• Tean

Elak kollega

Jobbar i en butik, och har bra kollegor förutom en som inte verkar gilla mig. 
    Jag har inte valt att få jobba på denna  avdelningen och trivs inte 
    Jag har blivit tillrättavisad i fikarummet ett flertal gånger, skriken på i butiken 
    och idiotförklarad. 

Får man uppföra sig så här? 

• Svar på tråden Elak kollega
  • Anonym (Korvspad)

Klart man inte får. Vad säger chefen om att du blir mobbad på arbetsplatsen?

• Tean

Kollegan har varit hos honom och gnällt men han tog inte upp problemet 
    tror ärligt att han är trött på hennes utbrott 

• Anonym (Korvspad)

Ja men vad säger chefen till DIG när DU talar om att du är mobbad? Har du ens lyft det här...?

• Tean

Chefen har haft semester och har inte tagit upp det
    går knappt att prata med honom, han har ett hemskt humör 

• Anonym (Memi)

Steg 1 är att prata med din chef. Lyssnar han inte är steg 2 att prata med facket. Blir det ingen förbättring kan du med fackets hjälp säga upp dig och få din a-kassa utan karens pga dålig arbetsmiljö medan du söker nytt jobb. Har du inte a-kassa så sök nytt jobb och säg upp dig när du får ett.

• Anonym (Me)

Usch har haft samma problem men där var de chefen som låg bakom allt. Pratade med facket o dom sa bara att jag själv skulle säga till. Som om jag inte gjort de. 

sökte nytt jobb ICAs upp mig. Tråkigt för de jobbet var ett drömjobb 

• Anonym (Juni)

Nej, det är inte okej och jag har varit med om en kollega som var otrevlig mot mig och flera andra kollegor, dock visste inte chefen något om det, utan visste bara att denna kvinna kunde ha ett hetsigt humör, men hon hade varit anställd längst tid av alla där och ingen hade klagat innan.

Jag tog en eftermiddag då det var lugnt och bad om att få prata med chefen om detta, att den argsinta kollegan tog tillfällen då chefen inte var närvarande att skälla på mig och några andra kollegor, skämma ut oss inför kunder, och detta gick såklart ut över kunderna.
    Man märkte hur obekväma kunderna blev med denna sura och lynniga kassörska, och jag tror att vi förlorade många potentiella kunder bara för att de inte ville prata med henne i kassan.
    Detta påverkade såklart affären negativt, utöver att vi kollegor som blev utsatta mådde dåligt av det.

Chefen kunde såklart inte acceptera det. Om den elaka kollegan fick sparken eller om hon självmant slutade efter att chefen fått veta vad hon höll på med vet jag inte, men hon skärpte sig rejält sin sista månad och slutade genast med sitt översitteri, och sen hade hon ett nytt jobb som inte handlade om kundbemötande.

När din chef är tillbaka tycker jag absolut att du ska ta ett samtal om hur du upplever situationen! Om det inte går, skriv ett brev och lämna på chefens kontor!

Svar på tråden Elak kollega