vilket definieras i Skollagen 1 kap 3 §. Av förarbeten till skollagen framgår att bestämmelsen i 1 kap. 6 § skollagen innebär att huvudmannen har ett ansvar att se till att eleven inte blir ensidigt påverkad i olika trosfrågor.

Skolinspektionen genomförde under 2022 en tillsyn av en skola i en västsvensk kommun och deras samarbete med Svenska kyrkan på orten. Vid tillsynen konstaterades att skolan efter anmälan till Skolinspektionen vidtagit åtgärder för att säkerställa att utbildningen är icke-konfessionell.

Det går att utläsa från Skolinspektionens beslut att information om konfirmation inte är förenligt med bestämmelser om en icke-konfessionell utbildning hos offentliga huvudmän."
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-07-19 23:04:08 följande:
    Tack, det verkar vara ganska nyligen alltså. Fast det står ju också att 'Det framgår också i beslutet att det är fullt möjligt att ha ett samarbete mellan skola och religiösa samfund så länge samtliga delar inom samarbetet klargörs, formaliseras och kommuniceras gällande syfte, innehåll och ansvarsfördelning'', så det kan ju handla om hur specifika skolor hanterar det. Ser inte hur det här skulle vara svårare nu än det var för typ 30 år sedan. Det ligger nog andra saker bakom skolors beslut tror jag.
    Om man googlar på nyheter om svenska kyrkan och konfirmation hittar man artiklar som är både 10 och 20 år gamla som tar upp att skolan inte längre tar emot kyrkan för information om konfirmation då skolan är och ska vara ickekonfessionell.

Men du tror att det ligger andra saker bakom skolors beslut än skollagen?

Vaddå?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-07-20 13:45:42 följande:
    Jag forsokte googla innna jag fragade dig, men lyckades tydligen inte hitta.

Jag tror faktist att iden att man ionte vill kranka den mangkulturella och muslimska  delen av befolkningen har en del av det att gora.
    Kristendomsundervisning försvann från skolorna på 70-talet.  Ingen av skolorna som fanns i min hemort gick till kyrkan för skolavslutning på 70-80-90-talet, hur det var före det har jag ingen att fråga. 

På högstadiet var det några elever som samlade ihop en kristen grupp som fick träffas i aulan på morgonen innan lektionerna började. Det var det enda religiösa uttrycket som fanns i skolan och det var alltså helt bortkopplat från officiell verksamhet.

Jag kan inte komma ihåg att det var någon från kyrkan som informerade om konfirmation i skolan. 

Det är troligen lokala traditioner från ort till ort hur mycket plats kyrkan tagit del i andra samhällsaktörers verksamhet.  Jag kan tro att det skiljer från bibelbälten och andra områden.

Däremot ser det ut som att med en ökad muslimsk befolkning blev kyrkan viktig för en del som då ville flytta skolavslutning till kyrkan och trycka på det kristna arvets vikt.
  • Padirac

@cathariina
    Jag ser att du vill ha ett samhälle som liksom de muslimska samhällena formas av religiösa föreställningar.

Sverige är kanske världens mest sekulariserade land, världens mest individuella och kulturellt frihetliga land där varje människa får vara den den är och vill.

Den radikalreligiösa rörelsen fick luft med Ebba Busch som ser utan att hämta mycket från USAs kristna höger.

• Padirac
    Cathariiina skrev 2024-07-20 14:31:29 följande:
    Nej, absolut inte "formas av religiösa föreställningar". Jag är själv inte troende, så det blir lite fånigt att du beskyller mig för det. Det jag säger är att kristendomen är en inbakad del av vår historia och vår kultur, och därför måste även nya generationer få en introduktion i Bibeln, de kristna trosföreställningarna, varför och hur vi firar de stora religiösa högtiderna på året, och i alla fall göra några besök i kyrkan på en gudstjänst. Annars faller ju hela den europeiska kulturen.

...samtidigt som man kan vara säker på, att de stora muslimska befolkningarna som lever i Europa nu INTE kommer att låta SINA barn komma undan att uppfostras till muslimer. Resultatet av det kommer att bli att islam tar över. Det blir INTE någon flummmig vänsterliberal ateism som vinner när kristendomen dör ut, det blir islam. Och då kan du glömma att "varje människa får vara sig själv" om du menar homosexuella och transpersoner. Sådana människor gör muslimerna hacksylta av...
    Religionsundervisningen ger introduktion till dessa och andra religioners traditioner.

Att du vill öka kristendomsundervisning och traditioner för att motarbeta andra religioner var inte svårt att begripa

Muslimerna i Europa sekulariserad också, men det kan ta fler generationer.
  • Padirac

Det är inte så konstigt då skolan inte är konfessionell.

Historia och samhällskunskap är inte en fråga om tro eller övertygelse, ja förutom för historierevisionister inom SD och alternativhögern då... Där är ju fakta en fråga om tro i sig

Sveriges historia med asatro och kristnande är den del av historieundervusningen

• Padirac

Från Partille Tidning

På 1970-talet konfirmerades tre av fyra 15-åringar, någonstans i mitten av 1990-talet var de färre än hälften och sedan 2020 är det färre än var femte. Men i fjol ökade faktiskt andelen konfirmerade något, från 18,9 till 19,8 procent.

• Padirac
    Cathariiina skrev 2024-07-20 21:33:01 följande:
    Nähä, men då borde detta kanske utökas? Och jag sa aldrig att det skulle vara I SKOLAN de lär sig om islam, profeten och koranen (utom i de islamska friskolorna såklart, som mycket märkligt finansieras med skattepengar). Utan att det är detta som tar över I SAMHÄLLET, om vi inte håller stånd!
    Nonsens , eller vanföreställningar som det skrivs

novus.se/egnaundersokningar-arkiv/demografi-religion-och-sprakkunskap/

"Av de 95 % vuxna som bor i Sverige, och i princip 100 % av de som är med i svenska samhället, uppger 99 % att de kan svenska på en god nivå. 90 % kan engelska. 1 % uppger att de kan arabiska bra, samtidigt som ytterligare 6 % säger att de har en begränsad kunskap i Arabiska, alltså har 7 % av de vuxna begränsade kunskaper i Arabiska.

300 000 bor i Sverige med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, de är inte med i svenska samhället och heller inte med i denna undersökning. Men det är en mycket liten grupp, och det är inte en homogen grupp.
    65 % tillhör kristendomen, 35 % ingen religion alls, 1 % islam, 0,3 % Judendomen, 0,3 % Buddismen och 0,7 % någon annan religion. Av de 35 % som inte tillhör någon religion, tillhör de flesta ur ett kulturellt perspektiv sannolikt den kristna västerländska kulturen.

De som är del av svenska samhället och tror på Islam är en mycket liten grupp, 1 % av den vuxna befolkningen, och andelen som är mycket religiösa Muslimer är 0,2 %.
    Nästan inte mätbar trots att denna undersökning består av 39 184 intervjuer.
    En hel del av dessa resultat kan komma som en chock för en del, men mycket av det handlar om att det offentliga rummet i Sverige är så inkluderande att varje minoritet faktiskt tar oproportionerligt mycket plats och skapar en bild av ett samhälle som inte stämmer med hur Sverige ser ut. Inkludering är bra, men man måste också förstå att inkludering i ett begränsat utrymme leder till exkludering av andra. Det offentliga rummet är verkligen inte obegränsat, och fokuset på minoriteter leder till en vanföreställning kring hur Sverige faktiskt ser ut. 
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-08-04 13:43:42 följande:
    Ett grundskydd finns i alla moderna västländer. Det som är speciellt för Sverige, är att de rika får mer än de fattiga även som sjuka, arbetslösa och föräldralediga, under mycket långa tider, och detta då från vanliga skattepengar i stället för från privata inkomstförsäkringar.

Vi är så vana vid det att vi liksom inte märker det, men när man pratar med vänner i andra länder förstår man hur konstigt det är. När jag berättade om vårt föräldrapenningssystem t.ex. tyckte mina vänner att det var jättekonstigt. I andra länder är det så att ensamstående mammor och även fattiga hela familjer, kan få någon form av samhällsstöd när de får barn. Ofta i form av barnbidrag och/eller att fadern i familjen får lägre skatt, han får en annan skattetabell när han blir familjeförsörjare.

Men i Sverige betalar vi ut stora summor till rika föräldrar och små summor till fattiga föräldrar. Som sagt, detta ser folk i andra länder som jätteknasigt och slöseri med skattepengar, som borde gå till behövande i stället.
    Du känner säkert till att det finns tydliga gränser på eesättningsbeloppen

www.forsakringskassan.se/privatperson/e-tjanster-blanketter-och-informationsmaterial/aktuella-belopp/
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-08-04 14:18:28 följande:
    För sjukpenning, föräldrapenning och VAB är maxbeloppen dock mycket höga, mer än de allra flesta människor tjänar. Och det är inte rimligt. Taket borde vara max medianinkomsten i landet, och tiden som man kunde få en ersättning baserad på den tidigare lönen högst ett år.

Sedan borde det vara socialbidrag för alla, d.v.s. att man måste sälja huset, bilarna, båten, ridhästen o.s.v. först innan man får något. Och finns det en partner vars inkomst räcker till socialbidragsnivån, så ska de inte ha något alls. Idag betalar folk som jobbar och sliter på tunga och monotona arbeten andra människors lyxliv i åratal, och jag vidhåller att det INTE är rimligt.
    Den som är bekant med talsystemet som används i hela världen ser att ersättningsnivåerna är lägre än medianinkomsten i Sverige

Det här liknar snart debaklen med däremllan och 125% 

medianinkomst 2022 enligt SCB
    "När vi jämför inkomster tittar vi här på medianinkomsten. Det betyder den mittersta inkomsten när alla inkomster sorterats i stigande ordning. År 2022 var medianbeloppet för den sammanräknade förvärvsinkomsten i åldersgruppen 20?64 år, 371 500 kronor för alla personer. 

För kvinnor var beloppet 338 500 kronor, och för män 406 700 kronor."

Ersättningsnivper enligt FK nedan 

www.forsakringskassan.se/privatperson/e-tjanster-blanketter-och-informationsmaterial/aktuella-belopp
    Sjukersättning och aktivitetsersättning
    Inkomstrelaterad ersättning
    Högsta belopp för inkomstrelaterad sjukersättning och aktivitetsersättning:

23 171 kronor/månad
    278 048 kronor/år
    Garantiersättning
    Beloppet för dig som får garantinivå av sjuk- eller aktivitetsersättning beror på din ålder. Beloppen nedan gäller 2024 och kommer att ändras vid årsskiftet när prisbasbeloppet ändras.

Garantiersättning
    Ålder
    Kronor per månad
    Kronor per år
    Upp till 20 år
    11 842
    142 104

21?22 år
    12 081
    144 969

23?24 år
    12 320