Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad tycker ni är curlande föräldrar?

Tom Araya skrev 2024-07-19 18:46:43 följande:
    Tillägg:

Att man bromsar barnens utveckling genom att inte utmana dem, uppmuntra dem att lära sig nya saker eller ta ansvar över sin egen tillvaro, utan man gör allt åt dem, även det de klarar eller borde klara själv. 

Ja, håller med väl formulerat!

En förälder skall stötta sina barn, men bara lagom mycket, så att de utmanas , utvecklas och utvecklas till kompetenta och självständiga unga vuxna. 

Idag upplever jag att många curlar sina barn till max, i tron antagligen att det är för barnets bästa. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-18 13:04:20 följande:

Curling är också det som föräldrar gör för att sopa vägen för barnet och göra det lättare för dem i livet.

Typ pluggar extra matte med barnet under sommaren, hjälper inte bara till med läxorna utan ser till att pusha så att de blir bättre, fixar bra sommarjobb eller bråkar med lärare som ger låga betyg.

Här är det oftast till fördel för barnet - som ju kan mer matte, är bättre på att göra läxor, har fått värdefulla kontakter och erfarenheter från sommarjobbet eller högre betyg - men då på bekostnad av erfarenheten att göra det själv och hitta sin egen motivation. Och förstås på bekostnad av de barn som inte har föräldrar som kan eller vill göra det.

Att hjälpa barnet med läxor och att hjälpa till med att söka sommarjobb ser jag inte som negativt utan positivt. 

Negativ curling, exempel från verkliga livet: slarvig dotter prioriterar fel och är inte klar med sin inlämningsuppgift,. Mamman sitter till tre på natten och gör klart det åt henne. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-19 21:35:59 följande:
    Det var lite det jag ville ha fram: curling är inte alltid något odelat negativt. Jag tror till och med det finns studier som visar att curlade barn, som har fått mycket hjälp av sina föräldrar, är lyckligare och klarar sig bättre än genomsnittet. 

Ja, hjälp från föräldrar är bra om det görs på rätt sätt.
    Men idag upplever jag att många föräldrar överdriver så att det blir negativt. Jag tror det bidrar till den ökade psykiska ohälsan hos unga idag, som även drabbar unga från trygga och ekonomiskt starka familjer.

Om man inte får möta mindre problem och motgångar under barndomen så förbereds man inte för vuxenlivet.  Om man inte får lösa saker själv och vara självständig så får man inget självförtroende , i att känna att man klarar sig själv.

Tex att få ett betyg som man upplever som felaktigt , att känna frustration över det, men ändå klara av situationen , det är en erfarenhet som stärker en ung människa. Nu menar jag inte att lärare skall sätta felaktiga betyg men definitionen på curling är att sopa bort alla problem, barnet skall inte utsättas för problem. Och då skadar man snarare än stärker eftersom de små problemen ger möjlighet för barnet att lära sig och bli psykiskt starkare. 

Svar på tråden Vad tycker ni är curlande föräldrar?