• Anonym (Trött)

"När ska ni flytta till hus då?"

Frågan i rubriken får vi rätt ofta, olika varianter av. Vi har två barn och bor i en lägenhet i stan. Hyresrätt dessutom. Vi trivs kanonbra, både med lägenheten och området och har inga planer på att flytta härifrån. Vi kommer behöva en större lägenhet snart, men vi tänkte ändå bo kvar i samma område.

Men det här är liksom inte helt acceptabelt bland släkt och vänner som bor i hus i förorten. Visst måste vi vilja flytta? Visst är det här bara en temporär lösning. Jag får ibland känslan av att man tycker lite synd om oss. Om somrarna tycker de att vi ska komma till dem, så vi får njuta av lite trädgård. Det är så klart trevligt, men det känns lite som av fel anledning. Vi vantrivs inte. Vi älskar vår bostad, vårt område och vårt liv. Jag kan inte tänka mig något som skulle passa mig mindre än att påta i trädgården, skotta snö och fundera på värmepannan.

Men det går liksom inte in. Det ska ofta frågas och insinueras att vi borde flytta. Att vi egentligen vill bo i hus som "alla andra".

Har vi ovanligt tröga vänner, eller är det så svårt att förstå?

• Svar på tråden "När ska ni flytta till hus då?"
  • Anonym (Jonteaaaa)
    PH76 skrev 2024-07-19 11:15:16 följande:
    Så farligt är det inte i Täby, det tar ca 18 minuter in till östra med Roslagsbana för oss.

sen går roslagsbanan också sällan. Missar du ett tag blir du stående 15-30 min. Bor du i typ Bromma går tbanan till stan typ var 3e min

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jonteaaaa) skrev 2024-07-19 10:19:13 följande:

sant bor du i typ Täby eller Saltsjöbaden som är väldigt välmående så får du likt förbannat sitta i evigheter i pendling etc om inte bägge kan jobba lokalt

Bor i Hagsätra trivs toppen med det sedan 15 år tillbaka, skulle jag mot all förmodan flytta till ett radhus skulle det också vara här i krokarna. Barnen har sina kompisar här och jag mitt jobb på gångavstånd, även sambo skapligt nära till jobbet, en kvart på sin höjd att åka kommunalt.
  • Anonym (Jonteaaaa)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-19 11:54:26 följande:
    Bor i Hagsätra trivs toppen med det sedan 15 år tillbaka, skulle jag mot all förmodan flytta till ett radhus skulle det också vara här i krokarna. Barnen har sina kompisar här och jag mitt jobb på gångavstånd, även sambo skapligt nära till jobbet, en kvart på sin höjd att åka kommunalt.

ja tänk vad mycket du hinner med på de kanske 10-15 timmar VAR du och din partner får över varje vecka mot att ha ett hus längre ut från jobb etc.

Förstår inte hur någon kan tycka ett hus är värt att vaska SÅ mycket tid på.

• Core

Det bästa svaret är bara

?köper vi så blir det lägenhet, vi trivs med friheten och vill inte vara slavar under boendet?

Det brukar täppa till de flesta. Vi bodde länge i en lägenhet vi köpte, men tillslut byggde jag ett hus som vi nu bor i, mest för ungarnas skull, när de är i övre tonåren blir det lägenhet Igen.

• PH76
    Anonym (Jonteaaaa) skrev 2024-07-19 11:45:18 följande:

sen går roslagsbanan också sällan. Missar du ett tag blir du stående 15-30 min. Bor du i typ Bromma går tbanan till stan typ var 3e min

Jag kan i all ärlighet inte minnas när jag missade ett tåg senaste, men så har jag också arbetat hemifrån de senaste fyra åren. Ja t-banar går ofta från Bromma, vad vill du ha sagt med det? För att ett ställe har bättre kommunaltrafik så betyder det inte per automatik att den är dålig i det andra.

Tänk om.

• PH76
    PH76 skrev 2024-07-19 12:55:01 följande:

Jag kan i all ärlighet inte minnas när jag missade ett tåg senaste, men så har jag också arbetat hemifrån de senaste fyra åren. Ja t-banar går ofta från Bromma, vad vill du ha sagt med det? För att ett ställe har bättre kommunaltrafik så betyder det inte per automatik att den är dålig i det andra.

Tänk om.

Och sen är husen och tomterna generellt pyttesmå i Bromma och det ville vi inte ha, men det betyder inte att det är ett dåligt område.  😉
  • Anonym (Jonteaaaa)
    PH76 skrev 2024-07-19 12:55:01 följande:

Tänk om.

återigen. Jobbar du hemma spelar det mindre roll Såklart. Jobbar du någonstans i stan som inte är direkt vid Sthlm Östra måste du först gå till Roslagsbanan 10-15 min. In till Östra 18 min. Buss/tåg vänta 5 min. Åka till Söder/centralen/Kungsholmen 10-15 min. 

Du är uppe på runt timmen. Att alltid hålla tiden när du har 3 små barn hemma som ska upp och till Fs är omöjligt.

Med pendling tappar du 10 ish timmar per vecka.

• PH76
    Anonym (Jonteaaaa) skrev 2024-07-19 13:23:53 följande:

återigen. Jobbar du hemma spelar det mindre roll Såklart. Jobbar du någonstans i stan som inte är direkt vid Sthlm Östra måste du först gå till Roslagsbanan 10-15 min. In till Östra 18 min. Buss/tåg vänta 5 min. Åka till Söder/centralen/Kungsholmen 10-15 min. 

Du är uppe på runt timmen. Att alltid hålla tiden när du har 3 små barn hemma som ska upp och till Fs är omöjligt.

Ja, så är det i stort sett i alla villaförorter till Stockholm. Priset man betalar.
  • PH76
    Anonym (Jonteaaaa) skrev 2024-07-19 13:23:53 följande:

Jag har två barn och håller alltid tiden, även när vi båda arbetade inne i stan. I dagsläget är det givetvis superenkelt då jag arbetar hemifrån.
  • Anonym (Jonteaaaa)
    PH76 skrev 2024-07-19 12:56:53 följande:
    Och sen är husen och tomterna generellt pyttesmå i Bromma och det ville vi inte ha, men det betyder inte att det är ett dåligt område.  😉

fast husen är vackra till skillnad från de fruktansvärt fula husen från 70-90 tal som Täby domineras av. 

Sen kan du gå på krogen/fotboll/bio etc och ta några bärs och sen släntra ned i tbanan så är du hemma på ett kick. I Täby måste du först ta dig till Östra och sen vänta på Tåget som går 2 ggr per timme och slutar gå kl 12. 

I Täby finns ingenting. Inga matställen, cafeer, bageri. NADA. Det finns Täby C som man verkligen inte vill åka till varje dag. Samma sak i Nacka med Nacka Forum.

I Bromma finns det i villaområdena trevliga torg med allt ovan. Man slipper åka till ett enormt köpcenter för att köpa trevligt fika eller take away. Man blir extremt bilburen i förorter som Täby

Svar på tråden "När ska ni flytta till hus då?"