• Anonym (Man)

    Du som gått upp 10kg snabbt i vikt...

    Hur känns din kropp, har du ont någonstans och vad är största skillnaden mot att vara just 10kg tyngre än du var tidigare? 

  • Svar på tråden Du som gått upp 10kg snabbt i vikt...
  • Kvinna1989

    2021 gick jag väldigt snabbt upp 10+ kg efter min första förlossning. Jag hade ständigt ont i mina ben, hela benen värkte plus ont i fotsulorna oberoende på vilka skor. 

  • Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader)

    Hej. Jag har tyvärr gått upp 19 kg på 11 månader.

    Jag vägde 72 kg i augusti 2023 och nu i juli 2024 väger jag 91 kg.
    Jag är så ledsen för detta.

    Min energi tog slut fullständigt för lite drygt ett år sedan, jag gick in i väggen. Dock är jag småbarnsförälder och jobbet som förälder finns det ingen sjukskrivning för, det finns ingen som kan hoppa in och göra mitt jobb som mamma. Så jag började att äta stora mängder fett och socker för att kompensera för den energi jag saknade. Och visst funkade det! Mitt skyhöga intag av fett och socker har fått mig att kunna stå upp på benen under ytterligare ett år, det hade jag aldrig klarat annars. Det har alltså hjälpt mig till att kunna pusha mina gränser ytterligare så att jag har kunnat ta hand om mina barn. För som småbarnsförälder finns det inga lediga dagar. Det är arbetsdag 365 dagar om året.

    Dock har jag fått inflammation vid knän, fotleder. Fått dålig hy. Allt är tungt, mycket tungt. Men jag fortsätter att äta eftersom jag måste kunna ta hand om mina barn. Jag skulle behöva åka till en öde ö för att vila upp mig under ett halvår. Skulle alltså behövt göra det redan för ett år sedan. Men det gick ju inte då. Och det går inte nu heller. Kan inte svika mina barn.

  • Anonym (-)

    Inga fysiska effekter så länge man tränade och rörde på sig likt innan. Möjligen lite mindre vig och inte lika mjuk i kroppen som när man var smal. 

    Fysiskt däremot, betydligt mer negativ inverkan och ett direktskäl till varför jag beslutade att tappa dessa fula kilon snabbt igen.

  • Anonym (-)

    Ledsen för min felskrivning i början av sista stycket. "utseendemässigt" skulle det naturligtvis ha stått.

  • Anonym (?)

    10 kg snabbt utan att du gjort några egna frivilliga val är ett orostecken, jag hade kontaktat vårdcentralen och hört, det kan vara andra orsaker bakom, ex. hjärtsvikt.

  • Anonym (Jessica)

    Ja jag börjades kortison (dock säger läkarna att det inte är därför) så då gick jag upp nästan 10 kg på 8 mån. 


    Känner mig stel, fått lite fettvalkar på ryggen, mer fett på magen och armarna. Inte vig som innan. Fått celluiter. 

    Alltid varit smal och nu är jag inte det, 71 kg på 176 cm. Känns ovant. Men folk runt mig säger att det är finare på mig. Håller dock inte med. 

  • Anonym (Jessica)

    Rundare i ansiktet också 

  • Anonym (Jessica)

    Ont i rygg, nacke och axlar men iofs har jag väl haft det sedan jag var 20. Men det är värre nu.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader) skrev 2024-07-19 11:34:46 följande:

    Hej. Jag har tyvärr gått upp 19 kg på 11 månader.

    Jag vägde 72 kg i augusti 2023 och nu i juli 2024 väger jag 91 kg.
    Jag är så ledsen för detta.

    Min energi tog slut fullständigt för lite drygt ett år sedan, jag gick in i väggen. Dock är jag småbarnsförälder och jobbet som förälder finns det ingen sjukskrivning för, det finns ingen som kan hoppa in och göra mitt jobb som mamma. Så jag började att äta stora mängder fett och socker för att kompensera för den energi jag saknade. Och visst funkade det! Mitt skyhöga intag av fett och socker har fått mig att kunna stå upp på benen under ytterligare ett år, det hade jag aldrig klarat annars. Det har alltså hjälpt mig till att kunna pusha mina gränser ytterligare så att jag har kunnat ta hand om mina barn. För som småbarnsförälder finns det inga lediga dagar. Det är arbetsdag 365 dagar om året.

    Dock har jag fått inflammation vid knän, fotleder. Fått dålig hy. Allt är tungt, mycket tungt. Men jag fortsätter att äta eftersom jag måste kunna ta hand om mina barn. Jag skulle behöva åka till en öde ö för att vila upp mig under ett halvår. Skulle alltså behövt göra det redan för ett år sedan. Men det gick ju inte då. Och det går inte nu heller. Kan inte svika mina barn.


    Fast det finns ju annat du kan ta för att få energi än socker och fett, tillfällig energi du ständigt måste fylla på. Tänk på dina barn. Det kan vara farligt. 
  • Anonym (Oh ja)

    Klimakteriet kickade in och vikten smög sig på. 10 kilo upp under ca 2 år. Trots träning och hyfsat bra kost. Kämpar för att bli av med 5 av de. Tack o lov var jag smal innan då bara blivit lite fylligare. Dock satt sig på "fel" ställen. Mer ont i rygg, axlar och nacke men behöver inte vara pga viktökningen utan mer ålder och slitigt arbete (50+ och förskola). 

  • Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-21 07:23:37 följande:
    Fast det finns ju annat du kan ta för att få energi än socker och fett, tillfällig energi du ständigt måste fylla på. Tänk på dina barn. Det kan vara farligt. 
    Jag har verkligen testat allt. Fett och socker är det som har hjälpt bäst under längst tid.

    Men det som verkligen skulle hjälpa mig att återfå energin är total vila och total återhämtning. Att få vara helt själv under ett halvår. Vila mycket, att få göra saker i min egen takt, gå promenader när kroppen tillåter det.

    Men den sortens återhämtning och energiuppbyggande är helt omöjligt för mig att åstadkomma och kommer så att vara under många år framöver. Så då tar jag till fett och socker för att fixa denna dag. Och nästa.. och nästa.

    Jag förstår själv att det här inte är hållbart under hur lång tid som helst. Men hur mycket kan man väga och ändå ta hand om två små barn? I juli nästa år borde jag ju ligga runt 110 kg. Året efter det runt 130 kg. Då har mina barn blivit ytterligare 2 år äldre och förhoppningsvis lite mer lätthanterliga.

    Jag längtar tills barnen är vuxna så att jag kan få försvinna under ett halvår, vila och gå ner i vikt.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader) skrev 2024-07-21 08:15:33 följande:
    Jag har verkligen testat allt. Fett och socker är det som har hjälpt bäst under längst tid.

    Men det som verkligen skulle hjälpa mig att återfå energin är total vila och total återhämtning. Att få vara helt själv under ett halvår. Vila mycket, att få göra saker i min egen takt, gå promenader när kroppen tillåter det.

    Men den sortens återhämtning och energiuppbyggande är helt omöjligt för mig att åstadkomma och kommer så att vara under många år framöver. Så då tar jag till fett och socker för att fixa denna dag. Och nästa.. och nästa.

    Jag förstår själv att det här inte är hållbart under hur lång tid som helst. Men hur mycket kan man väga och ändå ta hand om två små barn? I juli nästa år borde jag ju ligga runt 110 kg. Året efter det runt 130 kg. Då har mina barn blivit ytterligare 2 år äldre och förhoppningsvis lite mer lätthanterliga.

    Jag längtar tills barnen är vuxna så att jag kan få försvinna under ett halvår, vila och gå ner i vikt.

    Hur funkar det om du äter långsamma kolhydrater? Och riktig mat? Kött, havregrynsgröt, ägg osv. Möjligtvis skulle du kunna ta lite koffein då och då.


    Vad mer specifikt menar du med fett och socker? Kakor, godis?

  • Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-21 08:27:11 följande:

    Hur funkar det om du äter långsamma kolhydrater? Och riktig mat? Kött, havregrynsgröt, ägg osv. Möjligtvis skulle du kunna ta lite koffein då och då.


    Vad mer specifikt menar du med fett och socker? Kakor, godis?


    När jag skriver fett och socker så menar jag specifikt choklad. Jag behöver äta 400gr choklad per dag för att kunna stå upp på benen. Jag har såklart testat att äta mindre mängd choklad men har då inte fått samma effekt och har då inte heller klarat av att stå på benen och att vara förälder under de dagarna. Det är mycket jobb med två små barn som är i ständig rörelse!

    I övrigt äter jag bra och nyttig mat. Det är dom här extrema mängderna choklad som har genererat viktuppgången. Det är helt omöjligt att göra något åt kilona så länge orsaken till chokladätandet inte åtgärdas. Och det är ju då total vila och återhämtning jag behöver. Det räcker inte med nån timmas avlastning här och där. Jag längtar som sagt till den dagen då jag inte är behövd längre, då jag kan få vara helt ensam och helt ifred under ett halvår.
    Tack för att du brydde dig!!
  • Anonym (Jessica)

    Hm. Undra vad det är i chokladen som gör att du orkar. 

  • Anonym (Jessica)

    Du kommer ju för övrigt alltid antagligen vara behövd? Det där lät väldigt konstigt. Man kan ju inte bara låta barnen växa upp och sedan är allt klart. Min mamma valde att blockera mig, strunta i mig fullständigt så fort hon fick möjlighet för hon inte orkar. Jag hoppas inte det är så du menar. Då borde man smarte söka hjälp. för det lät bara hemskt. 

  • Anonym (Jessica)

    Har man valt att vara förälder så är det något man alltid får vara och även när barnen är vuxna. 

  • Anonym (Jessica)

    Orkar du Inte så ta hjälp av en psykolog på vårdcentralen. Tips. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Gått upp 19 kg på 11 månader) skrev 2024-07-21 10:01:55 följande:
    När jag skriver fett och socker så menar jag specifikt choklad. Jag behöver äta 400gr choklad per dag för att kunna stå upp på benen. Jag har såklart testat att äta mindre mängd choklad men har då inte fått samma effekt och har då inte heller klarat av att stå på benen och att vara förälder under de dagarna. Det är mycket jobb med två små barn som är i ständig rörelse!

    I övrigt äter jag bra och nyttig mat. Det är dom här extrema mängderna choklad som har genererat viktuppgången. Det är helt omöjligt att göra något åt kilona så länge orsaken till chokladätandet inte åtgärdas. Och det är ju då total vila och återhämtning jag behöver. Det räcker inte med nån timmas avlastning här och där. Jag längtar som sagt till den dagen då jag inte är behövd längre, då jag kan få vara helt ensam och helt ifred under ett halvår.
    Tack för att du brydde dig!!

    Prova att äta proteintillskott. Jag trodde också att jag var chokladberoende för att orka. Tills jag började äta proteintillskott. 


    En dl vassleprotein med god smak, finns med chokladsmak, som du blandar med tre dl vatten. finns på Ica. 

Svar på tråden Du som gått upp 10kg snabbt i vikt...