Inlägg från: coffeeaddict slash workoutaholic |Visa alla inlägg
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Ingen riktig pappaledighet pga att jag blivit arbetslös

Jag skulle ha sökt en kurs på högskolan till hösten, en ?struntkurs? som jag inte behöver och som har platser kvar för sen anmälan. 

Sedan kan man sitta antingen på högskolan eller på biblioteket och plugga, åtminstone förmiddagarna, typ 8-12. Under tiden kan man söka nya jobb. 

Klarar man sig utan CSN så ansöker man inte om det, och har heller inget krav på att klara kursen. 

Anonym (Lotty) skrev 2024-07-19 08:40:42 följande:
    Men då förlorar de ju jättemycket i inkomst alternativt blir skuldsatta. 
    På vilket sätt förlorar de jättemycket i inkomst om hon finns till arbetslivets förfogande men har en sysselsättning medan hon aktivt söker arbete? Får hon jobb så jobbar hon så klart. 
    Anonym (Lotty) skrev 2024-07-19 09:13:18 följande:
    Jag trodde inte att man kunde plugga och ha a-kassa samtidigt. Men det går kanske? 

Ja tror att det går om man inte samtidigt har CSN. Då behöver det inte rapporteras in, det är ju bara ett tidsfördriv i väntan på jobb. 

Kan såklart ha fel, de alternativ TS funderar över tar jag för givet att hon kollar upp ordentligt först, jag tipsar ju bara om hur man skulle kunna göra (utifrån frågeställningen). 

Gjorde en snabb googling och på unionen står det:

Förutsättningar för deltidsstudier och a-kassa

Vi kan bevilja dig ersättning samtidigt som du studerar på deltid under följande förutsättningar:

Studierna får vara högst 50 procent av heltid.

Ditt tidigare arbete får inte ha upphört på grund av studierna.

Studierna får inte hindra dig från att söka och ta heltidsarbete.

Studierna får inte finansieras eller ha finansierats med någon form av studiestöd.
Svar på tråden Ingen riktig pappaledighet pga att jag blivit arbetslös