• Anonym (Ångestaddad)

Jobbe eller studier eller barn

Hjälp en ångestladdad själ. Varning för långt inlägg 

Jag är utbildad förskollärare. Har träffat en kille och ska i höst ta tjänstledigt från mitt fasta jobb för att flytta till honom och prova bo ihop. Vi ska bo på en mindre ort. Jag är 35+ och har inga barn men vill gärna ha. Jag har ett lyxproblem men mår ändå väldigt dåligt över det. Jag vill byta karriär men vet inte om just nu är läge för det eller om jag ska vänta Jag har kommit in på två utbildningar, en yh, en högskoleutbildning. Jag är också erbjuden jobb som förskollärare. Frågan är om det är bättre att ta jobbet och försöka få barn först och sen utbilda sig och byta karriär så att man har en färsk utbildning.Problemet är att jag känner inte att jag orkar jobba mer som förskollärare. Och jag kanske inte kan få barn så att det kommer ta tid. Det är ju nu jag har kommit in på utbildningar och jag kanske inte kommer in igen en annan gång. Men tackar jag nej till jobbet kanske de inte vill ha mig om jag söker en annan gång ifall utbildningen inte känns rätt. Det är ju en liten ort så jag vill inte störa mig med någon arbetsgivare. Jag oroar mig för att vara för gammal för att få barn, eller att vara för gammal för att byta karriär. Eller att studera nåt och sen inte kunna byta för att jag utbildningen inte är färsk. är det någon som har nån bra input?

• Svar på tråden Jobbe eller studier eller barn
  • Anonym (W)

Jag hade jobbat tills dess att du fått de barn du vill ha och därefter börjat studera. Det är tryggt att ha jobb när du blir gravid. Dels om du blir sjukskriven under graviditeten och dels för föräldrapenningens skull. Även för ekonomin, möjlighet till eget boende etc utifall att ni skulle separera när barnet/barnen är bebis. Förstår att du inte vill jobba som förskollärare men jag hade alltså gjort det ändå och försökt se det som något tillfälligt.

• Anonym (B)

Men ts du hatar ju ditt jobb! Du är några mm från att gå in i väggen där låter det som, blir det bra om du ska behöva bli sjukskriven mitt i allt med bebis osv?

• Anonym (Old)

Du gör ju som du vill men 35 år (?) och vill ha barn så kolla upp fertiliteten så du har något hum. Beroende på hur viktigt barn är förstås, om du känner mer blir det så blir det så är det ju en annan sak. 

• Anonym (Rätt)

Många har ju en poäng i tråden men man vet ju inte när fertiliteten börjar bli lägre. Du måste uppväga vad so. Är viktigaste för dig.

• Anonym (Sandra)

Är du villig att bli barnlös så satsar du först på relationen eller andra saker några år, sen försöka bli gravid. vill du gärna bli mamma så bör ni ta det först, då ni har varit ihop ca 6  mån- ett år.  till dess arbeta med något valfritt

• Tow2Mater

Varfor känner du att du inte orkar jobba mer som förskollärare? En arbetsplats kan ju vara helt olik en annan om det handlar om dåligt ledarskap eller liknande. Men har du t ex borjat bli irriterad på andras barn är det ju läge att sluta i branchen helt.

• Jemp

Börja plugga. Du kan ju också skaffa barn under studietiden. Se till att skydda din sgi under tiden. 

• Anonym (Karin)

Jag tycker du ska flytta ihop, begära tjänstledig och börja studera. Om allt känns bra med samboskap efter ett par månader så sätt igång att försöka få barn, förhoppningsvis går det enkelt, ta sedan ett studieuppehåll då bebis kommer. Tycker absolut inte du ska vänta speciellt länge med att försöka få barn, det kan du dessvärre få ångra om du väntar alltför länge. Också bra att plugga när man har småbarn då det blir mycket tid över, du antagligen bara behöver vara på plats ett par ggr i veckan.

• Kvittning

Min rekommendation är att börja studera och börja med att försöka få barn. det kan ta tid innan det lyckas med tanke på din ålder så ingen mening att vänta, framförallt inte som ni ändå varit tillsammans i två år och orten du ska flytta till är en som känns bra för dig att bo kvar på.

Har en vän som flyttade till en mindre ort pga kärleken, fick barn och skiljde sig efter några år. Hon stannade då pga barnet men insåg också att hon älskar orten och har ett fantastiskt liv där även om mannen hon flyttade dit för inte är i hennes liv mer än som pappa till deras barn. 

Sedan hur det blir med studier/graviditet/föräldraledighet får du planera när det väl är ett faktum att du blivit gravid. Du vet inte innan när de kommer hända och hur du kommer må så ta inga andra beslut baserat på ev barn utan påbörja dina studier och ta resten som det kommer. 

• Kvittning
    Anonym (Ångestaddad) skrev 2024-07-14 10:59:19 följande:

Och jag vet ju att man inte kan planera barn. Jag kanske inte lyckas alls, jag kanske lyckas när det är jätteolägligt. Man vet ju aldrig. Och då är det kanske bättre att bara börja plugga och så får det bli som det blir.

Ja, precis så jag tänker också. Börja plugga och så får resten bli som det blir. 
  • Anonym (Ångestaddad)
    Tow2Mater skrev 2024-07-14 15:10:58 följande:

Varfor känner du att du inte orkar jobba mer som förskollärare? En arbetsplats kan ju vara helt olik en annan om det handlar om dåligt ledarskap eller liknande. Men har du t ex borjat bli irriterad på andras barn är det ju läge att sluta i branchen helt.

Jadu. För att det kläms in fler barn och ställs fler krav, men tas bort personal. Det byggs jätteförskolor med många pyttesmå avdelningar där ingen har frågat personer som jobbar i förskolan om hur planlösningen skulle kunna bli optimal. Tex 2 avdelningar med 30 barn mellan 1-3 år tillsammans får dela på en liten hall. Tänk dig hur lugnt och härligt det är där att få öva på att klä på sig. Eller att försöka täcka upp med personal över en dag. Förskolan har öppet 12 h men personalen  har 8 h arbetsdag. Barnen har ofta 10 timmarsdagar. Schemat går omlott för att täcka upp över dagen och även om man i teorin är 3 personal på 15 st  1-3 åringar så är man i praktiken bara det under sammanlagt ca två timmar av dagen. För man ska också klämma in reflektionstid och möten och raster. Jobbet handlar tillslut bara om logistik och att vara nöjd med att ingen slår ihjäl sig eller försvinner. På hösten när man ska skola in 10 ledsna små barn så är man så dränerad så man bara vill gråta. I can go on and on. Finns jättebra ställen men man ska ju ha tur och hitta dem. Jag orkar inte mer
  • Anonym (Money money)

Jag var I ungefär samma sits en gång och valde barn.
    Tänker om.du pluggar vidare och inte hinner bli gravid. Dessutom så det vara svårt att få nytt jobb om arbetsgivarna själva misstänker att man kommer bli gravid. Det brukar vara sex månaders provanställning.

Om du i själ och hjärta vill ha barn så ska du satsa på det.  Börja jobba och försök ta tjänstledigt för studier sen.

• Anonym (Money money)

Vet en tjej här i.området som varit dagbarnvårdare och haft barn hemma. Hon är förskollärare i botten. Mindre grupp, lugna barn, bestämmer själv.

Svar på tråden Jobbe eller studier eller barn