Inlägg från: Anonym (Pank) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pank)

VARFÖR så dyrt hos veterinärer?! Utmyttjas vi djurägare?

Blir så arg! Min hund som behövde vård kostade nästa 70 000 kr, alla mina sparpengar gick dit trots att jag hade försäkring. Behövde betala 25% vilket var min semesterkassa. 

Hade en kanin några år sen också som listade 20000 att hjälpa pga öroninflammation  

Hur kan dessa priser vara acceptabla? Vi kan inte låta våra djur dö, utnyttjas man som djurägare??

Ser aldrig protester kring detta.

Tänk om veterinäree överdriver också,  hur vet man, det är galet dyrt!

• Svar på tråden VARFÖR så dyrt hos veterinärer?! Utmyttjas vi djurägare?
  • Anonym (Pank)
    felicityporter skrev 2024-07-15 21:19:05 följande:

Problemet med de höga veterinärkostnaderna nuförtiden handlar tyvärr om att just djurförsäkringar blivit så populära att stora riskkapitalbolag såg en möjlighet i att utnyttja detta och köpa upp de flesta små privatägda kliniker. De stora företagen bryr sig självklart inte ett piss om djuren eller djurägarna (och inte veterinärerna heller för den delen) och eftersom de vet att nästan alla djur är försäkrade maxar de ofta priset på alla undersökningar och behandlingar, föreslår ofta onödigt många undersökninar och tar ut fantasisummor på vissa poster i fakturorna. Ungefär som sjukförsäkringssystemet och  sjukhusen för människor i USA länge fungerat.

Det är mycket beklagligt hela situationen och gynnar ingen förutom de stora bolagen.

Så dåligt. Varför försöker inte veterinärer vända trenden? Det viktiga är väl att rädda djuren? Som det är har ju inte alla råd att hjälpa sina djur
  • Anonym (Pank)
    molly50 skrev 2024-07-15 21:20:42 följande:

Jag tror att de större klinikerna tar högre priser än de lite mindre.
    Jag har planer på att kastrera min kaninhane och på de större klinikerna så tar de nästan 2000 kr för det.
    Hittade en mindre klinik i närheten som tar flera 100 kr mindre.
    Och de har bra rykte om sig.
    Så jag tänker att man kanske kan spara litegrann på det.
    Beroende på vad som ska göras.
    Men jag håller med om att många veterinärkliniker tar rena ockerpriser.

Det finns en grupp på facebook som diskuterar just detta.
    Den heter Veterinärvårdspriser.
    www.facebook.com/groups/1426991158226407

så kanske det är fasr går man till en smådjursklinik som då kan detta bäst blir det skitdyrt. Iallafall när vi hade kanim
  • Anonym (Pank)
    Anonym (Vad det faktiskt kostar) skrev 2024-07-16 00:01:22 följande:

Problemet är att folk inte betalar för sin vanliga vård i Sverige och därför inte har en susning vad den kostar i verkligheten. Det blir inte billigare att betala för röntgensystem eller analysera ett labprov för att det är ett djur som ska göra undersökningen.

I USA kostar ett vanligt rutinultraljud för gravida 400 USD utan insurance och upp till 1000 USD om man behöver specialvarianter av det med finare utrustning.
    Hur många hade betalat det om det var priset ni blev avkrävda direkt ur plånboken?

Fast varför ska ett akutbesök på djursjukhus kosta 5000 i tillägg , då exklusive besökspriset. Å man kanske g0r därifrån med ett plåster på tassen. Vad är det som ska göra att det är så dyrt. 

Sen är väl inte vi som usa i sjukvårdssystemet. I andra länder kostar inte veterinärer så hår mycket trots att man där får betala dyrare för sin egen sjukvård än i Sverige. I Sydeuropa tex så varför kan de ha billigare veterimärer än oss?
  • Anonym (Pank)
    Anonym (Huff) skrev 2024-07-15 23:01:09 följande:

Kort svar: för att folk betalar 

Exakt vilket gör att de utnyttjas. Ett djur är ju en familjemedlem för de flesta o självklart vill man rådda det när de blir skadade eller sjuka. 
Svar på tråden VARFÖR så dyrt hos veterinärer?! Utmyttjas vi djurägare?