• Anonym (F1)

    Hjälp jag gick till fel kund i hemtjänsten

    Som rubriken lyder så råkade jag gå till fel kund. Jag va jättestressad och hade tidsbrist pga porttelefon. Nu är jag livrädd att jag ska bli av med jobbet. Har detta hänt någon annan??? Känner mig skitkorkad och dum

  • Svar på tråden Hjälp jag gick till fel kund i hemtjänsten
  • Anonym (s)

    Vad blev konsekvenserna?


    Ser jag till hemtjänsten här är det superlugnt, de ringer på helt fel dörrar ibland t.om till folk som inte är deras klienter.

  • Anonym (Um)

    Varför skulle du bli av med jobbet? Att göra fel kan hända den bäste. Du måste dock skriva en avvikelse att kunden inte fick sin hjälp/mediciner i rätt tid och kontakta de personal som jobbar (kväll eller natt) så att de kan åka hem till kunden och göra besöket som du missade.


    Misstag kan alla göra men man måste också våga stå för dem och rätta till dem.

  • Anonym (Sanna)

    När jag arbetade när jag var ung så var det en kollega som gick in och hjälpte en tant som inte ens hade hemtjänst. de hade samma efternamn och kollegan var stressad så hon gjorde sina moment och gick. Minns inte hur det uppdagades att det blev fel. Men på den tiden det inte fanns paragå osv. Bara info på ett papper . 


    vi skrattade bara. Men såklart ska det rapporteras som avvikelse. Alla kan göra fel!

  • Anonym (...)

    Gick du till någon annan som också har hemtjänst eller någon helt annan? När upptäckte du det och vad gjorde du då?

    Jag hade en kollega som skulle på tillsynsbesök när han åvar rätt ny, gick in och satte sig för att fika och prata "dom var jättetrevliga" hade han sagt till en kollega som storögt undrade vilka "dom" var, han hade knatat in till grannen, en gång stod jag och en kollega hos en brukare som hade dubbelbemanning när en tredje kollega kom in, "är ni här??!" -"Ja du ska till Berit, listan är omgjord" ingen har fått sparken men blivit ombedda att vara noggrannare i fortsättningen 

  • Anonym (M)

    Hemtjänsten gör fel ibland. En gång stod en tant och ringde på min dörr och slet i dörrhandtaget. Fast jag är cirka 30 och det är min 90-åriga granne som har hemtjänst varje dag.

  • Anonym (C)

    påminner mig om en händelse jag läste om då poliser hämtade fel kvinna till sjukhuset på LPT. Alltså att poliserna ska hämta en person enligt lagen om tvångsvård . Kvinnan fick snällt följa med men blev utsläppt då de upptäckte att de tagit med fel person. 

  • Anonym (s)
    Anonym (M) skrev 2024-08-04 14:35:03 följande:

    Hemtjänsten gör fel ibland. En gång stod en tant och ringde på min dörr och slet i dörrhandtaget. Fast jag är cirka 30 och det är min 90-åriga granne som har hemtjänst varje dag.


    Du tänker att din ålder står på dörren eller att åldern spelar någon roll vid hemtjänst?
  • Anonym (M)
    Anonym (s) skrev 2024-08-04 14:56:44 följande:
    Du tänker att din ålder står på dörren eller att åldern spelar någon roll vid hemtjänst?
    Nej jag tänker att man är kapabel till att läsa efternamnet på den person man ska besöka. Eller menar du att det är svårt på något sätt?
  • Anonym (Anhörig)

    Jag hittade en komplett lista med namn på kunder samt vilken hjälp och vilka mediciner de skulle ha, var ute på promenad och så fladdrade blocket till framför mina fötter.

    Då levde ännu min mamma och hade hemtjänst. Jag lusläste inte boken men kollade om hennes namn stod med. Hade det gjort det så hade det tagit hus i helvetet. Nu gjorde det inte det, och ja la den i företagets brevlåda. Utan något meddelande.

    Hur det slutade för personen som försnillade denna extremt detaljerade bok har jag förstås ingen aning om.
    Men i jämförelse är ditt misstag nog inte så farligt. Såvida du inte felmedicinerat personen i fråga.

  • Anonym (F1)
    Anonym (s) skrev 2024-07-15 21:31:08 följande:

    Vad blev konsekvenserna?


    Ser jag till hemtjänsten här är det superlugnt, de ringer på helt fel dörrar ibland t.om till folk som inte är deras klienter.


    Det blev inga konsekvenser, vi skrattade av det Skrattande

    Men ska sluta jobbar där nu, kollegorna kändes väldigt grupperade och det va väldigt mycket högstadiekänsla..
Svar på tråden Hjälp jag gick till fel kund i hemtjänsten