Anonym (Mia) skrev 2024-07-19 21:35:59 följande:
Det var lite det jag ville ha fram: curling är inte alltid något odelat negativt. Jag tror till och med det finns studier som visar att curlade barn, som har fått mycket hjälp av sina föräldrar, är lyckligare och klarar sig bättre än genomsnittet.
Ja, hjälp från föräldrar är bra om det görs på rätt sätt.
Men idag upplever jag att många föräldrar överdriver så att det blir negativt. Jag tror det bidrar till den ökade psykiska ohälsan hos unga idag, som även drabbar unga från trygga och ekonomiskt starka familjer.
Om man inte får möta mindre problem och motgångar under barndomen så förbereds man inte för vuxenlivet. Om man inte får lösa saker själv och vara självständig så får man inget självförtroende , i att känna att man klarar sig själv.
Tex att få ett betyg som man upplever som felaktigt , att känna frustration över det, men ändå klara av situationen , det är en erfarenhet som stärker en ung människa. Nu menar jag inte att lärare skall sätta felaktiga betyg men definitionen på curling är att sopa bort alla problem, barnet skall inte utsättas för problem. Och då skadar man snarare än stärker eftersom de små problemen ger möjlighet för barnet att lära sig och bli psykiskt starkare.