Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

    Hur kan man rösta på SD?

    Ja, som rubriken lyder, hur kan man rösta på ett parti som sverigedmeokraterna? Ni som röstar på dem, vad är det som lockar er med deras "politik"? Vad är det som tilltalar er? 

  • Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?
  • Anonym (J)

    I fallet med personen från Iran har jag respekt för hennes upplevelse och kan förstå resonemanget även om jag inte tror att SD är lösningen. 

    I det andra fallet så undrar jag hut man kommer till slutsatsen att "stökiga ungdomsgäng" kommer försvinna om SD får mer makt? Finns det någon som bevisat med forskning att stökiga ungdomsgäng inte hade funnits om SD ledde landet? Eller hur drog din vän den paralellen?

    Det är det här jag är så intresserad av, vad är det som SD:s politik presenterar som folk tror ska kunna lösa ett enda av våra stora samhällsutmaningar? Vad I deras retorik, framtoning ochvilka av deras politiska förslag tror människor kommer förbättra samhället och pö vilket sätt?

  • Anonym (J)

    Till Isabelle  - av någon anledning kan jag inte citera. 
    Jag bor själv i en förort i Stockholmsområdet och har upplevt skjutningsr och sprängningar väldigt nära min bostad. Jag jobbar i ett socialt arbete där jag dagligen möter och arbetar med människor med alla möjliga olika bakgrunder. 

    Jag tycker gångvåldet är hemskt. Men vad är det med SD:s politik som kommer lösa det problemet? Vilka konkreta politiska förslag har dem för att stävja problematiken med småbarn rekryteras till gäng? Jag hör inte en enda vettig lösning komma från SD. 

    Vad är det med SD:s politik som gör att du tror att de skulle lösa problemet med gängvåldet? Vilka konkreta förslag är det du tycker är så bra som du tror kommer minska flödet av barn som groomas av gäng? 

  • Anonym (J)

    Till Stina - vid grova begångna brott finns redan möjligheten att utvisa personer. 
    Jag tycker man istället ska satsa på att inga skjutningar sker från första början. Det förebyggande arbetet med  barn och unga är primärt för att bromsa brottsutvecklingen. Oavsett om vi straffar alla som är kriminella idag så kommer ju kriminaliteten fortgå så länge det hela tiden tillkommer nya barn och unga. 

    Kan du snälla länka till en forskningsrapport eller liknande som utpekar invandringen som den primära orsaken till situationen med kriminalitet? 

  • Anonym (J)
    Anonym (Mip) skrev 2024-07-18 13:12:42 följande:
    Lösningen? Låt inte dessa personer leva o bo i Sverige. Vill dom ha kriminalitet så varför inte stanna I sitt egna land?
    Du vet att den allra störa majoriteten svenskar med utländsk bakgrund är ostraffade och har ett hederligt jobb va? Ska de inte heller få bo här? Möjligheten att utvisa personer vid begångna brott finns redan, det är inget nytt som SD kommit på. 

    Vilka andra samhälsutmaningar erbjuder SD bra lösningar på? Hur ska dem lösa krisen i sjukvården? Hur vill de komma tillrätta med bostadsmarknaden? Förklara för mig, ni som röstar, vilka förslag har dem som lockar er inom dessa områden? 
  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-18 13:24:05 följande:
    De kriminella gängen består ju av ungdomar som är antingen första eller andra generationens invandrare från Afrika och Mellanöstern (plus en liten del från vissa östeuropeiska länder samt gamla Sovjetrepubliker). Om dessa - eller deras föräldrar - inte hade fått komma in här, så hade de inte varit här nu. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

    En människa som inte är i Sverige kan inte skjuta, spränga, förnedringsråna unga killar eller våldta unga tjejer i Sverige. Var det tillräckligt pedagogiskt?

    Och Sd är det enda etablerade partiet som konsekvent har försökt minska/stoppa invandringen ända sedan de startades. Om Sd hade fått genomföra sin politik de senaste 25 år sedan, skulle Sverige vara tryggt. Med bara mindre störningar, typ svenska tonåringar som trimmar sina mopeder, stjäl folköl i livsmedelsaffären, släpper ut luften i cykeldäck och sådant. D.v.s. som det var i Sverige runt 1970, innan massinvandringen drog igång. 
    På 90 talet dominerade skinnskallegäng och satte skräck i samhället som bestod av rara urvsvenska gossar. Det är en myt att Sverige vad ett helylleland utan problem före vi fick stora grupper med invandrare. 

    Men även om flertalet av dagens aktivt kriminella har utländsk bakgrund, varför utgår du ifrån att det avgörande som gjort de kriminella är just deras utländska påbrå? Blir det inte lite förenklat? Har du reflekterat över alternativa möjligheter?
  • Anonym (J)

    Alla beskriver en direktkoppling mellan invandring och samhällsproblem vi har idag. Jag sticker inte under stolen med att jag också tycker stt integrationen inte fungerat tillräckligt bra i Sverige. Segregering har fått frodas pp grund av dålig bostadspolitik och skenande bostadspriser. Men jag blir skrämd av SD:s hatiska retorik som bara går ut på att svartmåla och generalisera "invandrare". Varje individ som kommit till Sverige har en unik historia. Alla är INDIVIDER. Precis som svenskfödda är olika, så är även människor från andra länder olika. Jag läser hur många kkunpar ihop alla invandrare och skriver "Dem har dålig kvinnosyn" exempelvis. Vilka dem? De invandrare vi har i Sverige har olika ursprung och även i samma land finns det ofta olika etniska grupperingar. MAN KAN INTE GENERALISERA ALLA!!!!
    Och om man ska göra det, varför inte utgå från majoriteten av utrikesfödda som faktiskt jobbar och är skötsamma. Det är en liten minoritet trots allt som är kriminella. Varför vill ni inte se "invandrare" som individer?

  • Anonym (J)

    Till Göran - nej man "måste" inte generalisera för att diskutera. Jag måste inte det. Om du har det behovet kanske du ska jobba på dig själv och ditt sätt att se på andra människor. 

  • Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2024-07-18 22:24:48 följande:

    För att övriga partier har kört vårt land in i ett helvete med utlänningar precis överallt, gängkriminalitet, sprängningar, skjutningar, våldtäkter, rån, förnedringsrån, rasism mot svenskar i vårt eget land, borttryckande av vår kultur och våra traditioner mm. Jag var i stan idag, på konsert. En mellanstor stad där jag är född och uppväxten och 80% minst av de människor jag såg där kom från mellanöstern eller afrika och det gick gäng med unga utländska killar och tjafsade med polisen här och där. Jag är jävligt trött på detta nu. Detta är Sverige och det är ett land för svenska människor (etniskt svenska ja), svensk kultur, svenska traditioner. Punkt där. Att kalla mig rasist skiter jag fullständigt i. Jag bryr mig inte heller om att inte alla invandrare begår brott etc. de ska ändå helt enkelt inte bo här. Jag ska inte behöva undra om jag är i Bagdad eller Mogadishu när jag går runt i mitt eget land. Det finns inget land i afrika eller mellanöstern som skulle acceptera att miljontals nordeuropeer vällde in dit och tog över demografin, levde på bidrag, begick brott, våldtog deras kvinnor, förnedringsrånade deras söner, krävde att de skulle anpassa sig till oss och vår tradition etc. Det skulle aldrig tillåtas. SD har inte lösningen, det skulle krävas drastiska saker för att lösa den skit som resten av riksdagspartierna skapat, men SD är det enda partiet i riksdagen som på något sätt är och alltid varit emot den här invandringen och raderingen av allt svenskt som är/varit. Att rösta på mer extrema partier är tyvärr i dagsläget en bortkastad röst annars hade jag gjort det.


    Så för dig är det ett problem att titta på människor som är icke- vita när du är i nöjessammamhang. Du upplever alltså att din upplevelse av konserten blev sämre för att flera av de andra besökarna hade en annan hudfärg än du själv. Ja du är 100 % rasist. Om du kan förväxla en mellanstor svensk stad med mogadishu eller Bagdad så har du bevisligen aldrig varit i någon av de städerna. Ett tips är att kolla google maps när du blir osäker på vart du är när du är ute! 

    Om du har missat den delen av historien så åkte just massa européer för inte så länge sen och tvingade på andra sin religion, sitt levnadssätt och sin kultur. Man tog även många människor som slavar. Man våldtog kvinnor på löpande band och såg de människor man mötte närmst som djur.
  • Anonym (J)

    En tredjedel av alla läkare I Sverige är utlandsfödda. Det vanligaste födelselandet efter Sverige för läkare I Sverige är Irak. 
    Källa:
    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2024/03/utlandska-lakare-kan-mycket-val-vara-i-majoritet-ganska-snart/

    Samma gäller omsorgspersonal i äldreomsorgen, ca var tredje anställd har utländsk bakgrund inom den sektorn. 20 procent är utomeuropeiskt födda. 
    Källa:
    www.vardforetagarna.se/vardfakta-2021/medarbetarna-2021/ 

  • Anonym (J)
    Anonym (Mip) skrev 2024-07-19 07:47:54 följande:

    Å så ska de komma samma jävla töntiga argument Som vanligt. Många läkare är utländska, men tänk på 1600-talet vad gjorde vita då?. bla bla bla
    Hur fan kan man skydda deras beteenden? Dom haR en religion Som gör att dom beter sig så här. Bland annat? går inte att blanda dessa människor i ett kristet samhälle. Det fattar ni väl oxå? Vi får inte ens ha våra svenska traditioner kvar för då kränker vi muslinerna. Hur kan svenskar stötta detta? 


    nä skicka hem packet så kan dom bråka med varandra där i sina länder istället 


    Vilka är "dom"? Specificera gärna vilken folkgrupp, från vilket land med vilken religion? Eller är du bara en simpel rasist som hatiskt klumpar ihop bruna och svarta människor och utgår från att alla är likadana? Är det över ditt intellekt att se människor med bruna ögon och brun hudfärg som individer? Saknar du helt kunskap om hur många länder det finns I världen och hur olika dem är? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-19 16:58:31 följande:
    Precis det jag menar, tycker bara det är trist att vår kultur och traditioner försvinner mer och mer.
    Jag är född 89 och gick i skolan på en liten ort I Sverige där det inte fanns en enda person med utländsk bakgrund men det gick inte runt någon präst i skolan och "informerade" oss om konfirmation heller. Detta var då ca 2003. Men för dem av mina vänner som ville konfirmera sig så gick det utmärkt att göra det ändå. Man fick helt enkelt kontakta kyrkan på eget bevåg. Du hittar på problem och tolkar det som att en massa saker beror på "invandringen" när det inte ens har med varandra att göra överhuvudtaget. 
  • Anonym (J)

    Till Cathariina - om du nu VET så himla mycket, då borde det väl inte vara så svårt att vaska fram lite fakta som styrker din kunskap? Artiklar, forskning, citat? 

  • Anonym (J)
    Cathariiina skrev 2024-07-20 17:52:39 följande:
    Bara till dom som är döpta. Sedan finns det information i månadstidningen som delas ut som reklam i alla brevlådor (i alla fall här i mitt stift), den får alla om de tar emot samhällsinformation överhuvudtaget. Gäller att kidsen plockar upp den och läser, då. Inte så troligt kanske om de inte har intresset från början. 
    Men varför är det så viktigt för dig att svenska ungdomar konfirmerar sig? Varför måste det tvingas på med  information om just konfirmationen? De som är troende kan ju bara söka sig till kyrkan och konfirmera sig på eget bevåg. Och på VILKET SÄTT gör detta att du vill rösta på SD? Hsr du helt köpt deras manipulativa desinformation och hatpropaganda till den milda grad att du på allvar tror att några invandrare konspirerar för att färre svenska barn ska konfirmera sig? Eller vad handlar det om? 
Svar på tråden Hur kan man rösta på SD?