Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Vad krävs för att bli av med sitt barn

Anonym (Helt otroligt) skrev 2024-07-17 22:24:16 följande:
    Vad krävs för att bli av med sitt barn

Efter många oros anmälningar så gör socialen ingenting båda föräldrarna missbrukar och har inget jobb . barnen har inte mat hemma så ofta och sletna kläder vad krävs igentligen det har varit så här i flera år

Det kan man undra. Särskilt som så många barn dödats av sina föräldrar de senaste året /åren. Varför fångas inte de barnen upp? 

Har vänner somvar fosterfamilj ett kort tag, de fick ett barn under ett år placerat hos sig. Båda föräldrarna var narkomaner. Hela målet med placeringen och soc arbete med familjen var att barnen skulle tillbaka till föräldrarna.
  • Anonym (T)

Citera funkar inte? Generellt så är det bra att hålla ihop familjer så långt möjligt. Håller med. Men precis som TS så ifrågasätter jag lämpligheten i det när föräldrarna missbrukar. Missbruk borde vara en anledning till att placera barnen.

• Anonym (T)
    Anonym (S) skrev 2024-07-18 13:34:47 följande:
    Om målet är att barnen ska flytta hem igen så är förstås vägen dit att föräldrarna slutar att missbruka. Att man har ett mål betyder inte att det är säkert att man når det.

Ja alltså jag förstår det och jag håller med. Men borde inte barnen hållas placerade så länge det faktiskt finns ett aktivt missbruk? Som i familjen i TS? Där soc inte agerar.

Missbruk i sig är alltså inte tillräckligt för placering. Jag kan tycka att det borde vara det. Den som är påverkad ska inte ha ansvar för barn.

Svar på tråden Vad krävs för att bli av med sitt barn