• Anonym (Sömntuta)

Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?

Ja, som rubriken antyder skulle jag behöva tips på milda sömnmedel som hjälper en att sova, men som man inte känner sig som en zombie på i en evighet efteråt. Jag har hittills tagit mirtazapin och propavan (ibland var för sig, ibland i kombination), men de har ju typ effekt även långt efter det att man ska upp. Så - finns det nåt annat man kan ta i stället, som mest gör en trött så att man somnar, och sen slutar att verka efter så där en fyra timmar lr nåt? Nån som har några bra tips?  

• Svar på tråden Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?
  • Anonym (Mannen)

Prova melatonin. Propavan tog jag tidigare. Kunde knappt jobba och hade svårt att sluta med det. Aldrig mer. 

• Anonym (Antihistamin)

Jag fick en antihistamin, hydroxizin/atarax. Börja med en låg dos och se om det funkar. Man får experimentera lite med hjälp av sin läkare för att hitta rätt dos och vid vilken tid den ska tas. Någon timme innan läggdags kan vara lagom. 

Propavan har jag också provat. Var hemskt. Jag var så påverkad dagen efter att jag varken kunde jobba eller köra bil. Fick tips att ta 1/4 piller, men fick sen hydroxizin istället som fungerade mycket bättre. 

• Anonym (Jessica)

Melatonin agb 

• Anonym (S)

Imovane fungerade bra för mig när jag behöve lite skjuts med sömnen.
    Jag kände inte av det alls.
    Inte som propavan....då är man ju helt död efteråt.
    Atarax hade tyvärr ofta väldigt fördröjd verkan på mig....sov inget på natten utan hela förmiddagen istället...

Idag tar jag melatonin och valeriana tillsammans vid behov men har inte så kraftiga sömnbesvär längre

• Anonym (Antihistamin)
    Anonym (S) skrev 2024-07-18 07:28:19 följande:

Imovane fungerade bra för mig när jag behöve lite skjuts med sömnen.
    Jag kände inte av det alls.
    Inte som propavan....då är man ju helt död efteråt.
    Atarax hade tyvärr ofta väldigt fördröjd verkan på mig....sov inget på natten utan hela förmiddagen istället...

Idag tar jag melatonin och valeriana tillsammans vid behov men har inte så kraftiga sömnbesvär längre

Samma här med atarax. Jag tog den ett bra tag innan jag skulle lägga mig för att slippa den effekten du fick, och på så låg dos det bara gick. Men man reagerar ju olika också. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Imovane är det enda som fungerar för min del. Men tyvärr det omöjligt att få den utskriven. Atarax är sockerpiller, Propavan ger bara myrkrypningar.

Så för min del har jag gett upp med sömnen och är istället trött jämt. Rynkar på näsan

Försöker leta på nätet efter imovane men det är svårt att hitta och dyrt.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-07-18 07:59:58 följande:

Imovane är det enda som fungerar för min del. Men tyvärr det omöjligt att få den utskriven. Atarax är sockerpiller, Propavan ger bara myrkrypningar.

Så för min del har jag gett upp med sömnen och är istället trött jämt. Rynkar på näsan

Försöker leta på nätet efter imovane men det är svårt att hitta och dyrt.

Prova melatonin!
  • Mantrasina

Be din läkare om insomningstablett istället för sömntablett. Propavan, atarax, mirtazapin är snarare tabletter som hjälper att bibehålla sömnen, medan zopiklon, zolpiddem och liknande hjälper till att somna. 

Annars skulle jag råda dig att prova igen med de tabletter du har men att ta dem ca tre timmar innan du lägger dig och se hur det blir. Många sömntabletter ger hangovereffekt just för att verkningstiden är lång och man behöver ta den mycket tidigare än man tror när man ska gå upp tidigt. 

• Anonym (Jessica)
    Mantrasina skrev 2024-07-18 08:31:50 följande:

Be din läkare om insomningstablett istället för sömntablett. Propavan, atarax, mirtazapin är snarare tabletter som hjälper att bibehålla sömnen, medan zopiklon, zolpiddem och liknande hjälper till att somna. 

Annars skulle jag råda dig att prova igen med de tabletter du har men att ta dem ca tre timmar innan du lägger dig och se hur det blir. Många sömntabletter ger hangovereffekt just för att verkningstiden är lång och man behöver ta den mycket tidigare än man tror när man ska gå upp tidigt. 

Bättre hon provar något som inte är benzo och beroendeframkallande först. Tex melatonin som är av kroppens egna hormon. 
  • Anonym (FYI)

För er som inte verkar ha koll. Atarax är inte en sömntablett utan en tablett man tar mot ångest och liknande tillstånd samt mot allergisk klåda då det innehåller antihistamin.

Melatonin är inte heller en sömntablett på så sätt utan är samma hormon som kroppen själv tillverkar för att göra oss trötta. Man tillsätter alltså detta hormon för att imitera kroppens trötthetssignaler. Ska man testa något ofarligt som inte påverkar dagen efter skulle jag rekommendera melatonin.

Svar på tråden Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?