jeolpeol skrev 2024-07-19 12:12:27 följande:
Sex och nakenhet är fullt naturligt och en vacker del av att vara människa, ja. Att avbilda sex som konst kan vara väldigt vackert. Erotiska skrifter har funnits i alla tider. Det säger jag inget om.
Internetporren däremot har bara funnits i några decennier. Och den har ökat explosionsartat och blir bara grövre och mer urartad. Det är inte ett gott tecken att barn i förskoleåldern får sin introduktion till sex genom att de råkat klicka på en länk till en porrsida när de till exempel sökt på "Elsa" från Frost eller "my little pony". Att det finns unga killar idag som inte kan få stånd utan att se på porr, och att det finns de som över huvud taget inte kan bli kåta om sexet inte liknar den våldsamma och förnedrande porren de är vana vid, det är inte friskt.
Att unga tjejer måste söka vård för skador i underlivet eller att de blivit skadade när deras partner helt plötsligt börjat strypa dem, för att det är så de har sex i porren, är väldigt skrämmande.
Så ja, jag kan låta bli att se på porr. Men jag kan inte låta bli att oroa mig för hur det kommer se ut för framtida generationers syn på sex om porren normaliseras på det sätt den gör idag.
Det du beskriver är internets effekt, inte porrens.
Samma förskolebarn, som av någon anledning får sitta själv vid datorn, kan klicka på en länk och se en människa dödas eller hamna på en sida där barnet kan klicka i och beställa droger.
Vi som vuxna måste hantera
internets effekter på barn.
Porren är inte grövre och mer urartad idag än förr. När jag var liten var barnporr lagligt i Sverige och snuff-movies var en genre inom porren och sådant såldes i tidningskiosken och på postorder via annonser i dagstidningarna
Det är
tillgången till porr som är större idag, det finns för f*n porr på Twitter om man vill, men det gäller alltså även tillgången till allt annat som också är olämpligt för barn.
Men nu är TS man förhoppningsvis myndig och han säger att flera gånger i veckan inte är konstigt att titta på porr, kortare eller längre stunder. Som vi ser av omröstningen så är han inte ensam om detta